Zdjęcia, kolaże ze zdjęć na feedzie, rolki, kreatywne albumy, angażujące Stories i transmisje na żywo – możliwości publikowania na Instagramie jest coraz więcej. Aby zadbać o obecność naszej firmy na tej platformie, warto korzystać ze wszystkich dostępnych formatów, ponieważ każdy z nich dociera do trochę innej grupy odbiorców.
Jednym z najnowszych formatów, oddanych do dyspozycji polskich użytkowników pod koniec zeszłego roku, są reelsy, czyli tak zwane rolki. W prognozach na ten rok wiele źródeł wskazywało je jako jeden z najgorętszych tendów. W poniższym wpisie przybliżę nieco dokładniej ten format. 😊
Instagram Reels, czyli właśnie instagramowe rolki, to filmiki o długości od 3 do 60 sekund, stworzone albo z jednego nagrania, albo sklejone z kilku krótszych ujęć. W odróżnieniu od publikowanych zdjęć, które docierają tylko do osób obserwujących nasz profil, rolki (jeśli uzyskają odpowiednie zainteresowanie) mogą dotrzeć nawet do wszystkich użytkowników Instagrama. Od Instagram Stories (dalej: Stories) różnią się natomiast tym, że nie znikają po 24 godzinach od opublikowania, a zostają na naszym profilu już na zawsze. Pojawienie się rolek jest naturalną konsekwencją nowej strategii Instagrama, który w coraz większym stopniu stawia na treści video.

Korzyści dla firmy
Dlaczego warto zainteresować się właśnie rolkami w działaniach marketingowych naszej firmy? Instagram Reels (dalej: Reels lub rolki) są świetnym narzędziem promocyjnym i wizerunkowym. Cieszą się wciąż rosnącą popularnością, a ich pozytywny wpływ na biznesy zaobserwowano już w wielu krajach, w których ten format był dostępny wcześniej. Poniżej kilka argumentów przemawiających za rolkami.
- Jest to nowy, jeszcze tak naprawdę w niewielkim stopniu wykorzystany przez firmy w Polsce, punkt styku na linii marka-klient, gdzie atrakcyjnymi treściami możemy przyciągnąć uwagę odbiorcy na dłużej.
- Publikując rolki, budujemy pozytywny wizerunek naszej firmy jako marki nowoczesnej, wykorzystującej w swoich działaniach najnowsze trendy.
- Gdy przyciągniemy uwagę naszych klientów rolkami, algorytm Instagrama wyłapie te aktywności, „otaguje” nasz film jako atrakcyjny i będzie go wyświetlał coraz częściej i coraz większej grupie odbiorców. Dzięki temu dotrzemy do nowych, potencjalnych klientów.
- Ciekawe rolki zachęcają do wejścia na profil twórcy, w poszukiwaniu kolejnych, interesujących materiałów. Gdy ściągniemy użytkownika na nasz profil, to dzięki linkowi w opisie możemy go w następnym kroku przekierować na naszą stronę z ofertą.
- Wszystkie powyższe punkty mogą w znacznym stopniu wpłynąć na sprzedaż naszych produktów. 😊
Stwórzmy rolkę!
Skoro już wiemy, dlaczego warto kręcić rolki, to teraz przyjrzyjmy się procesowi realizacji – krok po kroku. A jest to znacznie prostsze, niż można się tego spodziewać!
Instagram udostępnia swoim użytkownikom możliwość nagrywania i edycji filmików w aparacie z poziomu swojej aplikacji. Tak naprawdę nie potrzebujemy nic więcej, aby stworzyć kompletną rolkę. Możemy też dodać już wcześniej przygotowane nagranie prosto z biblioteki na naszego telefonu. Aby to zrobić wystarczy, wybrać opcje dodania rolki, albo przejść do funkcji aparatu w aplikacji.

W pierwszym kroku musimy nagrać lub wybrać z biblioteki telefonu wideo, które chcemy do naszej rolki dodać. Może to być jedno długie ujęcie albo kilka krótszych połączonych w jedno długie. W następnym kroku będziemy mieli możliwość przycinania ujęć (wyboru fragmentu filmu, który chcemy, aby znalazł się w naszej rolce) oraz ustawienia ich w odpowiadającej nam kolejności. Pasek postępu u góry ekranu pokaże nam, jak długie już jest nasze nagranie. Idealnym wymiarem materiałów do rolek jest szerokość 1080px i wysokość 1920px, czyli zachowanie proporcji 9:16.
Przy tworzeniu rolki możemy skorzystać z narzędzi do edycji, które udostępnia nam Instagram. Są to między innymi:
- Audio – możemy dodać wybraną z biblioteki muzycznej Instagrama ścieżkę dźwiękową, wykorzystać nagrany przez nas własną muzykę lub zostawić oryginalny dźwięk.
- Prędkość – w tym miejscu możemy zadecydować o przyśpieszeniu lub spowolnieniu nagrywanego przez nas wideo,
- Wyrównanie – opcja pozwalająca na dopasowanie do obiektów z poprzednio nagranego filmu, tych z właśnie tworzonego. Dzięki temu uzyskamy płynne przejścia pomiędzy poszczególnymi ujęciami.
- Układ – ekran aparatu możemy podzielić na kilka części i w każdej nagrać osobny filmik,
- Edycja filmu – na wybrane już materiały możemy nałożyć filtry, dodać napisy lub naklejki (z wyjątkiem tych interaktywnych – ankiet, pytań itp.).

Gdy już nasza rolka będzie gotowa, przychodzi moment na opublikowanie jej. Zanim jednak klikniemy ostateczne „udostępnij” zostaje jeszcze kilka elementów, o które musimy zadbać.
- Zdjęcie w tle – mamy możliwość wybrania dowolnego ujęcia z naszej rolki, które stanie się jego okładką, wyświetlaną m.in. na naszym profilu czy w karcie eksploruj.
- Opis – bardzo ważny element rolki. Tutaj możemy dodać parę słów od siebie, uzupełniających to, co użytkownik zobaczy, ale i tak istotne hashtagi. Pamiętajmy, że to dzięki nim potencjalni klienci będą mogli wyszukać nasze treści.
- Udostępnij również w akuratnościach – warto wyrazić na to zgodę, dzięki temu nasza rolka będzie dostępna na karcie Reels.
- Oznacz osobę i/lub dodaj lokalizację – wszystkie dodatkowe opcje, z których warto skorzystać, gdyż wpływają pozytywnie na późniejsze pozycjonowanie naszych rolek.

Udostępnione! To gdzie wyświetlą się użytkownikom nasze rolki?
Jedną z najlepszych rzeczy w rolkach jest to, że będąc faworyzowanymi przez Instagram i jego algorytmy, po publikacji pojawiają się w kilku miejscach na platformie równocześnie.
- Karta aktualności
Nowo opublikowana przez nas rolka w pierwszej kolejności może trafić na odbiorców właśnie tutaj. Jest to przestrzeń, gdzie użytkownicy mogą przeglądać najnowsze treści publikowane przez profile, które oni obserwują.
- Profil użytkownika
Przede wszystkim rolki dostępne będą na naszym profilu. W momencie kiedy zaczniemy tworzyć rolki, na naszym profilu pojawi się specjalna zakładka im dedykowana – druga od lewej, zaraz obok zdjęć. Możemy też zadecydować, że rolki będą się wyświetlały w siatce zdjęć naszego profilu, wtedy będą dostępne również w pierwszej zakładce.
- Instagram Stories
Stworzone przez nas rolki możemy udostępnić na Stories naszego firmowego profilu, dzięki czemu poinformujemy osoby obserwujące nasze konto, że właśnie dodaliśmy nowy, warty ich uwagi film.
- Zakładka rolek
To trochę taka zakładka z aktualnościami, ale poświęcona wyłącznie rolkom. Po wejściu w nią użytkownikowi wyświetla się jedna rolka po drugiej. Które dokładnie? Tutaj działa i podpowiada użytkownikowi algorytm Instagrama, na podstawie jego wcześniejszych wyborów, polubień i tego, ile czasu na jakie treści poświęcił. Do zakładki można przejść, klikając ikonkę rolek na dolnym pasku menu.
- Karta „eksploruj”
Użytkownicy poszukując nowych treści, mogą skorzystać z karty „eksploruj”, gdzie dostępne są materiały publikowane przez użytkowników z całego świata. Jeśli nasza rolka zyska odpowiednie zainteresowanie, może się właśnie tutaj znaleźć, wśród polecanych przez Instagram. W tej karcie dostępne jest również wyszukiwanie filmików po hashtagach. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać odpowiednie # do naszych materiałów.

Instagram coraz mocniej stawia na promocję materiałów video, w tym właśnie rolek. W wyniku tego wyświetlają się one użytkownikom znacznie częściej niż statyczne zdjęcia i na dodatek w wielu różnych miejscach na platformie. Jest to format, który wzbudza duże zainteresowanie wśród odbiorców i na który chętnie oni reagują.
Jest wiele możliwości wykorzystania rolek w swoim biznesie. Zakres pomysłów jest ograniczony tylko wyobraźnią działu marketingu i pracowników firmy – aż chciałoby się napisać to słynne zdanie „Sky is the limit”. Jedyne, o co trzeba zadbać, to to, żeby Wasze Reelsy były ciekawe i przyciągały uwagę. Reszta magii zadzieje się już sama 😊