Wróć do poprzedniej strony

Storytelling czyli jak tworzyć angażujące treści

Trwa kryzys zaufania do całej branży reklamowo-marketingowej. Odbiorcy podchodzą do reklam z ogromnym dystansem. Wiele firm, które walczy o zainteresowanie potencjalnych klientów, nie zdaje sobie sprawy z aktualnych trendów w marketingu i posługuje się starymi schematami reklamowymi, które odstraszają klientów. Umiejętny storytelling jest aktualnie jedną z najbardziej skutecznych technik przyciągania uwagi konsumentów. Stosując kilka zasad będziesz w stanie stworzyć angażujące treści, które zwiążą klientów z Twoją marką.

storytelling uśmiechnięta kobieta czyta książkę

Przygotuj się.

Odpowiednie przygotowanie się do pisania jest podstawą. Przed stworzeniem jakiejkolwiek treści należy zebrać odpowiednią ilość materiałów, na których będziesz się opierał. Szczególnie istotne jest potwierdzanie wszelkich faktów i danych. W Internecie nic nie ginie – jeśli podasz przekłamaną informację czy statystykę, ucierpi Twoja wiarygodność. Zanim rozpoczniesz tworzenie treści powinieneś dogłębnie przemyśleć co chcesz przekazać, jaki cel chcesz osiągnąć poprzez publikację treści a także kto jest Twoim odbiorcą. Pomoże Ci to stworzyć efektywną treść, która zostanie pozytywnie odebrana przez Twoją grupę docelową. Pamiętaj – wartościowa treść wymaga starannego zaplanowania i dogłębnego przemyślenia.

Zaangażuj odbiorcę.

Najtrudniejszym i jednocześnie najistotniejszym elementem storytellingu jest zainteresowanie odbiorcy. Stwórz treść, która poruszy Twojego klienta – wzruszy go, zaciekawi czy rozśmieszy. Zainteresuj go poprzez opowiedzenie zabawnej lub przejmującej historii z życia firmy, przedstaw problem, który będzie mu bliski i pokaż jego rozwiązanie. Pamiętaj, że choć w mediach społecznościowych liczy się treściwość, dobrze skonstruowany długi tekst może bardziej zaangażować odbiorcę niż krótki. W rzeczywistości, treść powinna być po prostu optymalnej długości – nie może zawierać dłużyzn lub zbędnych zwrotów. Jeżeli wydasz się ciekawy swojemu odbiorcy, będzie Cię obserwował i pamiętał o Tobie w momencie podejmowania decyzji o zakupie danych usług lub produktu.

Opowiedz historię.

Stwórz historię, którą chce się czytać. Nikogo nie zainteresuje kolejna opowieść o sukcesach Twojej firmy. Treścią wartościową dla Twojego klienta będzie opowieść o produkcie, który rozwiąże ich problem. Nie oznacza to, że nie możesz wspomnieć o swojej firmie. Jednak powinna ona przyjąć rolę narratora, który opowiada ciekawie o jakimś zagadnieniu, nie będąc jednocześnie w centrum historii. Zadbaj również o to aby nie wpaść w tak zwaną pułapkę wiedzy. To, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie nie oznacza, że inni są. Dlatego stosuj język, który jest zrozumiały dla wszystkich i realnie zastanów się co może zainteresować Twoją grupę docelową – to, że dane zagadnienie jest interesujące dla Ciebie nie oznacza, że będzie takie dla twoich potencjalnych klientów.

Opowiadanie historii jest formą komunikacji wykorzystywaną przez ludzi od tysięcy lat. Czemu nie wykorzystać jej w strategii marketingowej Twojej firmy? Storytelling ma w sobie potencjał realnego oddziaływania na grupę docelową. Stwórz swoją historię, która zainteresuje Twoich odbiorców!

 

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Proste, rzeczowe zdania, teza poparta argumentami, zwięzły język – idealny przepis na perfekcyjne treści? No cóż… nie do końca. A przynajmniej nie w content marketingu. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz marki? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Według Moniki Górskiej storytelling to „sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor.” Powoduje, że czujemy sympatię do danej marki, a jak wiadomo, kupujemy, to co lubimy.

Regularne publikacje i merytoryczne treści to tylko niektóre z elementów składających się na skuteczne działania content marketingowe. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, aby były one oryginalne, ciekawe i skłaniały do refleksji. Dobra historia niesie ze sobą określone przesłanie oraz potrafi stworzyć więź na linii firma – konsument.

Storytelling w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność, a specjaliści z branży marketingowej coraz chętniej rekomendują go swoim klientom. Czy każda marka może opowiadać historię?