Na 29 listopada, w polskiej tradycji przypadała andrzejkowa noc, pełna magii i wróżb. Nie będziemy jednak skupiać się w tym tekście na ludowych przesądach. W związku ze zbliżającym się końcem roku zachęcamy do zastanowienia się razem z nami, w jakim kierunku zmierza współczesny marketing. Weźmiemy dziś na tapet kilka trendów, które zgodnie z przewidywaniami mogą stać się popularne w 2022 roku. Gotowi?

Pandemia gwałtownie przyspieszyła przejście firm do cyfrowego świata i nikogo nie powinien dziwić fakt, że największy postęp będzie miał miejsce w tym obszarze. Dla wielu z nas praca w trybie zdalnym bądź hybrydowym stała się codziennością, jesteśmy biegli w używaniu takich narzędzi jak Zoom, MS Teams czy Slack. Przez ostatnie 2 lata wzrosło znaczenie e-commerce, a firmy stawiają widoczny nacisk na komunikację on-line, zarówno, jeśli chodzi sektory B2B i B2C. W takim razie – jak skutecznie wybić się na tle konkurencji i zyskać nowych klientów?
1.Digital experience
W jednym z najnowszych raportów, Gartner Institute zwrócił uwagę na rolę digital experience i wzrost jego znaczenia względem bezpośredniego kontaktu z handlowcem. Proces zakupowy bardzo się wydłuża, a osoby które są w niego zaangażowane, muszą podjąć szereg kroków zanim zostanie podjęta finalna decyzja. Możemy je do siebie przekonać, ułatwić im tę ścieżkę oraz wspierać w procesie decyzyjnym z pomocą tzw. cyfrowych doświadczeń. Czym one są? Na przykład:
- Wprowadzenie wirtualnego asystenta na stronie internetowej czy mediach społecznościowych, który pozwoli Twoim klientom uzyskać odpowiedzi na pytania związane z Twoją ofertą, a następnie przekieruje do odpowiedniego konsultanta;
- Wirtualne mapy oraz prezentacja oferty z wykorzystaniem technologii VR;
- Dobrze znane systemy demonstracyjne/testowe, które pozwalają przetestować możliwości rozwiązań z obszaru oprogramowania;
- Niestandardowe podejście do przestawienia oferty, konkretnego zagadnienia w którym się specjalizujesz, bądź produktu – np. za pomocą interaktywnej gry.
2. Nowe technologie w służbie marketingu
Działania marketingowe są coraz częściej wspierane przez nowe technologie, które mogą ułatwić i przyspieszyć pracę marketerów. W 2022 roku warto przemyśleć wykorzystanie takich narzędzi w swojej pracy, aby odnieść jeszcze większy sukces.
Analityka wspierana sztuczną inteligencją czy narzędzia takie jak m.in. LinkedIn Sales Navigator pozwalają nam lepiej zrozumieć klienta, usprawnić komunikację i pozyskać leady. Natomiast, jeśli nie masz jeszcze wdrożonych procesów związanych z Marketing Automation, to właśnie jest ten moment, gdy trzeba to zrobić. Dlaczego warto to zrobić i jak krok po kroku stworzyć pierwszą bazę danych klientów? Dowiecie się z bloga przygotowanego ostatnio przez Martę Rybak.

3. Focus na video
Jak złapać uwagę klienta, który scrolluje feed na LinkedInie lub Facebooku i widzi wszędzie podobne treści, zlewające się w jedną całość? Oczywiście – za pomocą krótkiego filmiku! Według badań, treści video angażują bardziej niż zwykłe posty i przynosza znacznie lepsze efekty. Rozmowa ekspercka czy case study pozwoli Twojej firmie pozycjonować się jako liderowi branży, a film employer brandingowy pokazujący kulturę organizacji oraz jej wartości da potencjalnym kandydatom możliwość, by lepiej poznać firmę. Kolejnym plusem formatu video jest fakt, że można go wielokrotnie wykorzystać – nie tylko w mediach społecznościowych czy na stronie internetowej, ale również podczas prezentacji, webinarów, czy wydarzeń branżowych bądź rekrutacyjnych.
4. TikTok rośnie w siłę
Coraz młodsi przedstawiciele pokolenia Z wchodzą na rynek pracy. Wychowali się w zupełnie innych realiach niż Millenialsi czy pokolenie X, tak więc jeśli chcemy do nich dotrzeć, trzeba zaistnieć w kanałach, z których na co dzień korzystają. Wśród nich prym wiedzie TikTok – portal społecznościowy, w którym publikuje się krótkie, kilkudziesięciosekundowe filmy video. Tutaj świetnie sprawdzi się wspomniany wcześniej video marketing, który jako element strategii marketingowej może pomóc w skutecznym dotarciu do odbiorców w mediach społecznościowych.
5. Storytelling
Możemy mieć najlepszy produkt/usługę na świecie, ale bez odpowiedniej narracji nikt ich nie kupi. Różne kanały definiują nam sposób przedstawienia komunikatów, natomiast dwie kluczowe kwestie, o których musimy pamiętać, to spójność całej komunikacji i autentyczność tego, co chcemy przekazać. Spełniając te dwa warunki, będziemy mogli odróżnić się od konkurencji, a przede wszystkim – pokażemy “ludzką” twarz, zbudujemy więzi z klientami i zbliżymy się do nich, budując lojalność.
Jakie inne aspekty będą równie ważne w marketingu w 2022 roku? Dowiemy się tego już wkrótce – został nam niecały miesiąc do 1 stycznia. A czy Wy macie jakieś swoje typy?