Wróć do poprzedniej strony

O sztucznej inteligencji z perspektywy marketingowca

O zaletach wykorzystania sztucznej inteligencji, można opowiadać bez końca. Równie długo można mówić o kontrowersjach z nią związanych. I choć może nam się to podobać lub nie, AI coraz bardziej ingeruje w nasze życie. Także w naszą pracę. Już teraz rozmawiamy z botami, nie konsultantami, a kasy samoobsługowe zastąpiły stanowiska kasjerów. 

Futurystyczne obrazki pokazane w 1989 roku przez Roberta Zemeckisa w filmie Powrót do przyszłości 2” zapewne zszokowały niejedną osobę. Wizja reżysera okazała się być całkiem bliska naszej współczesności – mamy drony, płaskie telewizory, wideokonferencje i identyfikację biometryczną. W strefie fantazji (prawdopodobnie?) pozostało jeszcze futurystyczne auto przenoszące w przeszłość i przyszłość. Co będzie czekało nas za kolejne 30 lat?  

Już teraz posiadamy bezzałogowe samoloty, a współczesne samochody są coraz to bardziej autonomiczne. A jak sztuczna inteligencja wpłynie na naszą pracę? 

Task Mining – automatyzacja procesów 

Zakładam, że większość z nas chciałaby pracować szybciej, wydajniej i sprawniej (a jeżeli nie my, to z pewnością nasi Szefowie ?). Sztuczna inteligencja pomaga w automatyzowaniu procesów. Task Mining to nowa technologia, która przy użyciu złożonych algorytmów umożliwia na przechwytywanie danych z komputerów pracowników i odtworzenie przebiegu danego procesu. Pozwala one na porównanie wzorcowej sekwencji zdarzeń i odkrycia tzw. pain pointów.   

Celem task miningu jest także wyłapanie zadań najczęściej wykonywanych przez pracowników. Zidentyfikowanie tych powtarzalnych czynności, pomaga w stworzeniu automatycznych procesów, które zastąpią człowieka. W rezultacie, pracownicy mają więcej czasu na skupienie się ważniejszych i bardziej kreatywnych zadaniach. 

Analityka predykcyjna – kampanie marketingowe w punkt 

Stworzenie kampanii marketingowych o niebotycznych zasięgach i cudownych konwersjach wymaga obecnie więcej działań analitycznych niż kiedyś. W tym przypadku warto skorzystać z potencjału sztucznej inteligencji.  

Marketing predykcyjny opiera się na wykorzystaniu danych i algorytmów AI, aby przewidzieć zachowania i potrzeby klientów. Jego celem jest dostarczanie spersonalizowanych i trafnych ofert i reklam. Z zeszłorocznych badań Ascend2 wynika, że 32% firm wykorzystuje integrację marketing automation ze sztuczną inteligencję do kampanii płatnych a także do personalizowanych maili i ofert.  

Marketing predykcyjny jest stosowany w wielu różnych dziedzinach. Na przykład, w e-commerce algorytmy wykorzystuje się do przewidywania, jakie produkty klienci będą chcieli kupić w najbliższej przyszłości, a następnie wyświetlania im spersonalizowanych ofert. Podobnie wygląda to w sektorze finansowym. Algorytmy używane są do przewidywania, kiedy klienci będą potrzebować dodatkowych środków i wysyłania im ofert kredytowych w odpowiednim momencie. 

W czym pomaga marketing predykcyjny? Zwiększa skuteczność i efektywność działań marketingowych. Co za tym idzie, może to prowadzić do zbudowania bliższej relacji z klientami, a także do wzrostu sprzedaży i zysków. 

 Copywriting – i nagle pisać każdy może… 

„Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi…” No nie do końca. Właśnie o to chodzi, żeby wychodziło. Za pomocą sztucznej inteligencji można wygenerować artykuł. Czy będzie to dobra publikacja? Patrząc po umiejętnościach ChatuGPT całkiem nienajgorsza, ale tworząc treści nie chcemy bylejakości. Zwłaszcza, że sygnujemy je swoim nazwiskiem, tworzymy treści ghostwritersko lub dla Klientów. 

Sztuczna inteligencja może być tu tylko wsparciem, pomagać w tworzeniu contentu, a nie być docelowym narzędziem do pisania. Copywriting wymaga nie tylko zrozumienia technik pisania, ale także znajomości rynku, branży i grupy docelowej. Osobiście doceniam teksty pisane z lekką dawką humoru czy ironii, z puszczeniem oka do odbiorcy. A tego algorytmy sztucznej inteligencji będą musiały się jeszcze nauczyć. 

AI jest (a będzie jeszcze większym) wsparciem dla branży marketingowej. Należy jednak pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja nie rozwiąże wszystkich naszych problemów i nigdy nie będzie w stanie w pełni zastąpić człowieka. To technologia przyszłości, która oferuje nam nie tylko nowe możliwości, ale również nowe zagrożenia.  

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

W dzisiejszej sytuacji rynkowej wdrażanie strategii employer brandingowej powinno być dla pracodawców standardem.

Klienci SocialCube często stawiają pytania o skuteczność komunikacji w social mediach i efektywność różnych działań content marketingu. Rozumiemy to – wielu marketerów przeznacza budżety tylko na te działania, których efekt jest w stanie zmierzyć przy pomocy technologii. Jednak czy mierzenie wyników działań komunikacyjnych można powierzyć wyłącznie algorytmom i softwarowi? Dowiecie się tego z artykułu Ani Hass.

Różnorodność digitalowych form oraz ich dostępność „od ręki” umożliwiają firmom technologicznym praktycznie natychmiastowe uruchomienie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego.