Wróć do poprzedniej strony

Storytelling – stwórz swoją opowieść w social mediach

Paulina Czyżewska
Social Media Specialist

Proste, rzeczowe zdania, teza poparta argumentami, zwięzły język – idealny przepis na perfekcyjne treści? No cóż… nie do końca. A przynajmniej nie w content marketingu. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz marki? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Według Moniki Górskiej storytelling to „sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor.” Powoduje, że czujemy sympatię do danej marki, a jak wiadomo, kupujemy, to co lubimy.

storytelling dłoń trzyma kredkę nad notesem na stole

Ubierz produkt w „story”

W światowym content marketingu storytelling zagościł 40 lat temu. Firmy takie jak IBM, Coca- Cola, czy Apple chętnie korzystają z tej metody. Polskie marki także sięgają po nią coraz częściej. Tymbark, Orange, Żubr opowiadają historię swoich marek, tak, żeby zaintrygowała ich audiencję.
W dzisiejszym świecie zewsząd docierają do nas informacje. Jak sprawić, żeby to właśnie nasza treść była udostępniona lub polubiona? Musi się czymś wyróżnić! Na półce leży 10 praktycznie identycznych produktów, a Ty prawdopodobnie wybierzesz ten, który kojarzysz chociażby z nazwy. A może czytałeś o nim w Internecie lub widziałeś jego reklamę?

Kreatywne opowiadanie

Storytelling pozwala zrealizować cele, który sobie postawiliśmy – budowanie świadomości marki czy zwiększenie sprzedaży. Umożliwia także marketerom nawiązanie głębszego kontaktu z odbiorcami.
Nadal nie wiesz jak wyróżnić się swojej komunikacji? Możesz zbudować swoje story polegając na znanych w branży marketingowej schematach. Jednym z nich jest „klasyczna podróż bohatera” – bohater (twój docelowy klient) opuszcza dom w celu rozwiązania problemu, przezwyciężenia trudności i powrotu z nagrodą (twoim produktem lub usługą). Drugi zaś schemat polega na postawieniu na tragedię – stwórz historie intrygujące i zapadające w pamięć, odwołuj się przy tym do podstawowych emocji, takich jak strach, złość, smutek i zdziwienie. Przyjrzyj się bólom, namiętnościom, lękom odbiorców i odzwierciedlij je w swojej historii.

Storytelling is not selling

Storytelling to nie tylko sprzedawanie. Jego celem jest również pozycjonowanie marki, przyciąganie do siebie ludzi i pozostawanie z nimi w długotrwałych relacjach. Stworzenie dobrej i wiarygodnej historii, z którą potencjalny klient zechce się utożsamiać nie jest proste, ale nie jest też niemożliwe. Dla mnie storytelling jest wyróżnikiem danej marki oraz sposobem na pozostanie w świadomości klienta jeszcze przez długi czas.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Kim byłaby Twoja marka, gdyby była człowiekiem? Tryskającym humorem Błaznem, wszystkowiedzącym Mędrcem czy szukającym przygód Odkrywcą?

Czym jest tone of voice? Dlaczego jest tak ważny? W jaki sposób go stworzyć? Gdzie stosować wypracowany ton komunikacji? Sprawdź!

Storytelling w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność, a specjaliści z branży marketingowej coraz chętniej rekomendują go swoim klientom. Czy każda marka może opowiadać historię?