Wróć do poprzedniej strony

Jak tworzyć treści, które sprzedają?

Marlena Stremler

Mówi się, że treści są paliwem dla marki. Pozwalają jej docierać do odbiorców, budzić refleksję i wchodzić w interakcję. Dobry tekst to taki, który realizuje konkretny cel. Czy zawsze o tym pamiętamy? W dobie Internetu często produkujemy tyle treści, że zapominamy o tym, po co to robimy. Dziś opowiem o tym, jak nie pisać na darmo.

Głodne kawałki

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie napisał posta dla… napisania posta. Rutyna, brak pomysłów czy pośpiech często prowadzą nas na manowce. Tymczasem nasi odbiorcy nie są głupi! Oczekują rozrywki albo wiedzy. Konkretnych, przydatnych materiałów. Przygotowując teksty, grafiki czy filmy warto zadbać o to, aby niosły ze sobą wartość.

W dobie setek treści, które konsumujemy codziennie, nasza wiadomość musi się wyróżniać, aby została zauważona i zapamiętana. Może być zabawna, zaskakująca albo po prostu ciekawa. Ważne jednak, aby zadbać o to, żeby nasz odbiorca nie przeszedł obok niej obojętnie. Lepiej opublikować jeden artykuł w miesiącu lub dwa posty w tygodniu, które mają sens i zaowocują zaangażowaniem naszych odbiorców, niż napisać 10 postów “o niczym”.

Do tanga trzeba dwojga

Nasze treści nie mogą powstawać w oderwaniu od rzeczywistości odbiorców. Wybierając tematy publikacji warto kierować się tym, z jakimi problemami czy wyzwaniami mierzą się nasi Klienci. Możemy nawet pytać ich o to, w jakich obszarach potrzebują wsparcia i zaoferować im je w postaci porad czy tutoriali. Takie treści, które są bliskie skóry i dotykają bezpośrednich bolączek odbiorców, często spotykają się z o wiele większym zaangażowaniem niż inspiracje, które nam (twórcom) wydają się ciekawe.

W jaki sposób odkrywać te potrzeby Klientów?

  • Rozmowy z handlowcami lub obsługą Klienta – osoby, które pracują bezpośrednio z naszymi odbiorcami często dostają informację zwrotną, odpowiadają na pytania i doradzają. To doskonała baza wiedzy o Kliencie!
  • Social Listening – o czym w mediach społecznościowych dyskutują Klienci? O co pytają? Monitorowanie for, grup i postów na tematy pokrewne z Waszą działalnością to cenne źródło inspiracji.
  • Empatyzacja – postawcie się na miejscu Klienta i zastanówcie, jaka jest jego historia? Z jakimi wyzwaniami się mierzy? Czego poszukuje i potrzebuje?

Do trzech razy sztuka

Raz opowiedziana historia zwykle nie zostanie zapamiętana. Warto o tym pamiętać tworząc harmonogramy publikacji. Przygotowanie wysokiej jakości treści kosztuje nas zwykle sporo pracy, warto zatem wykorzystać ten materiał w wielu formatach lub kanałach. Taki zabieg nazywamy recyclingiem treści. Często przecież zdarza się, że nasi odbiorcy pominą np. naszego posta na tablicy lub nie przeczytają artykułu. Główny przekaz powinien być zatem powtarzany, aby utrwalił się w świadomości ludzi, do których go kierujemy.

W jaki sposób możemy wykorzystywać naszą treść wielokrotnie? Oto przykładowy proces:

  • Eksperci prowadzą webinarium na wybrany temat.
  • Webinarium zostaje nagrane i opublikowane, np. na YouTube.
  • Na podstawie nagrania z webinarium powstaje artykuł.
  • Artykuł, podzielony na kilka-kilkanaście części tworzy serię postów.
  • Część informacji z artykułu może posłużyć jako wkład merytoryczny do infografiki.

Drogowskazy

A co, gdy nasi odbiorcy już przeczytają naszą wiadomość i zainteresują się nią? Warto wskazać im kolejne kroki! Taką rolę pełni Call to Action, czyli wezwanie do działania. Ta część tekstu może być np. zaproszeniem do przejścia na stronę internetową; z odnośnikiem “zobacz więcej” lub zachętą do zakupu. Możliwości jest wiele, jednak wszystkie mają ten sam cel – zatrzymanie użytkownika w kontakcie z marką jak najdłużej.

Content marketing ma na celu wyedukowanie i zaangażowanie odbiorcy, a w kolejnym etapie sprzedaż. Jest sposobem na “bycie w kontakcie” marki z Klientami. Nie wystarczy jednak pojawiać się w ich świadomości, aby sprzedać. Marka musi zostać zauważona, uznana za godną zaufania. Odbiorca powinien wiedzieć, gdzie konkretnie ma się skierować, aby dowiedzieć się więcej o Twojej usłudze lub produkcie. A ostatecznie, w jaki sposób sfinalizować swój zakup!

Chcesz dowiedzieć się więcej? Obejrzyj webinarium CubeIn Extra: Jak Content Marketing wspiera sprzedaż?