Wróć do poprzedniej strony

Webinar – jak zaplanować, żeby przyniósł efekty

bartosz-bredy-socialcube
Bartosz Bredy
Co-Founder & VP at SocialCube

Komunikacja firm i marek w erze cyfrowej jest łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Docieramy do potencjalnych odbiorców poprzez stałą obecność w mediach społecznościowych, wzmocnioną świadomym działaniem ambasadorów marki i pracowników firmy.

W tym strumieniu informacji czasem trudno jest zaprezentować istotną treść w sposób wyczerpujący temat. Według badań przeprowadzonych przez Wyzowl 87% osób pracujących w marketingu uznało webinaria za bardzo skuteczną platformę komunikacji i wsparcia sprzedaży.

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto pomyśleć o webinarach strategicznie i robić je wg sprawdzonej procedury: od pomysłu, promocji, profesjonalnej realizacji poprzez follow-up i zebranie cennych danych.

ekran komputera, webinar

Najlepszy sposób na zaangażowanie odbiorców.

Słowo „webinar” to połączenie „sieci” i „seminarium” (stąd też czasem nazywany jest także webinarium). Słyszę już krzyk purystów językowych, mimo to w tym artykule pozostanę przy obcym słowie webinar, co ma uzasadnienie pod koniec czytanej przez Ciebie treści.

Dla porządku, słowo o tym czym webinar jest. To nic innego jak wydarzenie odbywające się wirtualnie, w którym uczestniczy wyłącznie publiczność zebrana online. W zależności od platformy na jakiej jest prowadzony,  publiczność ma możliwość zróżnicowanej interakcji z prowadzącym. Skuteczność webinarów zależy od tego, czy podejdziecie do nich „na poważnie”, włączając je w strategię komunikacji, czy będziecie je praktykowali od czasu do czasu i bez konkretnego planu.

W przeciwieństwie do innych form zaangażowania cyfrowego, webinary zapewniają firmom wyjątkową przestrzeń do prowadzenia prawdziwych, dwukierunkowych rozmów z odbiorcami. Ze względu na swój dynamiczny charakter, gdzie akcja toczy się (najczęściej) na żywo, uczestnicy mogą zadawać pytania, odpowiadać na ankiety, oraz poznawać gospodarzy webinarów na poziomie osobistym. Ten rodzaj zaangażowania i wglądu w odbiorców jest niezwykle cenny pod względem biznesowym. Pamiętajcie, że cenna treść przyciągnie na Twoje wirtualne spotkanie kilkadziesiąt osób, często przyszłych klientów, dlatego szczególnie należy skupić się utrzymaniu ich uwagi przez całe wydarzenie i zostawić ich z jak najlepszym doświadczeniem po jego zakończeniu.

W czym webinary sprawdzą się najlepiej?

Webinar może być wykładem lub lekcją, kursem online, szkoleniem lub prezentacją produktu – wszystko za pośrednictwem Internetu i dedykowanej platformy webinarowej. Nasi klienci najczęściej wybierają „ścieżkę” edukacyjną prezentując konkretne funkcje danego rozwiązania. W przypadku branży IT są to głównie pokazy konsoli zarządzającej, czasem z bardzo głębokim wejściem w detale, prezentacja nowości sprzętowych i software’owych, ale także szkolenia związane z trendami rynku lub prezentacje integracji systemowych.

Paweł Mączka prowadzi webinar
Paweł Mączka prowadzący webinar

Promocja – czy jest niezbędna?

Oczywiście! Kluczem do sukcesu webinarów jest promocja. Chcesz przecież, żeby widzów było jak najwięcej i żeby nie były to przypadkowe osoby. Badania wykonane przez producenta platformy Go-To-Webinar wskazują, że najskuteczniejsze okazują się zaproszenia wysyłane pocztą e-mail.

Nie możecie jednak zapomnieć o firmowym blogu, stronie internetowej i kontach w mediach społecznościowych.  W SocialCube, przygotowując kampanie webinaryjne, staramy się maksymalnie urozmaicić formaty, co zwiększa znacząco szanse na zwiększenie frekwencji.

Jeśli to możliwe, nawiąż współpracę z influencerem lub znaną firmą w swojej branży. Przeprowadźcie webinar wspólnie, a zaangażowanie znanej osoby lub marki zwiększy zainteresowanie wydarzeniem i często pozwoli na skorzystanie z innych baz mailingowych. Kiedy czasu jest mało, warto skorzystać z opcji kampanii płatnych oferowanych przez portale społecznościowe.

Wykres: What are the top promotional channels

Kiedy promować?

Promocja na co najmniej cztery tygodnie przed webinarium na żywo skutkuje średnio 12% większą liczbą rejestracji. Ale zintensyfikowanie działań promocyjnych na tydzień przed wydarzeniem przyniesie najlepsze efekty. Także posty opublikowane w dniu wydarzenia mogą zaskakująco skutecznie wpłynąć na liczbę rejestracji.

Praktykowane jest również ponowne wysłanie maili do tej samej bazy mailingowej, do wszystkich, którzy się nie zarejestrowali lub nie otworzyli wcześniejszej wiadomości e-mail.

Wykres 1

Platformy webinaryjne takie jak Go-To-Webinar czy Livestorm pozwalają na stworzenie dodatkowej komunikacji z tymi, którzy już się zapisali, automatyzując wysyłkę maili w określonych interwałach czasowych (poniżej) i umożliwiając stworzenie własnych szablonów takiej komunikacji.

szablony komunikacji

Kiedy zorganizować webinar?

Praktyka i badania wskazują, że swoisty prime-time dla webinarów to środa i czwartek. Wtedy obserwujemy najwięcej rejestracji. Możesz na początek zrezygnować z organizacji tego typu wydarzeń w pozostałe dni tygodnia. Z czasem na pewno wypracujesz swoją praktykę.

kalendarz - statystyki

Jak realizować, żeby było dobrze?

Wspomniałem wcześniej dwie platformy stworzone do realizacji wydarzeń online, w tym webinarów.
Warto pamiętać jaki jest cel, dla którego organizujecie Webinar – najczęściej stworzenie dodatkowych szans sprzedażowych (tzw. leadów). Najistotniejsze będzie więc przykucie uwagi i  nie zanudzenie przyszłych klientów źle podanymi treściami. Zwróć uwagę na charyzmę prelegenta, czas trwania webinarium (rys.), na interakcje: zadawanie pytań, quizy i ankiety.

webinar: what webinar length is most popular

Wszystko to jest elementem wprowadzającym ożywienie w czasie webinaru, ale pamiętaj, że  dobrze skonstruowany quiz i trafne pytania pozwolą pozyskać dodatkowe dane i umożliwią lepsze poznanie uczestników (czyt. klientów).

Platformy takie jak Livestorm pozwalają na  stworzenie indywidualnego profilu wydarzenia z uwzględnieniem powyższych elementów, ale przede wszystkim rodzaju zbieranych danych w procesie rejestracji. Polecam pobranie darmowej wersji wybranej platformy i „przeklikanie” panelu zarządzającego. Wspomniany Livestorm jest dość intuicyjnym i prostym w obsłudze programem.

Więcej o angażowaniu widowni w trakcie webinaru.

Większość gospodarzy webinarów korzysta z sesji Q&A (pytań i odpowiedzi) na końcu wydarzenia,  i to jest ok, taka jest praktyka, ale czy to wystarcza? Istnieje więcej sposobów na interakcję z uczestnikami. Ważne, żeby ustalić zasady odnośnie wykorzystania poniższych form interakcji na początku wydarzenia i egzekwować te zasady. Przesada może doprowadzić do utraty kontroli nad webinarem, a tego nie chcemy 😊. Co poza Q&A?

Podnoszenie ręki: poinformuj uczestników, że mogą wirtualnie podnosić rękę w odpowiedzi na zadane pytanie lub gdy chcą zadać pytanie.

Materiały informacyjne: podaj odpowiednie informacje w postaci plików PDF, filmów, obrazów i wszystkiego, co może być cennym materiałem referencyjnym dla uczestników.

Ankiety: doskonały sposób na „zabawę” i pozyskanie ciekawych informacji od Twoich gości.

Wyłącz wyciszenie uczestników: jeśli naprawdę chcesz prowadzić dwustronną rozmowę, wyłącz wyciszenie uczestników w dowolnym momencie webinaru, aby mogli komentować lub zadawać pytania.

 

Jakość, jakość, jakość.

Wykonałeś masę pracy nad zaplanowaniem wydarzenia, w jego promocję zaangażowała się cała firma, grafik wykonał świetną robotę i nawet prezes „klepnął” lajka pod postem. Zarejestrowało się 50 osób (rys.), a wasz człowiek „nadaje” z salonu, lub sali konferencyjnej , słabo słyszany, ledwo widziany przez kamerkę laptopa, źle skadrowany, albo w ogóle nie skadrowany, schowany za slajdowiskiem, które trwa i zanudza. Oczywiście to przykład dość ekstremalny, ale wcale nierzadki.

statystyki

Jak zapanować nad planem, strategią i efektem końcowym?

Zaplanuj swój webinar z naszym zespołem, zrobimy to czym zajmujemy się na co dzień: napiszemy plan, przygotujemy oprawę graficzną wydarzenia, stworzymy wydarzenie na platformie webinaryjnej, zbierzemy rejestracje, zaplanujemy kampanie w mediach społecznościowych, a po webinarium dostarczymy Wam raport pełen tłustych danych 😉.

Nie wspomniałem o najważniejszym – to my  zrealizujemy to webinarium, w naszym studio z naszymi operatorami, dbając o szczegóły tj. światło, obraz, dźwięk, dynamika transmisji. Po wydarzeniu z materiału zarejestrowanego na kamery wykonamy wideo z pełną post-produkcją , z uwzględnieniem intro, animacją napisów i korektą koloru i dźwięku. To może być doskonały materiał dla handlowców, umieszczony na firmowym www wykona robotę szkoleniową, sprzeda twoja eksperckość w należyty sposób. Zagwarantujemy Ci najlepsze wrażenie w oczach potencjalnych Klientów i umożliwimy Twojej firmie zaistnieć w pełnym blasku.

W tym celu stworzyliśmy pakiet usług WEBINAR PRO, w ramach którego otrzymasz:
– 3 webinaria zrealizowane w profesjonalnym studio w jakości 4K (do wykorzystania w czasie 9 miesięcy),
– 3 posty promocyjne,
– oprawę graficzną postów i wydarzenia (KV),
– opiekę Project Managera (koncepcję przygotujemy w ramach konsultacji z twoim zespołem),
– w ramach dodatkowo płatnej opcji stworzymy i zaplanujemy kampanię na platformie LinkedIn.

Jeżeli jesteś zainteresowany/ zainteresowana wsparciem w organizacji webinaru na którymkolwiek z obszarów, to zapraszam do kontaktu z zespołem SocialCube, lub ze mną osobiście.

Zobacz nasze portfolio wideo:
https://vimeo.com/showcase/6803826

 

Wykorzystano źródła:

https://www.getresponse.com/blog/how-do-webinars-work
https://biteable.com/blog/webinar/
https://www.goto.com/resources/big-book-of-webinar-stats

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Video marketing to jeden z elementów składających się na strategię marketingową. Jak można go zdefiniować? „Są działania długofalowe, często wielokanałowe, w których do budowania świadomości marki i produktu wykorzystywany jest format video.”

W związku ze zbliżającym się końcem roku zachęcamy do zastanowienia się razem z nami, w jakim kierunku zmierza współczesny marketing. Weźmiemy dziś na tapet kilka trendów, które zgodnie z przewidywaniami mogą stać się popularne w 2022 roku. Gotowi?