Wróć do poprzedniej strony

#ColdCallingIsDead

Paulina Czyżewska
Social Media Specialist

Firmy i ich sprzedawcy od niepamiętnych czasów prześcigają się w pomysłach na zwrócenie uwagi klientów właśnie na ich produkt. Jedną z metod, która przez lata wydawała się przynosić efekty i była uważana za podstawową formę „zarażania” potencjalnych odbiorców to metoda tzw. cold callingu.

cold calling różowa słuchawka telefonu

Cold calling polega na nawiązywaniu kontaktu przez handlowca z odpowiednio sprofilowanym potencjalnym klientem. Nawiązanie kontaktu ma na celu zaproponowanie usługi, bądź produktu i odbywa się najczęściej poprzez kontakt telefoniczny, ale może być także mailowy. Cold calling był do niedawna uważany za jedną z najlepszych strategii sprzedaży. Obecnie ten tradycyjny model jest wypierany przez inne. Według Raportu Harvard Business Review cold calling jest nieefektywny w 90% przypadków, a najnowsze badania pokazują, że mniej niż 2% z kontaktów w tej formie faktycznie prowadzi do sprzedaży. Odpowiedzmy sobie szczerze na pytanie – kto z nas lubi takie telefony?

Co zamiast cold calling?

Na szczęście obecnie istnieją bardziej skuteczne sposoby na odniesienie sukcesu sprzedażowego. W erze digitalizacji lepiej sprawdzi się zbudowanie długofalowej strategii oraz dopracowanie wizerunku w social mediach. Oto 6 pomysłów z zakresu social media na pozyskanie uwagi potencjalnego klienta:

  • Załóż konta na portalach społecznościowych – LinkedIn, Twitter, Facebook – tutaj znajdują się twoi potencjalni klienci. Zaznacz swoją obecność, pokaż im, że istniejesz w sposób znacznie mniej nachalny, niż cold calling.
  • Bądź aktywny w sieci – udostępniaj treści, które są interesujące. Przyciągną one potencjalnego klienta. Udostępniaj, komentuj, prowadź dyskusje, wchodź w interakcje.
  • Prowadź bloga – przekazuj fachową wiedzę oraz zaprezentuj na nim swoje możliwości i osiągnięcia. Niech przekazywane treści będą przydatne – nie staraj się usilnie sprzedać swojego „produktu”.
  • Konfiguruj ustawienia – jeżeli widzisz, że ktoś po raz kolejny porusza się po twojej stronie, jest aktywny, udostępnia Twoje treści – wykonaj ruch i skontaktuj się z nim pierwszy.
  • Poproś o referencje – jeśli masz klienta, który jest zadowolony z twojej usługi, nie bój się go poprosić o rekomendacje.
  • Pozostań w kontakcie – po udanej sprzedaży nie porzucaj swojego klienta, utrzymaj jego zainteresowanie, zapewne do ciebie wróci. To działa jak karma.

Stary wilk, nowa era, inne metody

W słynnej scenie z Wilka z Wall Street Jordan Belfort (grany przez Leonarda Di Caprio) sprzedaje śmieciowe akcje właśnie dzięki cold calling. Teraz zastanawiasz się: „Skoro jemu się udało, to dlaczego mi miałoby się nie udać? Wtedy gładko poszło”. Właśnie. Wtedy. Czyli na początku lat 90. Od tego czasu wiele się zmieniło, musimy sięgać po nowe metody, bo cold calling jest już przeszłością. Nie wiem czy was przekonałam, ale dla mnie #ColdCallingIsDead.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Korzystając z Internetu, każdego dnia ulegamy sile wezwań do działania. Robisz zakupy online? Pobierasz materiały edukacyjne? Dołączasz do grona subskrybentów?

Co jest istotne w budowaniu sieci kontaktów na LinkedIn?
Według jakich kryteriów zapraszać kontakty do sieci?
Kogo warto mieć w swojej sieci kontaktów?

Komunikacja nigdy nie opiera się na krótkich sprintach. Aby przynosiła wymierne efekty, musi być jak maraton – rozłożona w czasie, skrupulatnie zaplanowana, a biegacz – odpowiednio przygotowany.