Proste, rzeczowe zdania, teza poparta argumentami, zwięzły język – idealny przepis na perfekcyjne treści? No cóż… nie do końca. A przynajmniej nie w content marketingu. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz marki? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Według Moniki Górskiej storytelling to „sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor.” Powoduje, że czujemy sympatię do danej marki, a jak wiadomo, kupujemy, to co lubimy.
Ubierz produkt w „story”
W światowym content marketingu storytelling zagościł 40 lat temu. Firmy takie jak IBM, Coca- Cola, czy Apple chętnie korzystają z tej metody. Polskie marki także sięgają po nią coraz częściej. Tymbark, Orange, Żubr opowiadają historię swoich marek, tak, żeby zaintrygowała ich audiencję.
W dzisiejszym świecie zewsząd docierają do nas informacje. Jak sprawić, żeby to właśnie nasza treść była udostępniona lub polubiona? Musi się czymś wyróżnić! Na półce leży 10 praktycznie identycznych produktów, a Ty prawdopodobnie wybierzesz ten, który kojarzysz chociażby z nazwy. A może czytałeś o nim w Internecie lub widziałeś jego reklamę?
Kreatywne opowiadanie
Storytelling pozwala zrealizować cele, który sobie postawiliśmy – budowanie świadomości marki czy zwiększenie sprzedaży. Umożliwia także marketerom nawiązanie głębszego kontaktu z odbiorcami.
Nadal nie wiesz jak wyróżnić się swojej komunikacji? Możesz zbudować swoje story polegając na znanych w branży marketingowej schematach. Jednym z nich jest „klasyczna podróż bohatera” – bohater (twój docelowy klient) opuszcza dom w celu rozwiązania problemu, przezwyciężenia trudności i powrotu z nagrodą (twoim produktem lub usługą). Drugi zaś schemat polega na postawieniu na tragedię – stwórz historie intrygujące i zapadające w pamięć, odwołuj się przy tym do podstawowych emocji, takich jak strach, złość, smutek i zdziwienie. Przyjrzyj się bólom, namiętnościom, lękom odbiorców i odzwierciedlij je w swojej historii.
Storytelling is not selling
Storytelling to nie tylko sprzedawanie. Jego celem jest również pozycjonowanie marki, przyciąganie do siebie ludzi i pozostawanie z nimi w długotrwałych relacjach. Stworzenie dobrej i wiarygodnej historii, z którą potencjalny klient zechce się utożsamiać nie jest proste, ale nie jest też niemożliwe. Dla mnie storytelling jest wyróżnikiem danej marki oraz sposobem na pozostanie w świadomości klienta jeszcze przez długi czas.