O tym, że obecność marki w mediach społecznościowych jest niezwykle ważna, zapewne słyszeliście już wiele razy. Czy jest sens udzielać się w Internecie, nie mając jasno określonej strategii komunikacji i pomysłu na swoją firmę? Publikowanie bez strategii działania prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto więc przygotować się i zaplanować aktywność marki.
Tone of voice, czyli…?
W świecie marketingu często stosujemy określenia zapożyczone z angielskiego, ponieważ jest to dziedzina na tyle świeża, że czasami nie nadążamy z tworzeniem polskich odpowiedników.
Tone of voice możemy śmiało przetłumaczyć jako ton komunikacji. Czyli język, którym Twoja marka zwraca się do odbiorców. Co istotne – ma on przełożenie nie tylko w warstwie tekstowej, ale również na innych płaszczyznach, m.in. w grafikach, na zdjęciach czy materiałach drukowanych.
Kluczowa jest spójność. Obierając konkretny styl komunikacji, powinniśmy konsekwentnie stosować go na wszystkich punktach styku MARKA -> KLIENT, a nawet wewnątrz organizacji.
Pamiętaj, że tone of voice Twojej firmy będzie kształtował jej wizerunek i tworzył konkretne skojarzenia w głowach odbiorców. Powinien być zatem przemyślany, a przede wszystkim autentyczny.
Czy to niezbędne?
Tak, jeżeli zależy Ci na budowaniu profesjonalnego wizerunku i nawiązaniu interakcji ze swoją grupą docelową. Definiując ton wypowiedzi swojej marki pokazujesz światu, że wiesz kim jesteś i do kogo mówisz. To wpływa na zaufanie wobec organizacji, a także utożsamienie się z nią przez klientów.
Tone of voice to oczywiście tylko jeden z wielu elementów strategii komunikacji, który bezpośrednio łączy się ze storytellingiem, buyer personą, misją, wizją czy wyróżnikami.
Punktem wyjścia powinna zawsze być Twoja grupa docelowa – kim jest potencjalny klient, jakie są jego potrzeby i oczekiwania?
W końcu to do niego będziesz się zwracać m.in. poprzez media społecznościowe.
Pamiętaj, że jasno zdefiniowany ton komunikacji pozwoli Twojej marce wyróżnić się od konkurencji i wyeksponować jej największe atuty.
Od czego zacząć?
Tworząc ton komunikacji, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pomogą wyklarować ogólną wizję na temat Twojej marki:
- W jaki sposób wspierasz swoich klientów?
- Jakie uczucia chcesz wzbudzać w swoich odbiorcach?
- Co jest najmocniejszą stroną Twojego biznesu, w porównaniu z konkurencją?
- Co łączy Twój zespół (np. umiłowanie do piłki nożnej czy Gwiezdnych Wojen)?
- Czy Twoi klienci oczekują poważnych komunikatów, czy wolą zabawne treści?
- Czym interesują się prywatnie Twoi klienci i jak spędzają czas wolny?
- Czy Twoje produkty są innowacyjne czy może wytwarzane według tradycyjnych metod?
Możesz również skorzystać z przygotowanej przez nas skali i oznaczyć na niej poziom danej cechy:

Sprawdzonym rozwiązaniem będzie wsparcie ekspertów, którzy stworzą dla Ciebie kompletną strategię komunikacji, na bazie wspólnego warsztatu.
Gdzie spotkasz się z tone of voice?
Niemalże wszędzie! Od ogłoszenia na przystanku autobusowym, przez stronę internetową, po metkę na bluzce. Wszędzie tam, gdzie jest marka, występuje ton komunikacji. Oczywiście może być on prosty i niezawierający ładunku emocjonalnego, wtedy także mamy do czynienia z konkretnym stylem wypowiedzi.
Zauważ, że to daje niezwykłe możliwości ubarwienia komunikatów, które z pozoru są nudne. Nawet na etykiecie produktowej możesz “przemycić” zabawną sentencję lub wizjonerską myśl.
Oto kilka przykładów zastosowania wyrazistego, ciekawego tonu komunikacji (nawet w nietypowych miejscach):

Przyjacielskie powitanie, nawiązujące do brand hero marki Gong – psa.
Źródło: Czat na stronie www.Gong.com

Pokazanie poczucia humoru, z dozą sarkazmu, na metce koszulki.
Źródło: TopGear dla BBC

Luźna, zabawna komunikacja, w konwencji pirackiej.
Źródło: CQURE Academy

Zastosowanie gry słownej, nawiązującej do storytellingu marki, opartego o motyw jedzenia.
Źródło: LinkedIn SocialCube
Jak widzisz, słowa mają ogromne znaczenie w budowie wizerunku marki. Warto stawiać na kreatywny i profesjonalny content.
Jeśli szukasz wsparcia w stworzeniu wyrazistej komunikacji, zgłoś się do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić. ?