Wróć do poprzedniej strony

Instagram Reels w służbie biznesowi

Marta Rybak, Social Media Specialist
Marta Rybak
Social Media Specialist

Zdjęcia, kolaże ze zdjęć na feedzie, rolki, kreatywne albumy, angażujące Stories i transmisje na żywo – możliwości publikowania na Instagramie jest coraz więcej. Aby zadbać o obecność naszej firmy na tej platformie, warto korzystać ze wszystkich dostępnych formatów, ponieważ każdy z nich dociera do trochę innej grupy odbiorców.  

Jednym z najnowszych formatów, oddanych do dyspozycji polskich użytkowników pod koniec zeszłego roku, są reelsy, czyli tak zwane rolki. W prognozach na ten rok wiele źródeł wskazywało je jako jeden z najgorętszych tendów. W poniższym wpisie przybliżę nieco dokładniej ten format. ? 

Instagram Reels, czyli właśnie instagramowe rolki, to filmiki o długości od 3 do 60 sekund, stworzone albo z jednego nagrania, albo sklejone z kilku krótszych ujęć. W odróżnieniu od publikowanych zdjęć, które docierają tylko do osób obserwujących nasz profil, rolki (jeśli uzyskają odpowiednie zainteresowanie) mogą dotrzeć nawet do wszystkich użytkowników Instagrama. Od Instagram Stories (dalej: Stories) różnią się natomiast tym, że nie znikają po 24 godzinach od opublikowania, a zostają na naszym profilu już na zawsze. Pojawienie się rolek jest naturalną konsekwencją nowej strategii Instagrama, który w coraz większym stopniu stawia na treści video.  

Korzyści dla firmy 

Dlaczego warto zainteresować się właśnie rolkami w działaniach marketingowych naszej firmy? Instagram Reels (dalej: Reels lub rolki) są świetnym narzędziem promocyjnym i wizerunkowym. Cieszą się wciąż rosnącą popularnością, a ich pozytywny wpływ na biznesy zaobserwowano już w wielu krajach, w których ten format był dostępny wcześniej. Poniżej kilka argumentów przemawiających za rolkami. 

  • Jest to nowy, jeszcze tak naprawdę w niewielkim stopniu wykorzystany przez firmy w Polsce, punkt styku na linii marka-klient, gdzie atrakcyjnymi treściami możemy przyciągnąć uwagę odbiorcy na dłużej. 
  • Publikując rolki, budujemy pozytywny wizerunek naszej firmy jako marki nowoczesnej, wykorzystującej w swoich działaniach najnowsze trendy. 
  • Gdy przyciągniemy uwagę naszych klientów rolkami, algorytm Instagrama wyłapie te aktywności, „otaguje” nasz film jako atrakcyjny i będzie go wyświetlał coraz częściej i coraz większej grupie odbiorców. Dzięki temu dotrzemy do nowych, potencjalnych klientów. 
  • Ciekawe rolki zachęcają do wejścia na profil twórcy, w poszukiwaniu kolejnych, interesujących materiałów. Gdy ściągniemy użytkownika na nasz profil, to dzięki linkowi w opisie możemy go w następnym kroku przekierować na naszą stronę z ofertą. 
  • Wszystkie powyższe punkty mogą w znacznym stopniu wpłynąć na sprzedaż naszych produktów. ?  

Stwórzmy rolkę! 

Skoro już wiemy, dlaczego warto kręcić rolki, to teraz przyjrzyjmy się procesowi realizacji – krok po kroku. A jest to znacznie prostsze, niż można się tego spodziewać! 

Instagram udostępnia swoim użytkownikom możliwość nagrywania i edycji filmików w aparacie z poziomu swojej aplikacji. Tak naprawdę nie potrzebujemy nic więcej, aby stworzyć kompletną rolkę. Możemy też dodać już wcześniej przygotowane nagranie prosto z biblioteki na naszego telefonu. Aby to zrobić wystarczy, wybrać opcje dodania rolki, albo przejść do funkcji aparatu w aplikacji. 

Instagram reels

W pierwszym kroku musimy nagrać lub wybrać z biblioteki telefonu wideo, które chcemy do naszej rolki dodać. Może to być jedno długie ujęcie albo kilka krótszych połączonych w jedno długie. W następnym kroku będziemy mieli możliwość przycinania ujęć (wyboru fragmentu filmu, który chcemy, aby znalazł się w naszej rolce) oraz ustawienia ich w odpowiadającej nam kolejności. Pasek postępu u góry ekranu pokaże nam, jak długie już jest nasze nagranie. Idealnym wymiarem materiałów do rolek jest szerokość 1080px i wysokość 1920px, czyli zachowanie proporcji 9:16. 

Przy tworzeniu rolki możemy skorzystać z narzędzi do edycji, które udostępnia nam Instagram. Są to między innymi:  

  1. Audio – możemy dodać wybraną z biblioteki muzycznej Instagrama ścieżkę dźwiękową, wykorzystać nagrany przez nas własną muzykę lub zostawić oryginalny dźwięk. 
  2. Prędkość – w tym miejscu możemy zadecydować o przyśpieszeniu lub spowolnieniu nagrywanego przez nas wideo, 
  3. Wyrównanie – opcja pozwalająca na dopasowanie do obiektów z poprzednio nagranego filmu, tych z właśnie tworzonego. Dzięki temu uzyskamy płynne przejścia pomiędzy poszczególnymi ujęciami. 
  4. Układ – ekran aparatu możemy podzielić na kilka części i w każdej nagrać osobny filmik, 
  5. Edycja filmu – na wybrane już materiały możemy nałożyć filtry, dodać napisy lub naklejki (z wyjątkiem tych interaktywnych – ankiet, pytań itp.). 
instagram reels

Gdy już nasza rolka będzie gotowa, przychodzi moment na opublikowanie jej. Zanim jednak klikniemy ostateczne „udostępnij” zostaje jeszcze kilka elementów, o które musimy zadbać.  

  1. Zdjęcie w tle – mamy możliwość wybrania dowolnego ujęcia z naszej rolki, które stanie się jego okładką, wyświetlaną m.in. na naszym profilu czy w karcie eksploruj. 
  2. Opis – bardzo ważny element rolki. Tutaj możemy dodać parę słów od siebie, uzupełniających to, co użytkownik zobaczy, ale i tak istotne hashtagi. Pamiętajmy, że to dzięki nim potencjalni klienci będą mogli wyszukać nasze treści.  
  3. Udostępnij również w akuratnościach – warto wyrazić na to zgodę, dzięki temu nasza rolka będzie dostępna na karcie Reels. 
  4. Oznacz osobę i/lub dodaj lokalizację – wszystkie dodatkowe opcje, z których warto skorzystać, gdyż wpływają pozytywnie na późniejsze pozycjonowanie naszych rolek.  
instagram reels

Udostępnione! To gdzie wyświetlą się użytkownikom nasze rolki? 

Jedną z najlepszych rzeczy w rolkach jest to, że będąc faworyzowanymi przez Instagram i jego algorytmy, po publikacji pojawiają się w kilku miejscach na platformie równocześnie.  

  • Karta aktualności

Nowo opublikowana przez nas rolka w pierwszej kolejności może trafić na odbiorców właśnie tutaj. Jest to przestrzeń, gdzie użytkownicy mogą przeglądać najnowsze treści publikowane przez profile, które oni obserwują.  

  • Profil użytkownika

Przede wszystkim rolki dostępne będą na naszym profilu. W momencie kiedy zaczniemy tworzyć rolki, na naszym profilu pojawi się specjalna zakładka im dedykowana – druga od lewej, zaraz obok zdjęć. Możemy też zadecydować, że rolki będą się wyświetlały w siatce zdjęć naszego profilu, wtedy będą dostępne również w pierwszej zakładce.  

  • Instagram Stories

Stworzone przez nas rolki możemy udostępnić na Stories naszego firmowego profilu, dzięki czemu poinformujemy osoby obserwujące nasze konto, że właśnie dodaliśmy nowy, warty ich uwagi film. 

  • Zakładka rolek

To trochę taka zakładka z aktualnościami, ale poświęcona wyłącznie rolkom. Po wejściu w nią użytkownikowi wyświetla się jedna rolka po drugiej. Które dokładnie? Tutaj działa i podpowiada użytkownikowi algorytm Instagrama, na podstawie jego wcześniejszych wyborów, polubień i tego, ile czasu na jakie treści poświęcił. Do zakładki można przejść, klikając ikonkę rolek na dolnym pasku menu. 

  • Karta „eksploruj”

Użytkownicy poszukując nowych treści, mogą skorzystać z karty „eksploruj”, gdzie dostępne są materiały publikowane przez użytkowników z całego świata. Jeśli nasza rolka zyska odpowiednie zainteresowanie, może się właśnie tutaj znaleźć, wśród polecanych przez Instagram. W tej karcie dostępne jest również wyszukiwanie filmików po hashtagach. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać odpowiednie # do naszych materiałów. 

instagram reels

Instagram coraz mocniej stawia na promocję materiałów video, w tym właśnie rolek. W wyniku tego wyświetlają się one użytkownikom znacznie częściej niż statyczne zdjęcia i na dodatek w wielu różnych miejscach na platformie. Jest to format, który wzbudza duże zainteresowanie wśród odbiorców i na który chętnie oni reagują.  

Jest wiele możliwości wykorzystania rolek w swoim biznesie. Zakres pomysłów jest ograniczony tylko wyobraźnią działu marketingu i pracowników firmy – aż chciałoby się napisać to słynne zdanie „Sky is the limit”. Jedyne, o co trzeba zadbać, to to, żeby Wasze Reelsy były ciekawe i przyciągały uwagę. Reszta magii zadzieje się już sama ?  

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Instagram to z pozoru kanał służący w głównej mierze do dzielenia się pięknymi zdjęciami z wakacji czy obiadu w ekskluzywnej restauracji. Jednak nic bardziej mylnego – oprócz ogromnych możliwości dla reklamodawców, którzy coraz chętniej korzystają właśnie z tego medium, Instagram to również duża szansa dla firm, by promować się pod kątem Employer Brandingu.

Instagram to portal, który dobrze współpracuje ze współczesną kulturą obrazkową – kulturą dostępu do szybkiej i łatwostrawnej informacji. Jest to też narzędzie dla firm, które chcą stworzyć pozytywne relacje wizerunkowe. Na Instagramie jest ponad 700 milionów użytkowników, które łącznie publikują kilkadziesiąt milionów zdjęć dziennie. Obecnie jest to portal, który umożliwia w łatwy sposób wypromowanie swojej marki oraz stosunkowo szybkie zdobycie nowych odbiorców.

Jak zaplanować skuteczną reklamę na Instagramie? W jaki sposób poprawnie targetować kampanie? Jakie formaty reklamowe wybierać? Sprawdź!