Wróć do poprzedniej strony

Program Employee Advocacy w firmie – korzyści biznesowe i osobiste

Aneta Sikora
Social Selling & Digital Marketing Team Leader

W codziennej pracy często spotykam się z pytaniami klientów o program Employee Advocacy. Przede wszystkim zastanawiają się jakie rezultaty biznesowe i osobiste może przynieść wprowadzenie działań w tym zakresie w ich firmie. 

Czym jest Employee Advocacy (EA)? 

W skrócie program Employee Advocacy polega na aktywnym zaangażowaniu pracowników w pokazywanie codziennych działań firmy. Najczęściej wykorzystywanym do tego kanałem komunikacji są social media.  

W takich programach biorą udział pracownicy, którzy wyrażą chęć dzielenia się fachową wiedzą i opowiadania o swoim zawodowym życiu. Chcą się zaangażować w promowanie marki, prezentowania jej działań i przy okazji postawić na budowanie własnego wizerunku jako eksperta.  Należy pamiętać, że dobrowolność jest tu kluczowa.  

Zaangażowanie pracownika w działania marki, oddanie mu głosu i możliwości publikowania różnych firmowych informacji może przynieść wiele korzyści samemu pracownikowi jak i firmie. Z badań wynika, że komunikacja prowadzona przez pracowników z ich własnych profili, jest wiarygodniejsza dla odbiorców. Dużo bardziej ufamy treściom publikowanym na profilach prywatnych niż tym, które są publikowane w oficjalnych kanałach firmowych.  

Zanim jednak podejmiesz decyzję o wdrożeniu w organizacji programu Employee Advocacy, warto zdawać sobie sprawę z tego, czego możesz się po nim spodziewać. Co może zyskać firma i co może osiągnąć pracownik angażujący się w program. 

grupa pracowników z laptopami

Ambasadorzy i rzecznicy marki – czyli o korzyściach dla pracowników

Prawie 86% pracowników biorących udział w programie Employee Advocacy twierdzi, że zaangażowanie w media społecznościowe pozytywnie wpłynęło na ich karierę.

Dane statystyczne pochodzą z serwisu: getbambu.com

Respondenci badania przeprowadzonego przez Hingemarketing wśród zalet programu EA dla pracowników wymieniali najczęściej: poszerzanie sieci kontaktów (87,2%) oraz nadążanie za trendami w branży (76%). Zdecydowana większość badanych wskazała, że aktywność w social mediach pomogła im w karierze. Wpłynęła ona pozytywnie na rozwój ich relacji biznesowych oraz budowanie wizerunku eksperta w omawianych przez siebie tematach. Już same te wyniki pokazują, że program naprawdę przynosi efekty! Poniżej wszystkie wskazane w badaniu zalety:

tabela

Korzyści dla firm  

Oczywiście budowa eksperckiego wizerunku swoich pracowników, to nie jedyny cel jak stawiają sobie firmy wdrażające programy Employee Advocacy. Zatem jakich rezultatów może spodziewać się firma, która zdecyduje się wdrożyć taki program? 

Po pierwsze: większa widoczność marki i zaangażowanie pod postami  

Jednymi z efektów, jakich marki oczekują po programie EA jest wzrost rozpoznawalności i zwiększenie ruchu w swoich social mediach. Badanie przeprowadzone przez Dynamic Signal wykazuje, że programy Employee Advocacy przekładają się średnio na 39% wzrost świadomości marki wśród konsumentów.  

Ankietowani Hingemarketing wykazują, że dzięki programowi EA osiągają zakładane efekty. Zwiększa się liczba obserwatorów profilów firmowych (60,2% ankietowanych) ruch na stronie internetowej, kierowany właśnie z social mediów (56,7% ankietowanych). A to przekłada się również na większą liczbę klientów i zwiększony dochód. Szczegóły w tabeli poniżej: 

tabela

Po drugie: EA wpiera procesy rekrutacji 

Według danych publikowanych przez LinkedIn, firmy zaangażowane społecznie w 58% przypadków częściej przyciągają najlepsze talenty, a organizacje średnich rozmiarów mogą nawet potroić liczbę wyświetleń ofert pracy i aplikacji uruchamiając program Employee Advocacy.  

Obserwuję, że coraz więcej organizacji zachęca pracowników do angażowania się w komunikację marki. Zwracają się też o pomoc do doświadczonych ekspertów w branży z prośba o wsparcie w zakresie zaplanowania i poprowadzenia komunikacji (Employer Branding).    

U źródła leży kilka przyczyn. Zmiany na rynku pracy, takie jak rosnąca konkurencja, niedobór specjalistów i pandemia COVID-19 wpłynęły mocno na wiele organizacji. Dodatkowo tzw. „Wielka Rezygnacja” stawia wiele wyzwań przed liderami firm i zespołami HR w zakresie utrzymania pracowników i rekrutacji nowych. 

I po trzecie: Employee Advocacy wpiera sprzedaż  

Z danych opublikowanych przez LinkedIn wynika, że 78% handlowców wykorzystujących kanały social media uzyskuje lepsze wyniki sprzedażowe. Co więcej, dystrybuowanie treści promocyjnych w mediach społecznościowych zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia ustalonego celu sprzedażowego aż o 51%.  

Program Employee Advocacy bardzo dobrze wpisuje się w działania social selling, czyli działania sprzedażowe z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Dostarcza handlowcom treści, których potrzebują, aby przyciągnąć i zaangażować potencjalnych klientów. 

 Employee Advocacy wpływa również pozytywnie na poprawienie komunikacji wewnętrznej, lojalność pracowników, a także na kulturę organizacyjną firmy. 

Podsumowując 

Wymienione przeze mnie powyżej korzyści to tylko niektóre spośród tych, jakich po programie Employee Advocacy może się spodziewać firma. Działania z zakresu EA może prowadzić każda organizacja niezależnie od jej wielkości. Do roli Ambasadora najlepiej zachęcić osoby, które już teraz naturalnie udzielają się w social mediach. I oczywiście nie możemy zapominać o jednej, bardzo ważnej zasadnie. Przykład musi iść z góry! Głos szefa czy lidera zespołu sprawia, że pracownicy chętniej zdecydują się na rolę Ambasadora Marki.  

Jeśli szukasz specjalistów, którzy pomogą Twojej firmie zaplanować, wdrożyć, a potem sukcesywnie prowadzić program Employee Advocacy – skontaktuj się z nami! Mamy doświadczenie zarówno w prowadzeniu profilów firmowych, jak i wspieraniu pracowników w byciu Ambasadorami firmy.  

 O programie Employee Advocacy możesz również posłuchać w naszym podcaście. Zapraszamy do wysłuchania najnowszej audycji CubeCast! 

 

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Każda firma (dosłownie – każda!) ma wśród pracowników ekspertów dysponujących wiedzą, którą warto wykorzystać do promowania marki oraz budowania wizerunku organizacji. Employee Advocacy, czyli komunikowanie naszej oferty w social mediach poprzez ekspertów wewnętrznych, to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi w rękach marketerów i działów sprzedaży.

Entuzjazm wzbudzony pierwszymi aktywnościami w social media, zasięgami, komentarzami i dyskusjami, szybko mija. Zadania związane z programem ambasadorskim przestają być miłą odmianą, a stają się jednym z wielu codziennych obowiązków naszych pracowników. Jak pobudzać ich do działania i utrzymać zaangażowanie?

Od czego zacząć wdrożenie programu Employee Advocacy?
Jak wybrać ambasadorów marki?
Jakie treści publikować na profilach ambasadorów?
Jak wspierać pracowników w realizacji celów?