Wróć do poprzedniej strony

Świąteczne kampanie reklamowe 2021

Agnieszka Boguta
Marketing & Social Media Manager

Od nadchodzących Świąt dzielą nas zaledwie godziny – pora na podsumowanie tegorocznych kampanii bożonarodzeniowych największych marek!

W moim zestawieniu znajdziecie zarówno międzynarodowe koncerny, jak i firmy z naszego rodzimego rynku. Od kilku lat polskie marki podążają za globalnymi trendami i z początkiem grudnia również publikują specjalne, pełne emocji spoty reklamowe, które zachęcają konsumentów do refleksji. Jakie propozycje przygotowali marketerzy w tym roku?

 

Allegro

Reklamy świąteczne od giganta e-commerce to już prawdziwa tradycja. Chyba każdy pamięta spot sprzed kilku lat, w którym starszy pan postanowił nauczyć się języka obcego, aby móc porozumieć się ze swoimi wnukami mieszkającymi za granicą. W tym roku Allegro przygotowało reklamę, nawiązującą zarówno do pandemii, jak i stereotypów, za pomocą których często niesłusznie oceniamy ludzi. Jaki będzie finał tej kombinacji? Zobaczcie:

Apart

W ubiegłym roku popularna marka biżuterii zebrała wiele negatywnych opinii dzięki “pięknej i długiej reklamie” trwającej blisko 4 minuty, w której celebrytki w utopijnym, cukierkowym świecie zachęcały do kupna drogiej biżuterii, gdy na świecie walczyliśmy z kolejną falą pandemii. W tym roku marka Apart zaprosiła do swojej kampanii tę samą obsadę aktorską, jednak wzięła sobie do serca uwagi internautów i postanowiła przygotować pięć 15-sekundowych spotów. Z jakim efektem? Przekonacie się w poniższych filmach:

WKRUK

Kolejną marką biżuterii, która zdecydowała się na nagranie świątecznego spotu, jest WKRUK. W tegorocznej reklamie wzięła udział prezenterka i dziennikarka Magda Mołek, która podczas pakowania prezentów opowiada, co jest dla niej ważne w życiu. Jesteście ciekawi, co dokładnie powiedziała? Posłuchajcie:

X-KOM

Chyba każdy z nas ma w rodzinie wujka, który jest pasjonatem teorii spiskowych na temat różnych wydarzeń i faktów, a jego kontrowersyjne poglądy stanowią często punkt zapalny podczas rodzinnych spotkań. Reklama firmy x-kom żartobliwie nawiązuje do tego motywu, przypominając, że można zaopatrzyć się u nich w świąteczne prezenty dla bliskich. Zobaczcie:

Coca-Cola

Coca-Cola zawsze będzie kojarzyć mi się ze świąteczną ciężarówką obecną w bożonarodzeniowych reklamach tej marki przez wiele, wiele lat. W tym roku firma odeszła całkowicie od tego konceptu i przestawiła historię chłopca, który zapragnął zbudować komin, do którego Święty Mikołaj będzie mógł wrzucić prezenty. Budowa kartonowego komina zintegrowała sąsiadów, którzy wcześniej nie byli do siebie przyjaźnie nastawieni. Wszystkie elementy świątecznego storytellingu spełnione, tylko… brakuje tej podświetlonej, czerwonej ciężarówki. 🙁

T-Mobile

Sieć komórkowa T-Mobile przygotowała w tym roku ciepłą reklamę ukazującą relację wnuczka z dziadkiem, która emitowana jest we wszystkich europejskich krajach, w których obecny jest ten operator. Obejrzyjcie sami:

Disney

Disney od kilku lat w swoich świątecznych spotach wykorzystuje hasło “Czas, by być razem” i podkreśla, jak ważną wartością jest rodzina, a czas Świąt zbliża ludzi do siebie. Animowana bohaterka tego spotu pojawiła się w świątecznej reklamie Disneya w poprzednim roku, gdzie mogliśmy poznać bożonarodzeniowe tradycje z jej dzieciństwa. W tegorocznej kampanii jest dorosła i założyła już swoją własną rodzinę, do której dołączył jej nowy partner. Jak potoczyły się ich losy? Przekonajcie się sami:

Amazon 

Tegoroczna reklama Amazon, w której słyszymy piosenkę z najnowszego albumu Adele, opowiada o życzliwości. Ilustruje to historia dwóch kobiet – młodej dziewczyny, która po przedłużającym się lockdownie w końcu wraca do rzeczywistości znanej sprzed pandemii – bierze udział w stacjonarnych zajęciach na studiach, podróżuje komunikacją miejską, spotyka się normalnie z przyjaciółmi i chodzi na imprezy. Codzienność jest dla niej jednak dosyć przytłaczająca, a w nowej sytuacji pomaga jej odnaleźć się sąsiadka. Finał tej historii jest dość przewidywalny – ale mimo to zachęcam Was do obejrzenia tej reklamy: 

Penny

Na koniec – creme de la creme mojego zestawienia. Niemiecka sieć sklepów Penny w tegorocznej reklamie zwraca uwagę na problem pandemii i jej wpływu na młodych ludzi, którzy utracili cząstkę swojej młodości przez ograniczenia związane z obecną sytuacją na świecie. Kampania zapowiada konkurs zorganizowany przez firmę Penny, która chce pomóc im spełnić ich marzenia i nadrobić ten stracony czas.

Wracając do samego spotu, bohaterowie – mama i jej nastoletni syn – rozmawiają o tym, co chcieliby otrzymać z okazji Świąt. Życzeniem kobiety jest, aby chłopak mógł doświadczyć wszystkich uroków młodości, które odebrała mu pandemia. Reklama chwyta za serce, a podczas jej oglądania zapewne każdy z nas przypomina sobie pewne momenty w życiu – pierwsze imprezy i wakacje ze znajomymi, 18-stki czy studniówki, zdając sobie sprawę, że niestety ominęły tych, którzy właśnie w tym momencie wchodzą w swoje dorosłe życie. Przekonajcie się sami:

Która z reklam spodobała Wam się najbardziej? A może Wasz faworyt nie pojawił się w tym zestawieniu? Dajcie nam znać!

Wesołych Świąt i wszystkiego dobrego w Nowym Roku! 😀

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Historie są z nami od zawsze. Wszyscy ich słuchamy i opowiadamy – nawet jeśli nie zawsze jesteśmy tego świadomi. Storytelling to obecnie bardzo silne narzędzie marketingowe. Co powinniśmy o nim wiedzieć?

Proste, rzeczowe zdania, teza poparta argumentami, zwięzły język – idealny przepis na perfekcyjne treści? No cóż… nie do końca. A przynajmniej nie w content marketingu. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz marki? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Według Moniki Górskiej storytelling to „sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor.” Powoduje, że czujemy sympatię do danej marki, a jak wiadomo, kupujemy, to co lubimy.

Storytelling w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność, a specjaliści z branży marketingowej coraz chętniej rekomendują go swoim klientom. Czy każda marka może opowiadać historię?