Wróć do poprzedniej strony

Real Time Marketing w mediach społecznościowych

Agnieszka Boguta
Marketing & Social Media Manager

Real Time Marketing (RTM, dosłownie tłumacząc: marketing czasu rzeczywistego) to popularny trend w mediach społecznościowych, który wiele znanych marek wykorzystuje w swojej komunikacji. Na pewno już wcześniej słyszałaś/eś to pojęcie – jednak co tak naprawdę się pod nim kryje i czemu służy ten zabieg? Zapraszam do przeczytania artykułu.

Real Time Marketing napis

Kiedy mamy do czynienia z RTM?

Krótko mówiąc – gdy w swojej komunikacji marketingowej online firmy nawiązują (zazwyczaj w żartobliwy sposób) do aktualnych wydarzeń kulturalnych, premier filmowych, serialowych, internetowych memów, bądź polityki. Dzięki temu zabiegowi, mogą podbić serca swoich fanów, czego rezultatem będzie zbudowanie większego zaangażowania i lojalności w mediach społecznościowych oraz skrócenie dystansu między marką a jej odbiorcami.

Jak wdrożyć Real time marketing w swojej komunikacji?

Komunikacja bazująca na RTM może być publikowana w dowolnym kanale social mediowym (jednak najczęściej jest to Facebook lub Instagram), a kluczowym aspektem jest w tym przypadku czas publikacji – najlepiej od razu lub maksymalnie kilka godzin po danym wydarzeniu. Jeśli spóźnimy się z naszym postem, jego treść może okazać się już nieśmieszna, nudna i nie osiągnąć pożądanych wyników.

Dobre planowanie pracy, wcześniejsze (przynajmniej wstępne) przygotowanie pomysłu i zgrany zespół kreatywny to podstawa. Warto z wyprzedzeniem przygotować rozpiskę wydarzeń, które będą miały miejsce w najbliższym czasie. Jeśli chcemy nawiązać np. do meczu polskiej reprezentacji podczas jednego z turniejów, to najlepiej już zawczasu przygotować się na dwie opcje – zwycięstwo oraz porażkę. Jednak nawet najlepsza organizacja to nie wszystko – cały czas należy mieć oczy szeroko otwarte i stale monitorować trendy oraz wydarzenia.

Jeśli chcesz zainwestować w RTM, warto pamiętać również o systematyczności publikacji oraz wchodzeniu w dialog z fanami, sprawnym odpowiadaniu na ich komentarze oraz zachęcaniu do dalszej dyskusji. Tematyka wydarzeń, do których nawiązujemy powinna być zgodna ze strategią marki oraz jej tone of voice (jeśli na co dzień Twój content jest w bardzo oficjalnym, korporacyjnym stylu, to RTM raczej nie sprawdzi się w Twojej firmie). Przekaz musi być autentyczny i wpisany w wizerunek marki.

Które firmy sięgają chętnie po RTM?

Zarówno w globalnym, jak i polskim Internecie można znaleźć wiele ciekawych i błyskotliwych przykładów Real Time Marketingu. Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami kilkoma postami, które zostały opublikowane w 2021 roku i były skierowane do polskiej publiczności. Gotowi?

Lidl i Aldi wprowadzają do swojej oferty unikatowy wypiek cukierniczy

Tej wiosny, niekwestionowanym królem polskiego internetu został tajemniczy (chociaż, jak później się okazało – zupełnie niegroźny) lagun. Wszystko za sprawą telefonu od przerażonych mieszkańców jednego z osiedli w stolicy Małopolski, który otrzymało Krakowskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Według rozmówcy sąsiedzi byli przekonani, że na jednej z gałęzi tuż przy ich bloku siedzi egzotyczny, brązowy, jaszczuropodobny stwór określony mianem “laguna”.

Tańczący kaktus w ofercie Żabki

Początek wakacji rozpoczął się viralowym filmikiem nagranym w jednym z azjatyckich hipermarketów, który w sprzedaży posiada pluszowego kaktusa tańczącego w rytm muzyki. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że wśród wbudowanych piosenek, w rytm których wygina się zabawka, przypadkiem znalazł się utwór polskiego rapera opowiadający o uzależnieniu od środków odurzających. Niczego świadomi Azjaci (i nie tylko – bo wśród posiadaczy maskotki znalazła się również wnuczka amerykańskiego rockman’a Billy’ego Idola), nie znający języka polskiego, kupowali tę zabawkę dla swoich dzieci, a jej sprzedaż jeszcze bardziej wzrosła, gdy tańczący kaktus stał się hitem polskiego internetu. Żabka, która jest znana z dużego poczucia humoru w swoich reklamach, nie mogła przejść obok tego obojętnie – przecież jednym z flagowych produktów dostępnych w sklepach tej sieci jest popularny lód Kaktus. Niedawno sieć wypuściła serię nowych reklam, wśród których znajduje się nawiązanie do aktualnej oferty sklepu oraz viralowego filmiku z tańczącą maskotką.

IKEA żegna prezydenta Trumpa i kibicuje Idze Świątek

Rok 2021 rozpoczął się zaprzysiężeniem Joe Bidena na 46. Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wynik głosowania elektorskiego pod koniec ubiegłego roku spotkał się z dużym poruszeniem w społeczeństwie USA, w którym znajduje się wiele zwolenników, jak i przeciwników ustępującego prezydenta Donalda Trumpa, przegranego w wyścigu do Białego Domu. IKEA Polska w żartobliwy sposób nawiązała do tego wydarzenia poprzez post na Facebooku promujący jeden z ich produktów – wycieraczkę TRAMPA (zbieżność nazw naprawdę jest przypadkowa!).

Fanpage IKEA na Facebooku jest prawdziwą kopalnią dobrze wykonanego RTM. Sieć lubi nawiązywać do aktualnych wydarzeń i kolejny raz nie zawiodła, gdy Iga Świątek zwyciężyła w spektakularny sposób w turnieju Roland Garros. Sukces polskiej tenisistki był okazją do zastosowania gry słów nawiązującej do asortymentu IKEA oraz terminologii związanej z tenisem.  

Pizza Hut pociesza fanów futbolu po porażce polskiej drużyny na Euro 2020

Niestety naszej drużynie piłkarskiej nie udało się wyjść z grupy podczas tegorocznego Euro – na pocieszenie sieć Pizza Hut zaprosiła wszystkich kibiców na pizzę, nawiązując w swoim poście na Facebooku do nazwiska selekcjonera kadry. 

x-kom.pl ląduje na Marsie 

18 lutego byliśmy świadkiem historycznego momentu – łazik Perseverance, wystrzelony przez NASA w Kosmos w ubiegłym roku, w końcu wylądował na Marsie i w czasie swojej misji przesłał na Ziemię mnóstwo zdjęć z powierzchni czerwonej planety. Sklep z elektroniką x-kom.pl był jedną z firm, która nawiązała w swojej komunikacji do tego wydarzenia.

Sidolux kibicuje Olimpijczykom 

Marka Sidolux na swoim fanpage’u uczciła zarówno początek, jak i koniec tegorocznych Igrzysk Olimpijskich, nawiązując do tematyki sprzątania oraz swojej oferty produktowej.

Real time marketing może być ciekawym urozmaiceniem komunikacji w social mediach oraz sposobem na wyróżnienie się marki spośród sztampowych, oklepanych postów. Starannie prowadzony, na pewno zaprocentuje poprzez wzrost zaangażowania fanów oraz ich sympatii.

Mam nadzieję, że ten artykuł oraz powyższe przykłady zainspirowały Cię do wdrożenia real time marketingu w komunikacji Twojej firmy ?. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu nieszablonowego contentu i prowadzeniu profili w mediach społecznościowych – zgłoś się do nas, chętnie pomożemy!

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Strategia Inbound Marketing ma na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom odbiorców? Co to oznacza? Publikowanie i dostarczanie takich materiałów, jakich faktycznie poszukują czytelnicy blogów czy obserwatorzy mediów społecznościowych.

Jedno jest pewne. Żyjemy w erze social media. Przez wiele firm portale społecznościowe są trywializowane do roli nowomodnych zabawek millenialsów. Jednak tematyka social marketingu niesie ze sobą wiele korzyści zarówno w budowaniu świadomości firmy i marki, jaki i generowaniu szans sprzedażowych.

Content Marketing to proces, który skupia się na tworzeniu i dystrybucji treści. Celem jest zrozumienie i zaspokojenie potrzeb naszego klienta! Strategia Content Marketingu to realizacja postawionych celów, dystrybucja wartościowych treści oraz ciągłe ulepszanie działań.