Wróć do poprzedniej strony

24 sposoby na poprawienie SSI (Social Selling Index) na LinkedIn

Anna Hass
Marketing Project Manager

Chcemy czy nie – LinkedIn to przestrzeń, w której jesteśmy oceniani. Z jednej strony oceniają nas odbiorcy publikacji, a z drugiej – sam portal wielowymiarowo ocenia nasze działania (lub ich brak), przyznając nam określony SSI (Social Selling Index).  

Czy SSI powinien nas interesować i czy przekłada się na skuteczność działań? Tak, to zbiorcze podsumowanie tego, jak radzimy sobie w każdej z 4 dziedzin social sellingu. Zasada jest prosta – im wyższy SSI, tym lepiej jesteśmy oceniani. 

  • To wskazówka, jak LinkedIn będzie traktował nasze publikacje i na jakie wsparcie możemy liczyć.   
  • Wyższy SSI to również lepsze pozycjonowanie profilu w wynikach wyszukiwania. Przykład: „SEO Copywirter” z SSI 85 pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania niż „SEO Copywirter” z SSI 45. Może ich dzielić nawet kilka stron wyników w LinkedInowej wyszukiwarce. 

Według różnych danych, zasięg publikacji na LinkedIn (niezależnie od jej rodzaju – post, artykuł, video itd.) różni się w zależności od SSI osoby publikującej.   

Statystyki SSI

Wspomniałam o wielowymiarowej ocenie, bo SSI składa się aż z czterech obszarów. 

  • Establish your professional brand 
  • Find the right people 
  • Engage with insights 
  • Build relations 

 Podaję angielskie nazwy składników SSI, bo niezależnie od wybranego języka profilu LinkedIn, dane o SSI wyświetlą się Wam zawsze po angielsku. 

 Niżej omówienie każdego z obszarów SSI oraz wskazówki, jak poprawić wyniki i uzyskać lepsze rezultaty z obecności na LinkedIn. 

Establish your professional brand 

Establish your professional brand

Jeśli nie jesteście zadowoleni z poziomu tego wskaźnika, tu znajdziecie listę działań, dzięki którym poprawicie wynik.  

  • Najważniejszy jest kompletnie wypełniony profil. Nie zostawiamy pustej żadnej sekcji. Warto dodać prezentację, pdf, video lub linki do stron www (pod danym stanowiskiem). 
  • Zadbajcie o sekcję umiejętności (Skills). Nie wystarczy dodać umiejętności – trzeba jeszcze zadbać o uzyskanie potwierdzenia przez środowisko zawodowe. Profil z potwierdzonymi minimum 5 umiejętnościami jest pozycjonowany 17x lepiej niż profil bez (wg LinkedIn). 
  • Wysoka liczba rekomendacji to więcej punktów. Nie ma znaczenia długość rekomendacji (3 zdania i 15 zdań liczą się tak samo). Nie ma też znaczenia stanowisko osoby rekomendującej (rekomendacje od kolegów z zespołu liczą się tak samo, jak od prezesa). Warto  poprosić o rekomendację po zakończonym nawet małym projekcie. 
  • Publikacje typu „Long form content”, czyli powyżej 1000 znaków – im więcej, tym lepiej. Publikacje są również zliczane w sekcji Engage with insights.  
  • Podanie informacji kontaktowych do siebie m.in. e-mail w sekcji contact information. 
  • Obserwowanie liderów branży (niekoniecznie zapraszanie, a właśnie obserwowanie – przycisk follow).  
Kobieta pisze na tablicy

Find the right people 

Find the right people

Tu przepis na dobry wynik jest prosty i nie wymaga wielkiego wysiłku, choć wymaga regularnych działań. Co można zrobić, aby podnieść ten wskaźnik? 

  • Regularnie korzystać z wyszukiwarki LinkedIn na zaawansowanym poziomie. Im więcej zaawansowanych wyszukiwań, tym wyższy scoring. Zaawansowane wyszukiwanie uwzględnia cudzysłów („Dyrektor Operacyjny”), OR (HR Manager OR specjalista ds. rekrutacji), AND („Founder AND security”) lub NOT („Founder NOT security”). 
  • Dbać o wysoki współczynnik akceptacji wysłanych zaproszeń. Dlatego wysłane, a niezaakceptowane zaproszenia usuwamy po ok. miesiącu. 
  • Przeglądać profile osób, które nas zaprosiły do sieci i które my zapraszamy do sieci. Zanim klikniecie „connect” lub wyślecie zaproszenie, odwiedźcie profil tej osoby. Liczy się też odwiedzanie profili osób z 2 i 3 kręgu kontaktów. 
  • Wysoka liczba wyświetleń profilu też ma znaczenie. 
  • Regularnie korzystać z LinkedIn lub Sales Navigator (tzw. active days – im więcej, tym lepiej).   
  • W przypadku Sales Navigator – tworzenie list obserwowanych kontaktów. Im więcej obserwowanych leadów, tym wyższy scoring. 

Engage with insights 

Engage with insights

Niech ta miła nazwa wskaźnika Was nie zmyli. Jest to najtrudniejszy do poprawienia ze wszystkich 4 wskaźników. Jak można o niego zadbać?

  • Przede wszystkim – warto publikować regularnie. Według LinkedIn „repost” lub „reshare” naszych publikacji też mają znaczenie. 
  • Komentować regularnie. Liczone są komentarze od pięciu słów. Warto dbać o zaangażowanie zwłaszcza pod długimi formami – np. skomentować artykuł. 
  • Tu zliczane są zarówno interakcje pod naszymi publikacjami, jak i nasze interakcje z publikacjami innych osób. Im więcej, tym lepiej. 
  • Korzystać z wiadomości LinkedIn, a w wypadku Sales Navigator – korzystać z InMail. 
  • Dołączyć do grup. Mimo, że grupy są raczej mało aktywne, LinkedIn stawia na promowanie łączenia profesjonalistów w mikro-sieci np. grupy. Tu jest jednak pewien haczyk – bierny udział w grupie może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc, dlatego jeśli nie angażujemy się w życie grupy, lepiej ją opuścić. 
  • Dodatkowo – warto zaglądaj do powiadomień i obserwować branżowe hasztagi. 
Kobieta pisze na laptopie

Build relations 

Build relations

To ważny wskaźnik, bo każda platforma społecznościowa służy przede wszystkim budowaniu relacji. Na szczęście – ten wskaźnik można poprawić bez wielkiego wysiłku. Co będzie miało największe znaczenie?   

  • Duża liczba kontaktów. Tu przypomnienie – każdy użytkownik ma do dyspozycji 30.000 kontaktów, a tygodniowo można wysłać aż 100 zaproszeń. 
  • Ważne też będą kontakty z osobami z poziomu C-level i VP+. 
  • Wysoki wskaźnik „internal connections”. Dlatego warto zapraszać osoby z naszej firmy – 99% z nich zaakceptuje zaproszenie, nawet wysłane bez notatki. 
  • Odpowiadanie na zaproszenia. Lepiej odrzucić zaproszenie od osoby, której nie chcecie w sieci kontaktów (podobnie zaproszenie do obserwowania firmy) niż zostawić zaproszenie bez reakcji. 
  • Odpowiadanie na wiadomości, nawet te niechciane. Wystarczy wysłać automatyczną odpowiedź „No, thank you” albo „OK”. 
  • Korzystanie z LinkedIn zarówno w wersji desktop, jak i w aplikacji mobilnej. To według LinkedIn oznacza, że jesteśmy bardziej zaangażowani. 

Podsumowanie 

 Pamiętajcie, że wszystkie składowe są jednakowo ważne dla ogólnego scoringu. Jednak wypracowanie dobrych wyników w poszczególnych obszarach wymaga różnego nakładu pracy.  

 Jak często warto sprawdzać SSI? Warto minimum raz na miesiąc upewnić się, czy osiągnęliśmy to, co sobie założyliśmy. SSI sprawdzamy również wtedy, gdy obserwujemy nagłe zmiany (np. nieoczekiwany spadek lub wzrost zasięgów publikacji). Odradzamy „sportowe” codzienne sprawdzanie, bo choć SSI zmienia się codziennie, to nic z wiedzą o drobnych zmianach nie zrobimy. 

 

A teraz wejdźcie na stronę https://www.linkedin.com/sales/ssi i do dzieła! Jeśli nie czujecie się na siłach pracować na rozwojem profilu osobistego lub firmowego na LinkedIn w pojedynkę, zapraszamy do SocialCube na szkolenia i konsultacje.  

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Po kilkuset rozmowach, które przeprowadziliśmy z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami, mamy obraz najczęściej pojawiających się obiekcji i wątpliwości dotyczących social sellingu.

Social Selling jest to wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania wizerunku marki i relacji z konsumentami.

Przeczytaj artykuł na naszym blogu i poznaj 5 kroków gwarantujących sukces w programie Social Selling.