Według Jasona Hartmana „Twoja osobista marka to obietnica dla Twoich klientów… obietnica jakości, spójności, kompetencji i niezawodności.” Kreowanie i budowanie jej przynosi wiele korzyści, ale czy Personal Branding jest dla każdego? Moim zdaniem każdy może zbudować markę osobistą, ale nie wszyscy muszą. Zależy to od specyfiki branży, zajmowanego stanowiska i wielu innych czynników.
LinkedIn jest kanałem społecznościowym, który z roku na rok ewoluuje i coraz bardziej się rozwija. Przestał być portalem głównie dla rekruterów i osób poszukujących pracy. Dzisiaj LinkedIn pozwala nie tylko na rozwój kariery zawodowej. Wspiera między innymi dział sprzedaży w firmie i pomaga w zdobywaniu leadów (czyli zwiększeniu ilości sfinalizowanych transakcji). Co jeszcze „potrafi” LinkedIn?
Przede wszystkim wpływa na poprawę wizerunku – zarówno firm jak i marek osobistych.
LinkedInowy sceptycyzm
Nie chcesz być aktywny na LinkedInie, bo boisz się, że ludzie zaczną Cię negatywnie oceniać albo posądzą Cię o wyskakiwanie z ich lodówek? (tak, dokładnie taki zarzut często słyszą Influencerzy ☺). Odrzuć te myśli i skup się na plusach częstej aktywności. Co może dać Ci odpowiednio zbudowana marka osobista?
- Wzrost rozpoznawalności – większa ilość treści na twoim profilu, zazwyczaj oznacza większe zasięgi. To z kolei wpływa na wzrost rozpoznawalności twojej marki osobistej.
- Zwiększenie sprzedaży – LinkedIn daje duże możliwości na tym polu. Jak podaje serwis Demand Metric Content Marketing kosztuje aż 62% mniej niż tradycyjny display marketing, a generuje 3 razy więcej szans sprzedażowych.
- Oszczędność kosztów – Jak zredukować wysokie koszty kampanii płatnych na LinkedInie? Wykorzystać do tego ambasadorów marki! Posty z profili prywatnych mają zazwyczaj większe zasięgi, a dzięki temu możesz ograniczyć ilość płatnych kampanii.
Zaufanie do Ciebie i Twojej marki – odpowiednio poprowadzona komunikacja sprawi, że ludzie z chęcią skorzystają z Twojej usługi lub kupią Twój produkt. Dlaczego? Ponieważ będą wiedzieć, że za marką i za produktem kryje się kompetentna osoba, której można zaufać. - Zbudowanie kontaktów biznesowych – dzięki LinkedInowi staje się to coraz prostsze. Szczególnie pomocny w tym zakresie jest Sales Navigator, który pozwala uporządkować i zaplanować swoje działania, aktywności oraz interakcje z siecią kontaktów.
- Zadowolenie szefa – pomijając korzyści biznesowe, jakie przynosisz do firmy dzięki regularnym publikacjom, wykazujesz się zaangażowaniem i pracowitością w oczach swojego pracodawcy
Zasada 4C
Pamiętaj także o Zasadzie 4C w personal brandingu:
- clarity – jasność – klarowna myśl i przekaz;
- consistency – spójność (deklaracji, przekazu i działań);
- constancy – konsekwencja, która buduje wiarygodność i zaufanie poprzez spełniane obietnice;
- charisma – charyzma związana z przewagą konkurencyjną, unikalnością.
Proces budowania marki osobistej powinien być przemyślany i dokładnie zaplanowany. Znajdź swój pomysł na zarządzanie własnym wizerunkiem i karierą i konsekwentnie wdrażaj go w życie.