Wróć do poprzedniej strony

Tone of voice – czy Twoja marka komunikuje wyraźnie?

Aleksandra Batycka

O tym, że obecność marki w mediach społecznościowych jest niezwykle ważna, zapewne słyszeliście już wiele razy. Czy jest sens udzielać się w Internecie, nie mając jasno określonej strategii komunikacji i pomysłu na swoją firmę? Publikowanie bez strategii działania prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto więc przygotować się i zaplanować aktywność marki.

Tone of voice, czyli…?

W świecie marketingu często stosujemy określenia zapożyczone z angielskiego, ponieważ jest to dziedzina na tyle świeża, że czasami nie nadążamy z tworzeniem polskich odpowiedników.

Tone of voice możemy śmiało przetłumaczyć jako ton komunikacji. Czyli język, którym Twoja marka zwraca się do odbiorców. Co istotne – ma on przełożenie nie tylko w warstwie tekstowej, ale również na innych płaszczyznach, m.in. w grafikach, na zdjęciach czy materiałach drukowanych.

Kluczowa jest spójność. Obierając konkretny styl komunikacji, powinniśmy konsekwentnie stosować go na wszystkich punktach styku MARKA -> KLIENT, a nawet wewnątrz organizacji.

Pamiętaj, że tone of voice Twojej firmy będzie kształtował jej wizerunek i tworzył konkretne skojarzenia w głowach odbiorców. Powinien być zatem przemyślany, a przede wszystkim autentyczny.

Czy to niezbędne?

Tak, jeżeli zależy Ci na budowaniu profesjonalnego wizerunku i nawiązaniu interakcji ze swoją grupą docelową. Definiując ton wypowiedzi swojej marki pokazujesz światu, że wiesz kim jesteś i do kogo mówisz. To wpływa na zaufanie wobec organizacji, a także utożsamienie się z nią przez klientów.

Tone of voice to oczywiście tylko jeden z wielu elementów strategii komunikacji, który bezpośrednio łączy się ze storytellingiem, buyer personą, misją, wizją czy wyróżnikami.

Punktem wyjścia powinna zawsze być Twoja grupa docelowa – kim jest potencjalny klient, jakie są jego potrzeby i oczekiwania?

W końcu to do niego będziesz się zwracać m.in. poprzez media społecznościowe.

Pamiętaj, że jasno zdefiniowany ton komunikacji pozwoli Twojej marce wyróżnić się od konkurencji i wyeksponować jej największe atuty.

Od czego zacząć?

Tworząc ton komunikacji, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pomogą wyklarować ogólną wizję na temat Twojej marki:

  • W jaki sposób wspierasz swoich klientów?
  • Jakie uczucia chcesz wzbudzać w swoich odbiorcach?
  • Co jest najmocniejszą stroną Twojego biznesu, w porównaniu z konkurencją?
  • Co łączy Twój zespół (np. umiłowanie do piłki nożnej czy Gwiezdnych Wojen)?
  • Czy Twoi klienci oczekują poważnych komunikatów, czy wolą zabawne treści?
  • Czym interesują się prywatnie Twoi klienci i jak spędzają czas wolny?
  • Czy Twoje produkty są innowacyjne czy może wytwarzane według tradycyjnych metod?

Możesz również skorzystać z przygotowanej przez nas skali i oznaczyć na niej poziom danej cechy:

tonę of voice, komunikacja marki,

Sprawdzonym rozwiązaniem będzie wsparcie ekspertów, którzy stworzą dla Ciebie kompletną strategię komunikacji, na bazie wspólnego warsztatu.

Gdzie spotkasz się z tone of voice?

Niemalże wszędzie! Od ogłoszenia na przystanku autobusowym, przez stronę internetową, po metkę na bluzce. Wszędzie tam, gdzie jest marka, występuje ton komunikacji. Oczywiście może być on prosty i niezawierający ładunku emocjonalnego, wtedy także mamy do czynienia z konkretnym stylem wypowiedzi.

Zauważ, że to daje niezwykłe możliwości ubarwienia komunikatów, które z pozoru są nudne. Nawet na etykiecie produktowej możesz “przemycić” zabawną sentencję lub wizjonerską myśl.

Oto kilka przykładów zastosowania wyrazistego, ciekawego tonu komunikacji (nawet w nietypowych miejscach):

Przyjacielskie powitanie, nawiązujące do brand hero marki Gong – psa. 

Źródło: Czat na stronie www.Gong.com    

Pokazanie poczucia humoru, z dozą sarkazmu, na metce koszulki. 

Źródło: TopGear dla BBC 

Luźna, zabawna komunikacja, w konwencji pirackiej. 

Źródło: CQURE Academy

Zastosowanie gry słownej, nawiązującej do storytellingu marki, opartego o motyw jedzenia. 

Źródło: LinkedIn SocialCube

Jak widzisz, słowa mają ogromne znaczenie w budowie wizerunku marki. Warto stawiać na kreatywny i profesjonalny content.

Jeśli szukasz wsparcia w stworzeniu wyrazistej komunikacji, zgłoś się do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić. ?

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Kim byłaby Twoja marka, gdyby była człowiekiem? Tryskającym humorem Błaznem, wszystkowiedzącym Mędrcem czy szukającym przygód Odkrywcą?

Tworzysz treści, ale nie przekłada Ci się to na sprzedaż? Dowiedz się jak tworzyć content, który sprzedaje.

Co musisz zrobić, zanim zaczniesz publikować w mediach społecznościowych? Jak zdefiniować grupę docelową i dobrać kanały komunikacji? Sprawdź!