Niektórzy uważają, że pisanie jest sztuką. Ja jestem innego zdania – to rzemiosło, które wymaga pewnych umiejętności, pomysłu, ale przede wszystkim warsztatu. W tym artykule pokażę Wam, jak zaplanować pracę i przygotować się do stworzenia rzetelnego, ciekawego tekstu.
Jaki właściwie jest dobry artykuł? To przecież bardzo względne i subiektywne! Moim zdaniem interesujący tekst cechuje kilka rzeczy:
- Wartość – może to być wkład merytoryczny w artykule branżowym, odkrywcze spostrzeżenie w felietonie lub inspirujące case study.
- Pomysł – pisz o tym, o czym faktycznie masz coś do powiedzenia. Twój osobisty wkład w artykuł jest nieoceniony! Przemyślenia, odkrywcze wnioski czy porównania są o wiele ciekawsze niż dziesiąty tekst powielający te same tezy i argumenty.
- Poprawność – higiena języka świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też kulturze osobistej. W dobrym artykule nie ma miejsca na literówki, błędy czy nieestetyczne formatowanie.
- Lekkość – to nie kwestia talentu, a strategii! Nie zbyt długie zdania dodają dynamiki, a rytmiczny tekst (polecam czytać zdania na głos) jest po prostu przyjemniejszy w odbiorze.
Research
To często najbardziej pracochłonny etap. Zawodowi copywriterzy (w tym również ja) często połowę czasu poświęcają właśnie na research! Przyjrzyj się, co na wybrany przez Ciebie temat piszą inni, poszukaj w sieci badań i raportów. Pamiętaj jednak, aby w tekście uwzględnić aktualne dane. Jeśli chcesz podzielić się statystyką – sprawdź, kiedy robione były badania i znajdź ich bezpośrednie źródło. Dobrą praktyką jest, aby wykorzystywać dane nie starsze niż sprzed roku, maksymalnie dwóch (w zależności od branży). Pamiętaj, aby przy każdej tego typu informacji znajdował się przypis – podawaj tylko wiarygodne informacje. Najciekawsze wnioski z researchu i przemyślenia warto zapisać w punktach.
Konspekt
Informacje zebrane? Czas na poukładanie wszystkich klocków. Zastanów się, co dokładnie chcesz przekazać, jakie ma być przesłanie tekstu oraz jego najważniejsze elementy. W punktach i podpunktach poukładaj informacje tak, aby zachować w artykule ciąg logiczny, a cała treść była zrozumiała dla odbiorcy. Jeżeli chcesz opisać np. „Jak wybrać optymalne rozwiązanie chmurowe dla firmy z sektora MŚP”, zacznij od ogółu: czym charakteryzują się tego typu usługi; jakie rynek oferuje możliwości.
Następnie podziel tekst na części, np. aspekty, które warto przeanalizować przy wyborze takiej usługi. Stwórz przejrzysty plan. Już na tym etapie warto uwzględnić zebrane w researchu informacje i poukładać w podpunktach konspektu. W ten sposób, nawet nie będąc doświadczonym twórcą, prawdopodobnie stworzysz przejrzysty tekst. Najprostsza zasada tworzenia dłuższych treści brzmi: od ogółu do szczegółu.
Treść
Masz już plan i wszystkie niezbędne materiały. Możesz zacząć pisać! Zauważ, że przyjdzie Ci to teraz o wiele łatwiej – doskonale wiesz, co chcesz przekazać. Jeżeli Twój artykuł ma być dostępny dla szerokiego grona odbiorców i nie jest opracowaniem naukowym, nie sil się na wielokrotnie złożone zdania ani nieprzystępne dla innych słownictwo, np. branżowe czy bardzo wyszukane. Mówiąc wprost: pisz tak, aby inni Cię zrozumieli. Szczególnie w sieci, ludzie szukają materiałów eksperckich, ale jednocześnie przystępnych i napisanych w przejrzysty sposób.
Redakcja
Czas na ostatnie szlify. Przeczytaj swój tekst raz jeszcze. Sprawdź, czy nie ma w nim błędów lub literówek. Uporządkuj go, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś – podziel na akapity, a wątki oddziel śródtytułami. Taka nawigacja sprawia, że treść jest łatwiejsza w odbiorze. Napisz lead, czyli 2-3 zdania wstępu oraz chwytliwy tytuł. Ja zawsze robie to na końcu. Dopiero wtedy mam pewność, jaki charakter ma mój tekst. Twój tekst jest gotowy!
Tworzenie angażujących artykułów to wyzwanie. Szczególnie takich publikowanych w sieci, gdzie mamy naprawdę kilka sekund (lub mniej!) na przykucie uwagi czytelnika. Chcesz dowiedzieć się, jak za pomocą słów angażować i budować eksperckość? Spotkajmy się, nasz zespół chętnie Ci o tym opowie! Szczegóły znajdziesz w zakładce Szkolenia.