Wróć do poprzedniej strony

Budowanie sieci kontaktów na LinkedIn

Marta Daszkiewicz
Marketing Project Manager

Skuteczność naszych działań sprzedażowych i wizerunkowych na LinkedIn zależy od tego, jak wartościowa jest nasza sieć kontaktów. Nie chodzi tu oczywiście o wartościowość poszczególnych osób, ale raczej pozycji, jakie zajmują w swoich firmach oraz branżach.

Odpowiednie narzędzia, takie jak Sales Navigator, pomogą nam wyszukać właściwe osoby, ale sposobów na budowanie sieci jest oczywiście o wiele więcej. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów, jak zadbać o liczbę swoich kontaktów.

sieć kontaktów kobieta pracuje przy laptopiez kawą

Od czegoś trzeba zacząć.

Kiedy dopiero zaczynasz budowanie swojej sieci kontaktów na LinkedIn, zazwyczaj jeszcze nie myślisz o korzystaniu z Sales Navigatora. Możesz więc spokojnie zacząć od podstaw.

Poszukaj osób, z którymi już pracowałeś w poprzednich firmach, ale też osób, z którymi współpracowałeś. Dzięki temu algorytm zacznie się uczyć, jakie branże i stanowiska są dla Ciebie istotne z biznesowego punktu widzenia.

Zwróć uwagę, w jakim stopniem oznaczone są osoby, które proponuje Ci LinkedIn:

  • Kontakty 1. stopnia – osoby, które już masz w swojej sieci.
  • Kontakty 2. stopnia – osoby, z którymi masz wspólny chociaż jeden kontakt.
  • Kontakty 3. stopnia – osoby, z którymi nie masz żadnych wspólnych kontaktów.

Możesz też zaimportować listę kontaktów ze swojej mailowej książki adresowej – to dość szybki sposób na powiększenie swojej sieci w krótkim czasie.

Dodatkowo, warto sprawdzać, kto odwiedza Twój profil. Będziesz widzieć takie informacje, jeśli nie ustawisz swojego profilu jako prywatny. Obserwuj i decyduj, czy któraś z tych osób powinna otrzymać od Ciebie zaproszenie do kontaktów.

To najprostsze metody budowania własnej sieci kontaktów, ale jednocześnie takie, które bardzo ograniczają nam możliwości działania.

Webinaria, konferencje, szkolenia.

Coraz więcej konferencji i szkoleń odbywa się już stacjonarnie, więc jest to okazja do bezpośredniego poznania nowych osób, uściśnięcia im dłoni i nawiązania pierwszej relacji.

Jeśli od razu, na miejscu chcesz dodać te osoby do swojej sieci, w prosty sposób możesz pokazać im w aplikacji LinkedIn kod QR do zeskanowania. Automatycznie wysyła on zaproszenie – jedno kliknięcie i gotowe!

W przypadku wydarzeń online wystarczy obserwować listę uczestników (jeśli wykorzystywana platforma daje taką możliwość), a następnie wysyłać indywidualne zaproszenia do poszczególnych osób, wspominając, że wzięliście udział w tej samej konferencji / szkoleniu / webinarium.

Ten sposób ma niewątpliwą zaletę – można rozpocząć rozmowę od wymiany doświadczeń i spostrzeżeń na temat minionego eventu. Jest więc już punkt zaczepienia do dalszych kontaktów.

Sales Navigator.

To płatne rozwiązanie, które pomoże Ci rozbudować swoją sieć kontaktów w naprawdę profesjonalny sposób. Nie będę tutaj wspominać o innych zaletach i funkcjonalnościach tego narzędzia (możecie o nich przeczytać tutaj lub skorzystać z naszego bezpłatnego kursu), skupię się wyłącznie na wyszukiwaniu osób. Pamiętaj jedynie, że Sales Navigator to więcej niż narzędzie do budowania sieci.

Dzięki filtrom w Sales Navigatorze wybierzesz osoby z konkretnej branży, na konkretnym stanowisku i w konkretnej lokalizacji. Możesz wysyłać im spersonalizowane zaproszenia, a także wiadomości InMail, a także dodawać notatki przy każdej z osób, które następnie mogą przydać się na dalszych etapach ścieżki sprzedażowej.

Sales Navigator to kopalnia możliwości, które warto wykorzystać do rozbudowania swojej sieci. Jeśli nigdy jeszcze nie korzystałeś z tego rozwiązania, możesz wykorzystać miesięczny bezpłatny okres próbny. Gwarantuję, że przez 30 dni da się osiągnąć całkiem sporo i uzyskać pokaźną liczbę kontaktów.

Nie zapominaj o spersonalizowanych zaproszeniach!

Każde nasze zaproszenie powinno zawierać także krótką informację o sobie i celu nawiązania kontaktu. Może być to zaproszenie zupełnie podstawowe (“zapraszam do sieci kontaktów”), jeśli kogoś znamy, lub bardziej rozbudowane, jeśli dopiero się przedstawiamy (“mieliśmy okazję brać udział w tej samej konferencji” albo “mam nadzieję, że w przyszłości uda nam się wymienić swoimi doświadczeniami”).

Oczywiście pamiętaj też o złotej zasadzie, aby nie zaczynać od propozycji sprzedażowej!

Czy usuwać osoby z sieci?

To dość drażliwy temat, ale odpowiedź jest jedna – tak, możesz usuwać osoby ze swojej sieci. Jeśli uważasz, że treści, którymi się dzielą, nie są dla Ciebie w żaden sposób istotna albo zahaczają już o spam, możesz śmiało kliknąć “usuń kontakt”.

Podobnie w sytuacji, kiedy zmieniłeś branże i Twoja sieć jest pełna osób działających w zupełnie innym środowisku. Zachęcam więc do przyjrzenia się krytycznym okiem swojej sieci, zwłaszcza jeśli zawiera ona już kilka tysięcy osób.

Mam nadzieję, że te kilka porad pomoże Ci w poszerzeniu swojej sieci kontaktów na LinkedIn o wartościowe osoby, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż i osiągnąć swoje cele biznesowe.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Jakie wersje Sales Navigatora są dostępne? Co czego służy? Jak wykorzystywać Sales Navigatora do działań sprzedażowych? Sprawdź!

Czy zastanawiałeś się, czym na LinkedIn różni się wersja darmowa od wersji premium? Kiedy zdecydować się na inwestycję w dodatkowe narzędzia w serwisie? Sales Navigator daje mnóstwo nowych możliwości, szczególnie pomocnych dla osób zajmujących się sprzedażą.

Social selling jest aktualnie dla wielu organizacji być albo nie być – to od obecności w mediach społecznościowych oraz od interakcji ze społecznością zależy czy firma utrzyma się na rynku.
Kanałami często wykorzystywanymi są Twitter oraz Facebook, jednak to LinkedIn jest medium, które przynosi największe efekty. Jednocześnie dzięki wykorzystaniu Sales Navigator możesz w pełni wykorzystać potencjał tego portalu.