Komunikacja w mediach społecznościowych powinna wspierać sprzedaż, wzmacniać wizerunek marki, wyróżniać się na tle konkurencji i pomagać w budowaniu relacji z klientami. Nie wystarczy jednak po prostu publikować, aby nasze działania przynosiły efekty. Istotne jest to JAK mówimy do naszych odbiorców! 

 

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci 4 min.  

Z tekstu dowiesz się:  

  • Co musisz zrobić, zanim zaczniesz publikować w mediach społecznościowych? 
  • Jak zdefiniować grupę docelową i dobrać kanały komunikacji? 
  • Jak stworzyć kreatywny content?
     

Myśl strategicznie 

 

Zanim przystąpisz do planowania swoich Social Mediów, ważne jest zdefiniowanie kilku kwestii, które będą kluczowe dla całej komunikacji Twojej marki. 

Media społecznościowe to tylko część działań promocyjnych organizacji, które muszą być spójne z całą resztą – stroną internetową, materiałami drukowanymi, prezentacjami, designem produktów video etc. 

Oto kilka składników strategii komunikacji, które pomogą Ci w przygotowaniu planu publikacji: 

  • Misja i wizja marki – Jak Twoja organizacja wpływa na życie klientów? Dokąd zmierzacie i jak będziecie wyglądać za kilka lat? 
  • Tone of voice – Jakim językiem posługuje się Twoja firma? Czy rozmawiasz ze swoimi odbiorcami formalnie, czy może po przyjacielsku? 
  • Storytelling  – Jakie emocje ma wywoływać marka? Jakie przeżycia niesie za sobą korzystanie z usług/produktów? 
  • Brandbook, zawierający logo, paletę kolorów firmowych, kroje pisma i wszystkie niezbędne wytyczne graficzne. 

 

Do kogo mówisz? 

 

Kolejnym istotnym aspektem planowania komunikacji, jest zdefiniowanie grupy docelowej. To, w jaki sposób będziesz prowadzić narrację, zależy przede wszystkim od jej adresata. Postaraj się jak najprecyzyjniej określić odbiorcę swojego przekazu: 

  • Dane demograficzne – ile ma lat, gdzie mieszka, jakie ma wykształcenie? 
  • Zachowania – w jaki sposób dokonuje decyzji zakupowych, gdzie kupuje, z jakich usług korzysta, jakich produktów używa na co dzień? 
  • Zainteresowania – jakie strony przegląda, co robi w wolnym czasie, na co zwraca uwagę? 
  • Styl życia – jakie wartości wyznaje, co jest dla niego ważne, jakie ma priorytety i cele? 

Pod kątem B2B szczególnie istotne będą takie kwestie jak branża, wielkość firmy, pełniona funkcjalata doświadczenia w danym zawodzie czy poziom hierarchii w organizacji. 

 

Gdzie mówisz? 

 

Każdy z kanałów w mediach społecznościowych ma swoją specyfikę i spełnia różne funkcje. Inny rodzaj treści sprawdzi się na LinkedIn, a inny na Instagramie.  

Pierwszy z portali poświęcony jest tematyce biznesowej, a jego użytkownicy szukają tu eksperckich, merytorycznych treści, często skierowanych do sektora B2B. Drugi z kolei stawia na estetyczne, przyciągające uwagę zdjęcia i skupia się w dużej mierze na tematyce life stylowej, zatem lepiej sprawdzi się w przypadku działań B2C. 

Dobór kanałów komunikacji powinien być dostosowany zarówno do Twojej grupy docelowej, oferty firmy oraz tego, w jaki sposób chcesz się pozycjonować. Warto pamiętać, że korzystanie z jednego kanału Social Media, nie wyklucza publikowania również w kanałach o innej charakterystyce – możesz np. wykorzystać LinkedIn i YouTube do celów biznesowych (pokazując ofertę usług i produktów), a na Facebooku i Instagramie prowadzić np. Kampanię rekrutacyjną. 

 

Twórz angażujący content 

 

Co zrobić, aby nasze treści przyciągały uwagę odbiorców? Liczy się pomysł! Znajdź swój unikatowy ton komunikacji i konsekwentnie go stosuj, aby Twoja marka kojarzyła się z konkretnymi wyróżnikami, na których Ci zależy. 

Możesz w tym celu wykorzystać brand hero, czyli bohatera marki, który będzie narratorem postów. Taką postacią może być: 

  •  pracownik organizacji (np. CEO firmy, jak w przypadkHRejterzy): 

 

źródło: LinkedIn, HRejterzy

 

  •  animowany bohater (jak w przypadku szopa pracza, który cyklicznie pojawia się na profilu naszego klienta, CQURE Academy): 

 

 źródło: LinkedIn, CQURE Academy

 

  •  ożywiony produkt z Twojej oferty (tak, jak rozmawiające parówki Berlinki): 

 

 źródło: Facebook, Berlinki

 

Kolejnym pomysłem jest stosowanie serii tematycznych. W tym przypadku ważna jest różnorodność i regularność. Jeśli, przykładowo, zdecydujesz się, że w każdy piątek ukazuje się post ze zdjęciami pracowników, to zadbaj przygotowanie treści z wyprzedzeniem, po to by w ostatniej chwili nie zabrakło wsadu, np. ze względu na nieobecność członka zespołu. 

Serie tematyczne możesz rozbić pod kątem rodzaju treści – np. prezentując produkt ze swojej oferty w poniedziałki, trendy rynkowe lub raporty w środy, a zdjęcia z życia firmy w piątki. 

Każda z serii powinna się wyróżniać nazwą oraz grafiką, poprzez oznaczenie kolorystyczne lub charakterystyczny layout.

Aby Twoje profile firmowe były ciekawe, możesz o codziennych rzeczach mówić w niecodzienny sposób. Co to oznacza? Wykorzystaj grę słowną lub storytelling Twojej marki, aby komunikat został zapamiętany. Nawet jeśli mówisz o ofercie lub zmianach w organizacji, staraj się “puszczać oko” do odbiorcy i wplatać w swój przekaz metafory, poczucie humoru czy nawiązywać do aktualnych wydarzeń (real-time marketing). 

Oto przykłady z naszego własnego podwórka: 

 

  

 

 

 

 

 

 źródło: LinkedIn, SocialCube

 

Większość z naszych postów nawiązuje do sztuki kulinarnej, ponieważ jest to podstawa naszego storytellinguChcemy być postrzegani jako mistrzowie dobrego smaku. Kreatywny, otwarty i partnerski zespół.  

Mam nadzieję, że ten artykuł zainspirował Cię do poszukania nowego, kreatywnego sposobu na opowiedzenie o Twojej firmie w Social Mediach. 

A jeśli poszukujesz wsparcia w tej kwestii, to jesteś pod właściwym adresem!  

Zajrzyj do naszej oferty szkoleniowej lub skontaktuj się z nami 🙂 

 

Aleksandra Batycka – Social Media Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie