Wróć do poprzedniej strony

Czy każda marka może opowiadać historię?

Storytelling w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność, a specjaliści z branży marketingowej coraz chętniej rekomendują go swoim klientom. Nie bez powodu – umiejętnie dobrany do marki, wspiera lojalizowanie grupy odbiorców oraz wzrost rozpoznawalności brandu. 

Marka, storytelling, opowiadanie historii, kartka w maszynie do pisania

Co kryje się za tą nazwą?

Storytelling to opowieść na temat Twojej marki, która ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Kluczowe w Storytellingu jest to, że sprzedajesz historię, a nie produkt. A to sprawia, że jego odbiorcy dużo chętniej wykazują zainteresowanie Twoją marką. Wszystko dlatego, że nie kierujesz do nich typowej reklamy, w której wychwalasz cechy swojego produktu, a dajesz im obietnicę przeżyć, które są na wyciągnięcie ręki.

Czy Storytelling jest dla każdego?

Wiele branż może skorzystać z ciekawej historii i wzmocnić dzięki temu swój wizerunek.

Nawet te organizacje, które nie mają w swoim portfolio designerskich produktów, przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców, mogą komunikować w niestandardowy sposób.

Najlepszym tego przykładem jest profil Agencji Mienia Wojskowego na Facebooku. AMW oferuje w swoim asortymencie bardzo specyficzne produkty wojskowe – od menażek i spodni żołnierskich, po samochody terenowe Honker. W jaki sposób zachęcić odbiorców treści do zainteresowania się tymi produktami? AMW postawiło na narrację “z internetów” i zabawne memy, połączone z grą słowną. Efekt? Profil cieszy się ogromnym zaangażowaniem – posty mają po kilkadziesiąt komentarzy i udostępnień, a zdecydowana większość reakcji jest pozytywna.

źródło: Agencja Mienia Wojskowego

Choć z pozoru tematyka akcesoriów wojskowych wydaje się poważna, to można podejść do tematu od zupełnie innej strony i stworzyć silną więź z odbiorcami.

Kolejna organizacja, która pokazała, że nawet trudne marketingowo branże, mogą wprowadzić kreatywną narrację, jest zajmująca się gospodarką odpadów Alba.

W jaki sposób mówić o wywozie śmieci, aby nie wzbudzać negatywnych skojarzeń? Zadanie zdecydowanie nie jest łatwe, ale i w tym przypadku zadziałało wyjście poza ramy.

źródło: Alba

Nawiązanie do kultury, sztuki czy filmu to sprawdzony sposób na budowanie opowieści, która tworzy silne skojarzenia z marką. Włożenie sortowania odpadów w konwencję filmów z Jamesem Bondem jest co prawda zaskakujące, ale dzięki temu również zapamiętywalne.

Kolejny, i ostatni przykład storytellingu w branży, która jest dla marketingowców wyzwaniem, to spot reklamowy marki Fischer.

Producent zamocowań dla branży budowlanej postawił na historię, która w nieoczywisty sposób pokazuje największe zalety jednego z produktów.

Najważniejszą cechą mocowań powinna być wytrzymałość. Jednak pan opowiadający o tym, jakie obciążenia wytrzymuje kotwa, nie przemówiłby zapewne do wyobraźni tak mocno, jak słoń, który siada na huśtawce zamontowanej na produktach Fischer i może swobodnie się bujać.

Wyjątki od reguły

Choć na powyższych przykładach widać, że ciekawą historię można opowiedzieć nawet w branżach, które z pozoru wydają się trudne i oferują bardzo specyficzne produkty/usługi, to są moim zdaniem takie dziedziny, w których Storytelling się nie sprawdzi.

  • Produkty dla specjalistów, o dużym zaawansowaniu technicznym – np. element stosowany w budowie okrętów. Tutaj inżynier doskonale wie, że dany produkt jest mu potrzebny, a wybór będzie opierał jedynie na parametrach technicznych, nie zaś na historii, którą dany producent opowiada. Jest to zresztą tak wąska grupa docelowa, że nie ma potrzeby tworzenia kampanii marketingowych, które mają wpłynąć na rozpoznawalność marki. Szczególnie, jeśli producentów takich elementów jest kilku i każdy inżynier ma swoją sprawdzoną markę.
  • Zakłady pogrzebowe – temat śmierci jest jednym z niewielu tabu, które nie są w naszej kulturze łamane. Dlatego próby ubrania go w historię, mogłyby skończyć się całkowitym fiaskiem. Poza tym branża pogrzebowa rządzi się swoimi prawami – w momencie utraty bliskiej osoby zazwyczaj kierujemy się do najbliższego zakładu, lub bazujemy na rekomendacji szpitala/znajomych.

Jak widać – dużo trudniej jest wymienić te branże, które Storytellingu nie potrzebują.

W świecie przesytu informacyjnego niezwykle istotne jest wyróżnienie się na tle masy przekazów.

W każdej sekundzie jesteśmy bombardowani dziesiątkami postów i reklam, dlatego zwracamy uwagę jedynie na te, z którymi się utożsamiamy i które wywołają w nas emocje. Dlatego mocna historia sprawdzi się niemal w każdej branży.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Czym jest tone of voice? Dlaczego jest tak ważny? W jaki sposób go stworzyć? Gdzie stosować wypracowany ton komunikacji? Sprawdź!

Kim byłaby Twoja marka, gdyby była człowiekiem? Tryskającym humorem Błaznem, wszystkowiedzącym Mędrcem czy szukającym przygód Odkrywcą?