Wróć do poprzedniej strony

Przegląd strategii marketingowych B2B na 2023

Aneta Sikora
Social Selling & Digital Marketing Team Leader

Rynek B2B stoi w obliczu zmian oczekiwań klientów, nowych wyzwań związanych z komunikacją młodszych pokoleń i niepewnych warunków ekonomicznych. Planowanie budżetów i budowanie strategii w marketingu bez znajomości wielu danych może stanowić ogromne wyzwanie. Na bazie moich obserwacji, doświadczeń i analizy raportów przedstawiam wybrane strategie marketingowe B2B, które warto wdrożyć w najbliższym czasie.  

Oto subiektywny przegląd strategii i taktyk marketingowych B2B na 2023 

  1. Video marketing w nowym wymiarze.
  2. Zwiększanie świadomości marki.
  3. Wzrost personalizacji w komunikacji.
  4. Płatne i organiczne kampanie w mediach społecznościowych.
  5. Treści tworzone przez sztuczną inteligencję.

 

Video marketing w nowym wymiarze 

Format video jest wymagający, a jednocześnie elastyczny i dostępny dla różnej wielkości budżetów. Filmy mogą dotyczyć dowolnego tematu i być prezentowane w różnych formach, takich jak promocje produktów i usług, case study, wywiady, testymoniale, webinary. Video świetnie sprawdza się w programach employee advocacy, budowania marek osobistych i działaniach employee advocacy.  

W 2022 video były drugą najchętniej wybierana formą contentu przez marketerów.  

Źródło: 13th Annual Content Marketing Survey: Content Marketing Institute/Marketing Profs, July 2022

Najnowszy raport Wyzowl pokazuje, że z roku na rok rośnie liczba marketingowych specjalistów, dla których video marketing stanowi ważną część strategii marketingowej.

Źródło: Wyzowl

Rekomendacja na 2023 dla marketerów B2B to odważne wykorzystywanie video i   testowanie różnych formatów. Firmy mogą inwestować we własną przestrzeń i sprzęt do nagrywania lub skorzystać z pomocy profesjonalistów, jak również wykorzystywać hybrydę tych rozwiązań.

W rezultacie działania w obszarze video marketingu mogą przełożyć się na lepszy ruch na stronie, poprawę dwell time, lepsze zrozumienie produktów i usług przez klientów, generowanie leadów czy zwiększenie sprzedaży.

 

Zwiększanie świadomości marki

Marketerzy B2B traktują priorytetowo generowanie leadów sprzedażowych i marketingowych. Ale przy ciągle rosnącej liczbie firm walczących o to, by się wyróżnić i zostać zauważonym, łatwo zrozumieć, dlaczego coraz więcej profesjonalistów poświęca czas i energię na budowanie świadomości swojej marki i swoich zespołów.

Na platformie LinkedIn niemal codziennie możemy obserwować nowe działania w tym obszarze. W dobie nieustannej konkurencji coraz więcej organizacji dostrzega potrzebę budowania wyróżniającej się marki, brandingu lub rebrandingu, czy innymi słowy pokazywania światu swojej kultury pracy i osiąganych rezultatów. Dlatego bardzo chętnie decydują się na wdrażanie programów employer branding i employee advocacy.

Doświadczenie pokazuje, że budżet zainwestowany w budowanie świadomości marki przekłada się również na pozyskiwanie zapytań o produkty i usługi klientów. Zatem w strategiach marketingowych warto zadbać o ten obszar (i być może przywrócić równowagę).

Wzrost personalizacji w komunikacji

Spersonalizowane doświadczenia stają się ważną częścią podróży klienta po ścieżce zakupowej. Marki, które dobrze radzą sobie z personalizacją, zyskują lojalność klientów i zwiększają przychody.

Celem marketerów jest zwiększanie personalizacji w e-mailach, marketingu przychodzącym i account based marketingu. Wymaga to głębokiego rozpoznawania potrzeb klientów, zbierania wielu danych i empatycznego podejścia.

Zgodnie z raportem Salesforce:

  • 73% klientów oczekuje od firm zrozumienia ich unikalnych potrzeb i oczekiwań.
  • 62% oczekuje, że firmy będą przewidywać ich potrzeby.
  • 56% oczekuje, że otrzymywane oferty będą zawsze spersonalizowane.

Co ważne, firmy muszą w przejrzysty sposób informować o tym, dlaczego gromadzone są określone dane i jak będą one wykorzystywane. Wreszcie, firmy muszą wdrożyć środki bezpieczeństwa, aby chronić dane klientów przed nieautoryzowanym dostępem.

Personalizacja w działaniach marketingowych będzie miała jeszcze większe znaczenie w 2023, ponieważ technologia stale się rozwija, a klienci w coraz większym stopniu korzystają z mediów cyfrowych.

 

Płatne i organiczne kampanie w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych, zarówno organiczny jak i płatny, od kilku lat jest częścią wielu strategii firm B2B, a co najmniej od 2 lat obserwujemy znaczny wzrost tego typu działań. Platformy takie jak LinkedIn, Instagram, YouTube, TikTok ułatwiają markom identyfikowanie, angażowanie i nawiązywanie kontaktów z kwalifikowanymi potencjalnymi klientami.

Według badań, LinkedIn jest najbardziej zaufaną platformą mediów społecznościowych. Listy kontaktów i firm mogą pomóc w dotarciu do niszy, do której trudno trafić innymi kanałami. Dzięki inteligentnej strategii marketingowej (account based marketing), profesjonaliści mogą korzystać zarówno z technik marketingu przychodzącego (inbound marketing), jak i wychodzącego (outbound marketing) oraz bezpośrednio angażować w rozmowy biznesowe potencjalnych klientów.

Kampanie płatne dają marketerom dodatkową możliwość pozycjonowania się we właściwych miejscach we właściwym czasie, a to dzięki retargetingowi reklam i korzystaniu z grup podobnych odbiorców. W 2022 strategie marketingowe zakładały wzrost inwestycji w kampanie płatne, w tym najwięcej budżetów przeznaczanych było na LinkedIn. Bieżący rok według profesjonalistów to kontynuacja tego trendu.

Treści tworzone przez sztuczną inteligencję

AI (sztuczna inteligencja) może być dobra w generowaniu pomysłów na tematy w oparciu o zainteresowania grup docelowych oraz pomóc w opracowaniu przydatnych dla nich treści. Generator tematów blogów HubSpot i Generator pomysłów na treści firmy Portent to jedne z najpopularniejszych narzędzi. Generatory treści AI mają na celu uczynienie marketingu treści bardziej wydajnym i opłacalnym.

Chociaż wzrosła liczba dostępnych narzędzi do pisania wspomaganych przez sztuczną inteligencją, większość profesjonalistów jest sceptyczna. Według Content Marketing Institute tylko 15% myślało o większym wdrożeniu AI w 2022 roku.

O tym, czy generowanie treści to tylko modne słowo i nowy dodatek do listy narzędzi, czy też realne wsparcie w content marketingu, przekonamy się w najbliższej przyszłości.

Podsumowanie

Strategie marketingowe B2B w 2023 kładą większy nacisk na video marketing, budowę świadomości marki, wzrost personalizacji w komunikacji oraz kampanie w mediach społecznościowych. Wykorzystanie tych taktyk będzie się różnić w zależności od wielkości firmy i budżetu, ale każdą z nich warto w jakimś stopniu włączyć do działań.

Jeśli potrzebujesz pomocy we wdrażaniu tych i innych strategii dla swojej marki, porozmawiajmy info@socialcube.pl.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Każda firma (dosłownie – każda!) ma wśród pracowników ekspertów dysponujących wiedzą, którą warto wykorzystać do promowania marki oraz budowania wizerunku organizacji. Employee Advocacy, czyli komunikowanie naszej oferty w social mediach poprzez ekspertów wewnętrznych, to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi w rękach marketerów i działów sprzedaży.

Jak powinien wyglądać dobry post w Social Media i co powinien zawierać? Jak zaangażować odbiorcę i zatrzymać jego uwagę na dłużej? Sprawdź!

Samo posiadanie konta na LinkedIn to jednak za mało – musimy być aktywni i regularnie wchodzić w interakcje z naszą siecią kontaktów. Dlaczego? Sprawdź!