Wróć do poprzedniej strony

Jak przygotować się do nagrania podcastu

Jan Urbanowicz
Marketing Project Manager

O sile podcastów zdążyli się już przekonać chyba wszyscy. To idealne medium do przekazywania wiedzy, informacji oraz pasji. To także świetne narzędzie marketingowe, coraz częściej pojawiające się jako element strategii komunikacji wielu firm i marek. Jak przygotować się do nagrania swojego podcastu? Wbrew pozorom mówi się o tym dość mało.

podcast grupa kobiet nagrywa podcast

Otwierając swoją przeglądarkę internetową i wpisując odpowiednie hasło w wyszukiwarce, od razu znajdziemy wiele poradników jak zacząć nagrywać swój podcast. Zazwyczaj są tam poruszane kwestie techniczne, dotyczące mikrofonu, pomieszczenia itp. Nie jest to już wiedza tajemna i naprawdę pierwsze kroki ku tej nowej przygodzie, można poczynić nawet bez dodatkowych nakładów finansowych.

Oczywiście im dalej idziemy tą drogą, tym lepiej dla nas i naszych słuchaczy, by zainwestować w bardziej profesjonalny sprzęt lub korzystać z wynajmu studia (tutaj pisałem już o tym trochę szerzej).

Jednak bardzo rzadko w tych wszystkich poradnikach mówi się o tym, co zrobić przed samym nagraniem. Z własnego doświadczenia wiem, jak ludzie postrzegają nagranie swojego lub gościnny udział w czyimś podcaście. „Spotykamy się, zaczynamy rozmawiać i kończymy” – tak myśli wiele osób.

Należy pamiętać, że w przypadku podcastu (lub występu w radiu), osoby docelowe naszego komunikatu będą nas tylko słyszeć, dlatego musimy zadbać o to, żeby nasz głos był dla nich jak najprzyjemniejszy.

Wiem – a nawet jestem pewien – że nie każdy z nas ma „radiowy głos”. Wiele osób nawet nigdy nie mówiła bezpośrednio do mikrofonu. Nie każdy musi się na tym znać, ale są sposoby, by pewne braki lub niedociągnięcia, odpowiednio zamarkować, albo nawet zminimalizować na czas nagrania. W jaki sposób?

Uspokój się

To chyba najważniejsze. Każdy odcinek podcastu, nawet jeśli jesteśmy osobą doświadczoną i mamy za sobą setki nagrań, to stres. Pojawiają się w głowie pytania: „czy jestem odpowiednio przygotowany_a?”, „czy ten temat wyda się ludziom ciekawy?”, „czy wyłączyłem_am żelazko?”. To normalne. Do tego może jeszcze dochodzić codzienne zdenerwowanie na pracę bądź inne elementy naszego życia.

Pamiętaj więc, że musisz się nieco zrelaksować przed nagraniem. Jak wspomniałem, słuchacze będą mieli styczność tylko z Twoim głosem, a stres jest w nim bardzo łatwo usłyszeć. Twój głos zaczyna drżeć, oddech przyspiesza, a Tobie w pewnym momencie zaczyna go brakować. Efekt? Osoby słuchające wyłączają podcast i najprawdopodobniej już do niego nie wracają.

Usiądź wygodnie w miejscu, gdzie będziesz nagrywać, zamknij na chwilę oczy, weź kilka głębokich wdechów i spokojnych, długich wydechów. Twoje ciało się odpręży, Ty poczujesz pewniej, a Twój głos będzie głośno słyszalny w uszach innych.

Rozgrzej się

Biegasz lub uprawiasz inne sporty? Bez względu na to, na jakim poziomie jest Twoja aktywność fizyczna, na pewno dobrze wiesz, że przed treningiem należy się odpowiednio rozgrzać. To samo obowiązuje przed nagraniem.

W jego trakcie posługujemy się przede wszystkim naszymi ustami i językiem – niektórzy również wiele gestykulują, ale nie jest to aż tak bardzo istotne. Usta i język to mięśnie, które tak jak wszystkie inne, przed wysiłkiem powinny być do tego odpowiednio przygotowane.

Ale spokojnie, można to zrobić szybko i prosto. Zobacz to na filmie poniżej. To tylko kilka nieskomplikowanych ćwiczeń, których zrobienie zajmie Ci 2-3 minuty i już będzie to odpowiednia baza pod to, by aparat mowy pracował właściwie podczas nagrania.

Przejrzyj notatki / omów całość z drugą osobą

Jeśli mamy o czymś mówić, to warto mieć jasność o czym. Zakładam, że skoro nagrywasz własny podcast lub dostałeś_aś do jakiegoś zaproszenie, to głównie ze względu na swoje kompetencje w temacie. Jednak nawet najlepsi specjaliści, nie powinni się wstydzić robienia notatek i korzystania z nich. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że słuchacze dostaną porządną dawkę wiedzy, a Ty niczego nie pominiesz.

Jeśli nagrywasz z drugą osobą, zanim zaczniecie, przejdźcie sobie punkt po punkcie przez plan rozmowy. Dzięki temu od razu wyjaśnicie sobie wszelkie wątpliwości, a sama rozmowa pójdzie sprawnie i bez niespodzianek czy zaskoczeń.

Wyłącz rozpraszacze

Niby jest to oczywiste, ale tak wiele osób o tym zapomina. Przed nagraniem wyłącz telefon, zegarek, pager czy wszystko inne, co wydaje dźwięki, wibracje i wysyła powiadomienia. Jeśli masz notatki na komputerze, wydrukuj je lub uruchom tryb nie przeszkadzać oraz wycisz dźwięki, a także najlepiej odłącz urządzenie od internetu, jeśli wiesz, że nie będzie Ci on potrzebny.

Często nawet jedno powiadomienie, dźwięk lub wiadomość, potrafią wybić nas z rytmu czy myśli i przez to konieczne będzie przerwanie nagrania i rozpoczęcie wątku od początku.

Uśmiechaj się

Wiem, że nie każdą rozmowę można przeprowadzić z uśmiechem na twarzy. Wszystko zależy od tematu i okoliczności. Jeżeli jednak wiesz, że w Twoim przypadku uśmiech nie będzie przeszkodą, to niech pojawi się on u Ciebie.

Dlaczego? Kiedy się uśmiechamy, nasz głos brzmi przyjemniej i lepiej. Zrób eksperyment. Przeczytaj na głos 2-3 zdania tekstu, który masz aktualnie pod ręką. Nagraj to na dyktafon w telefonie. Najpierw przeczytaj go uśmiechając się, a następnie z poważniejszą miną. Przesłuchaj oba nagrania. Słyszysz różnicę?

podcast stół z notatkami i mikrofon do nagrywania

O czym warto pamiętać? Przede wszystkim o spokoju, rozgrzewce i uśmiechu. One są często kluczowe. Powyższe to tylko kilka porad na temat tego, jak przygotować się do nagrania podcastu. Do nich dochodzą inne, mówiące o aspektach czysto technicznych, ale jeśli chcesz, możesz nagrać swoją audycję w naszym studiu i nie zaprzątać sobie nimi głowy.

Mam nadzieję, że dzięki tym kilku zabiegom, przy najbliższej okazji, Twoje nagranie pójdzie Ci świetnie. Miłego podcastowania!

PS: Na koniec posłuchaj premierowego odcinka CubeCast.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Mamy już połowę 2021 roku. Prawdopodobnie hasło „podcast“ mogłaś/eś usłyszeć już wszędzie, gdzie było to możliwe. Jeśli przyszło Ci na myśl, żeby nagrać swój własny – jest to prostsze, niż Ci się wydaje.

Obecnie, w dobie Internetu i mediów społecznościowych, przebicie się przez natłok informacji i dotarcie do grupy docelowej oraz wzbudzenie jej zainteresowania stanowi dla firm nie lada wyzwanie. Marki poszukują zatem nowych sposobów i miejsc, w których mogłyby zaistnieć. Jednym z nich jest wykorzystanie w swojej strategii content marketingowej stosunkowo nowego medium – podcastu.

Regularne publikacje i merytoryczne treści to tylko niektóre z elementów składających się na skuteczne działania content marketingowe. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, aby były one oryginalne, ciekawe i skłaniały do refleksji. Dobra historia niesie ze sobą określone przesłanie oraz potrafi stworzyć więź na linii firma – konsument.