Wróć do poprzedniej strony

Chcesz nagrać swój podcast? To zrób to!

Mamy już połowę 2021 roku. Prawdopodobnie hasło „podcast“ mogłaś/eś usłyszeć już wszędzie, gdzie było to możliwe. Jeśli przyszło Ci na myśl, żeby nagrać swój własny – jest to prostsze, niż Ci się wydaje.

Ostatnie 3 lub 4 lata można podsumować słowami “podcastowy szał”. Bardzo dużo ludzi je tworzy, jeszcze więcej słucha. Sam mam z podcastami styczność mniej więcej od 2006 roku – najpierw tylko jako słuchacz, później od 2010 roku jako twórca. Dziś nie wyobrażam sobie życia bez podcastów, które służą mi jako źródło informacji, wiedzy i rozrywki. To oraz rosnąca popularność tego medium dowodzą, że podcast można zrobić o wszystkim. Trzeba tylko wiedzieć, co chce się powiedzieć. 😉

Fakty i liczby

Choć podcasty pojawiają się już od niemal 20 lat, ich popularność zaczęła znacząco rosnąć dopiero około 2017 roku, kiedy na ten rynek postanowiło wejść Spotify. To właśnie za sprawą tego serwisu, podcastowe audycje znalazły jeszcze większe grono odbiorców. Nie było to już tylko pole Apple Podcasts. Niedługo po Spotify do gry dołączyły również Google czy Amazon.

W pierwszej połowie 2018 roku w katalogu podcastów obecnych było ponad 525 tys. tytułów i łącznie ponad 18,5 mln odcinków. W czerwcu 2021 w zasobach Apple Podcasts, według Podcast Industry Insights znajdziemy już prawie 2,2 mln podcastów i ponad 53 mln odcinków. Niewyobrażalny przyrost w zaledwie 3 lata.

Rok 2020 był przełomowy dla Spotify. W kwietniu liczba podcastów w ich katalogu przekroczyła 1 milion, a zaledwie 2 miesiące później ogłoszono, że odnotowano wzrost liczby godzin przesłuchanych odcinków, w ostatnim półroczu, o 300% w porównaniu z tym samym okresem rok do roku. Sam rynek polski znalazł się według Voxnest na liście 10 najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie.

Mam pomysł. Co dalej?

Wiemy już, że rynek podcastów mocno się rozwija. Pojawia się w naszej głowie myśl, że chcielibyśmy spróbować. Druga myśl: czy jednak jest to coś dla mnie? W ostatnich latach próg wejścia w świat podcastów znacząco się obniżył i teraz, tak naprawdę, problemem nie są ani sprzęt, ani nakład czasu. Jeżeli mamy pomysł na to, o czym chcielibyśmy ludziom powiedzieć, to w zasadzie nic więcej nas nie powstrzymuje. Bardzo ważne jest jednak, by zrobić choćby podstawowy research, czy nie ma już podcastów, które opowiadają o wybranej przez nas tematyce. Nawet jeśli są, to powinniśmy sprawdzić, czy to podcasty aktywne, czy odcinki pojawiają się regularnie i z jaką częstotliwością. Być może ktoś publikuje jeden odcinek na miesiąc, a my mamy przestrzeń, by robić to częściej i tym samym wypełnić lukę? Warto się temu przyjrzeć.

Grupa odbiorców

Wiemy, o czym chcemy mówić, z kim rozmawiać, ale czy wiemy do kogo? Bardzo ważne jest, by określić sobie – przynajmniej na ogólnym poziomie – grupę odbiorców. Innego języka będziemy używać zależnie od wieku słuchaczy, płci, a także czy będziemy omawiać tematykę branżową, czy może poruszać się po niej nieco bardziej ogólnie, kierując rozmowy do laików. Bez względu na to, czy Twój podcast ma zawierać luźne rozmowy na rozmaite tematy, nawiązywać do Twojego produktu czy przedstawiać Twoją firmę, podcastów mogą słuchać wszyscy, dlatego warto zawsze brać pod uwagę to, aby ten próg wejścia w naszą audycję nie był dla słuchacza zbyt wysoki.

podcast, studio, social cube,

LinkedIn SocialCube

Sprzęt jest ważny, ale nie najważniejszy

Sprzęt jest najprawdopodobniej tym czynnikiem, który większość osób ostatecznie odpycha od rozpoczęcia przygody z podcastingiem. Inwestycja w mikrofon, program do montażu dźwięku, czas poświęcony na naukę tego wszystkiego, kiedy jeszcze nie wiemy, czy medium będzie dla nas odpowiednie, jest barierą. Na szczęście, dziś nie trzeba wiele i mamy kilka opcji nagrania podcastu. Na początek wystarczy nam smartfon i aplikacja dyktafonu. Za jej pomocną jesteśmy w stanie nagrać audycję, a później dzięki innej prostej aplikacji, dodać to nagrania intro, outro, opis i okładkę. Klikamy publikuj i to wszystko.

Jeśli jednak chcemy zająć się tym już bardziej profesjonalnie, możemy zakupić mikrofon – co również nie musi się wiązać z wysokimi wydatkami. Dobrej jakości mikrofon podłączany na USB do naszego komputera, to koszt zaczynający się już od 300 zł, a jakość będzie zauważalnie lepsza od nagrania z telefonu.

Kolejnym krokiem będą np. zakup bardziej profesjonalnego sprzętu do naszego „domowego studia“ lub wynajem gotowego studia na godziny i nagranie tam naszego materiału. Pamiętajmy jednak, że jakość nie jest na początku kluczowa. Ona przychodzi z czasem. Lepiej popełniać błędy i uczyć się na nich przed inwestowaniem pieniędzy w sprzęt. Najważniejsza jest treść, czyli to, co chcemy przekazać naszym słuchaczom. Można znaleźć wiele tanich lub całkowicie darmowych programów do obróbki dźwięku, które pozwolą na przygotowanie audycji. Jeśli nie chcemy się tego uczyć, możemy zlecić komuś zajęcie się postprodukcją.

Go public

Po zakończeniu postprodukcji nadszedł dzień, w którym publikujemy pierwszy odcinek naszego podcastu. Zapewne na początku będziemy jedynymi osobami, które o nim wiedzą, dlatego niezbędna będzie promocja. Jeśli mamy na to budżet, to należy przeprowadzić płatną kampanię w mediach społecznościowych, ale oprócz tego warto wykorzystać nasze organiczne zasięgi i poinformować o tym fakcie znajomych, klientów czy sieć kontaktów. Informujmy, przypominajmy, polecajmy konkretnym osobom, które mogą być naszym podcastem zainteresowane. Co w momencie, kiedy wyjdzie kolejny odcinek? Robimy dokładnie to samo i wciąż przypominamy o poprzednim.

By zwiększyć zasięg naszego podcastu, warto zadbać o to, by odcinki pojawiały się na wszystkich ogólnodostępnych platformach podcastowych. Mowa tu oczywiście o Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts i kilku innych. Na szczęście nie jest to kłopotliwe, ponieważ za pomocną prostych narzędzi – takich jak Anchor – i dosłownie paru kliknięć, można to całkowicie zautomatyzować. Tym samym po publikacji, Twój podcast pojawi się w wielu miejscach.

Wyniki, odsłuchy, statystyki – nie myśl o tym

Bez względu na to, czy robisz podcast dla siebie, czy jest on częścią jakieś kampanii, wyniki słuchalności różnią się nieco od np. liczby wejść na stronę bloga czy odtworzeń filmów na YouTube. Tam najczęściej kluczowe są pierwsze dni od publikacji. Podcasty to nie sprint, a raczej maraton. Wysokie liczby w statystykach możemy często zobaczyć nawet nie po kilku dniach czy tygodniach, a dopiero miesiącach. Oczywiście, nie jest to reguła. Jednak należy pamiętać o jednym – o regularności publikacji. Jest to rzecz kluczowa i każdy twórca podcastowy, który osiągnął sukces w swoich działaniach, na pewno to potwierdzi. Dlatego na początku możesz nie zobaczyć wysokich słupków słuchalności, ale po regularnych publikacjach, zbudowaniu społeczności słuchaczy i słuchaniu ich feedbacku, z pewnością się to zmieni.

To co, wiesz już, kiedy chcesz nagrać swój pierwszy podcast? Spróbuj, być może nie pożałujesz i znajdziesz nową formę wyrażania siebie. Jeśli jednak czujesz, że technicznie może Cię to przerastać, skontaktuj się z nami i przyjedź do naszego studia. Doradzimy, pomożemy i wspólnie możemy coś nagrać.

Na koniec, jeżeli interesuje Cię kino i popkultura, zapraszam do mojego podcastu Inna Kultura.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Jakie formy video możesz wykorzystać w mediach społecznościowych? W jaki sposób wypromować treści video w Social Mediach? Sprawdź!

Czym jest video intencjonalne? W jaki sposób dystrybuować je w Internecie? Czym charakteryzuje się dobry film intencjonalny? Sprawdź!

Wideo marketing cieszy się coraz większą popularnością w mediach społecznościowych. Format ten osiąga o wiele lepsze wyniki niż klasyczne posty tekstowe – udostępniany jest średnio o 1200% częściej.[1]
Co więcej, z badań firmy Renderforest wynika, że firmy, które wykorzystują treści wideo w swojej komunikacji, zyskują o 66% więcej potencjalnych Klientów rocznie. Filmy na to autentyczny format, który buduje wiarygodność nie tylko firmy, ale także Twojej marki osobistej.