Jedno jest pewne. Żyjemy w erze social media. Przez wiele firm portale społecznościowe są trywializowane do roli nowomodnych zabawek millenialsów. Jednak tematyka social marketingu niesie ze sobą wiele korzyści zarówno w budowaniu świadomości firmy i marki, jaki i generowaniu szans sprzedażowych.
Jeżeli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz. Do niedawna zdanie to dotyczyło jedynie osób prywatnych. Jednak coraz częściej tę teorię można odnieść również do firmy. Dla rosnącej liczby użytkowników media społecznościowe są głównym źródłem informacji. Dlatego przedsiębiorstwo, które nie udziela się na Facebook’u, Twitterze czy LinkedIn, z czasem zacznie oddalać się od swojego potencjalnego kontrahenta czy klienta biznesowego.
Reklama tradycyjna kontra social marketing.
Większość form reklamy jest irytująca i ignorowana przez konsumentów – tak jak natrętne okienka wyskakujące w przeglądarce internetowej, kolejny baner, na który nikt tak naprawdę nie zwraca uwagi, czy wielominutowe spoty przerywające film w telewizji. Media społecznościowe są przestrzenią, o której użytkownik sam decyduje. Dlatego jeżeli zacznie obserwować Twoją stronę będzie to wynikiem jego zainteresowania, a nie przymusu. To wpływa bardzo pozytywnie na odbiór Twojej firmy. A przy dobrze skonstruowanej treści nie będziesz musiał się martwić o polubienia – same się pojawią.
Zmierzch konwencjonalnej sprzedaży.
Degeneracji uległa również rola tradycyjnego sprzedawcy, który jest odbierany pejoratywnie ze względu na swoją stronniczość i nachalność w przekazie. Komu nie zdarzyło się zamknąć drzwi przed nosem kolejnego akwizytora lub odłożyć słuchawkę w trakcie rozmowy z telemarketerem? Coraz częściej poszukujemy informacji na temat produktów i usług w sieci, a naszym sprzedawcą ery social mediów staje się sama społeczność, która podzieli się swoją obiektywną opinią z pozycji klienta. To zwykły użytkownik najlepiej zrozumie potrzeby i obawy konsumenta, ponieważ sam nim jest. Dlatego też zawsze będzie bardziej opiniotwórczy, niż nawet najlepszy sprzedawca.
Bezpośrednia komunikacja z klientem.
Social media pozwalają na dwukierunkową i w pełni swobodną komunikację z klientami. Wstawiając regularnie posty, komentując wydarzenia branżowe, a nawet odpowiadając na komentarze użytkowników budujesz więź ze swoim odbiorcą. Pozostawiasz również przestrzeń do interakcji, w której mogą dzielić się między sobą swoimi spostrzeżeniami i opiniami. Jednocześnie dzięki stałej obecności w społeczności internautów możesz na bieżąco reagować na pojawiające się sytuacje kryzysowe, mając równocześnie kontrolę nad informacjami publikowanymi przez internautów. Tak krótki dystans na linii konsument-media-marka jest niespotykany w jakimkolwiek innym medium, trzeba tylko mieć odwagę go wykorzystać.
Otwartość na wymogi konsumentów.
Firmy obecne w mediach społecznościowych, na bieżąco obserwują co dzieje się nie tylko wokół ich marki, ale również u konkurencji czy w tematyce branżowej. Dzięki trafnej obserwacji własnej grupy docelowej, ich potrzeb, wątpliwości i wymogów można precyzyjniej konstruować swoje produkty i usługi, ale również dobierać takie komunikaty, które będą najlepiej odebrane przez użytkowników. Dzięki temu jesteś w stanie na bieżąco weryfikować skuteczność swoich postów i w razie potrzeby korygować, szukając formy przekazu idealnie dostosowanej do Naszej grupy docelowej.
Posłuchaj.
Żyjemy w erze social media, w której umocniła się rola konsumentów, a osłabiła pozycja tradycyjnych mediów. Współcześni konsumenci unikają reklam, zamykając się w swoich społecznościach i jako internauci posiadający realny wpływ na otaczającą rzeczywistość, wspólnie definiują wizerunek marek, firm i produktów. Zmiany zachodzące w świecie wirtualnym dają nowe, ogromne możliwości komunikacji z konsumentami. Jest tylko jeden warunek, aby zrozumieć obecnych nabywców – trzeba ich słuchać, rozmawiać z nimi i być obecnym w ich życiu.