Wróć do poprzedniej strony

Jak przygotować się do nagrania spotu wizerunkowego?

Aleksandra Lipowska, Project Manager & Marketing Specialist
Aleksandra Lipowska
Project Manager & Marketing Specialist

Kamera mnie nie lubi“To jest bez sensu“Nic to nie wniesie – wymówki wymówki, wymówki. Jeżeli nie wiesz, jak odnaleźć się w świecie video, zapraszam do zapoznania się z kilkoma praktycznymi poradami, które pozwolą Ci spojrzeć na ten temat z innej perspektywy.  

spot wizerunkowy ekipa wideo z kamerami na tle morza

Niezależnie, czy pracujesz w dziale marketingu, czy zajmujesz totalnie inne stanowisko, prędzej czy później na Twojej ścieżce zawodowej pojawi się temat spotów reklamowych. Jeżeli miałeś/aś wcześniej okazję pracować przy takim projekcie, to masz sporo szczęścia, natomiast dla wielu osób wyzwaniem jest moment, gdy stykają się z tym pierwszy raz (w końcu każdy kiedyś zaczynał). Jeżeli spot wizerunkowy to Twój debiut, z całą pewnością pojawia się mnóstwo pytań, które warto przedyskutować na spotkaniach całego zespołu. Przede wszystkim warto zacząć od takich kwestii: jak to pokazać? Co ja mam robić na tym video? Czy muszę brać w tym udział?

Brzmi znajomo? Jak zatem podejść do tematu spotów wizerunkowych?

Zacznij od zdefiniowania potrzeby

Punkt 1 – określ, po co Ci ten spot? Co ma wnieść dla Twojej firmy/marki? Jedna z ciekawszych pozycji książkowych, autorstwa Simona Sinka, o wymownym tytule „Zaczynaj od dlaczego” w bardzo jasny i przejrzysty sposób mówi o tym, że świadomość swoich działań jest nieodłącznym elementem ich powodzenia. Wiedza, co chcemy robić, co chcemy osiągnąć, a przede wszystkim – dlaczego chcemy to robić, to klucz do sukcesu niemal w każdej branży. Dlaczego zatem liderzy potrafią ciągnąć za sobą tłumy? Ponieważ są pewni swoich przekonań, a przede wszystkim wiedzą, gdzie chcą się znaleźć. Ta pewność siebie sprawia, że im wierzymy.

Punkt 2 – komu chcesz to pokazać? Skoro już wiemy, że musimy zacząć od zdefiniowania potrzeby, skupmy się na grupie swoich obecnych i przyszłych odbiorców. Kim są, jakie wykonują zawody, jakie zajmują stanowiska, jakie zgłaszają potrzeby, o co pytają etc. Jeżeli zdefiniujemy odbiorców, zdecydowanie łatwiej będzie dobrać odpowiednią komunikację. Pamiętaj, że co innego pokażesz komuś, kto Cię zna, a co innego totalnie obcym ludziom. Jak zatem pogodzić obie te grupy? A właśnie – tutaj przyda się idea „złotego środka”. Spot wizerunkowy to pewnego rodzaju Twoja wizytówka, która przez określony format (w tym przypadku czas) narzuca pewne ograniczenia, w których musisz zmieścić się, aby pokazać się z jak najlepszej strony.

Inspiracjo, gdzie jesteś?

No dobra, pracujesz w swojej branży, na co dzień skupiony/a na swoich obowiązkach, znasz już swoich klientów, wiesz również o jakie grupy docelowe chcesz poszerzyć bazę odbiorców. Wiesz także, że: chcesz pokazać, to co robisz (i jesteś w tym świetny!), Twoim celem jest poszerzenie grona odbiorców oraz pokazanie aktualnym partnerom biznesowym, jak naprawdę wygląda Twoja praca „od kuchni”, Twoja komunikacja jest jednoznaczna i zrozumiała. Wszystko wspaniale brzmi w teorii, ale!

Zaczynasz szukać tutaj… Najczęstszą praktyką jest przeglądanie podobnych materiałów u konkurencji. Czy to jest zła droga? Oczywiście, że nie. Research konkurencji to nie tylko szukanie inspiracji, ale także antyinspiracji. Dobrze, abyśmy jasno określili co chcemy pokazać (i w jakim sposób) a także to, czego absolutnie nie chcemy ujawniać. Tutaj nie chodzi o ocenę, jak konkurencja poradziła sobie z tematem, a o wyselekcjonowanie dla siebie najlepszych rozwiązań. Czy przejrzenie konkurencji, to jedyne źródło wiedzy? Absolutnie nie!

Dlaczego największe marki podbiły świat? Dlatego, że jako pierwsze pokazały na światło dzienne innowacyjny produkt oraz nie bały się odważnych decyzji, bo za każdą innowacją idzie odwaga. Wyjście poza swoją strefę komfortu pozwoli na poszerzenie swoich horyzontów. Jaki z tego wniosek? Inspiracja jest tam, gdzie chcemy ją znaleźć. Jeżeli jesteś fanem kina akcji lub fascynuje Cię motoryzacja, wykorzystaj to! Dynamiczne kadry, mocne kolory – to jest to, co Cię definiuje! Jeżeli myślisz, że Twoja pasja nie jest na tyle atrakcyjna czy zbyt plastyczna, możesz być w błędzie.

Zastanów Cię, co ją charakteryzuje, dlaczego to lubisz robić? Nie zawsze jesteśmy świadomi, że swoje zamiłowania do pewnych rzeczy lokujemy w wielu aspektach życia. Na przykładzie – jeżeli jesteśmy fanami modelarstwa, to wielce prawdopodobne, że lubimy detal, a dbałość o szczegóły, to wartości, które są naszym absolutnym must have. Czy znajdujemy tę cechę również w swojej pracy, w swoim ubiorze czy miejscu zamieszkania? Podejrzewam, że tak. Ważne, abyś znalazł/a taką inspirację, aby utrwalić się w pamięci odbiorców i wyróżnić się na tle konkurentów.

spot wizerunkowy kobieta siedzi na fotelu przed kamerą

Postaw na autentyczność

Stań przed lustrem i zadaj sobie pytanie – czego Ty chciałbyś się dowiedzieć będąc klientem? Co by Cię interesowało? Postawienie siebie z drugiej strony w bardzo łatwy sposób pozwoli Ci na zrozumienie, jakie wartości, informacje są pożądane przez potencjalnych i obecnych klientów. Pewnie wiele razy widziałeś/aś podobne, niczym nie wyróżniające się reklamy, sztuczne wytworzone scenki, nieadekwatne do sytuacji uśmiechy, czy wyuczone gestykulacje. Jak wyjść z tego kołowrotka frazesów? Odpowiedz sobie również na pytanie – co Cię irytuje w reklamach? Nachalność? Sztuczność? Wyidealizowany świat? Tak jest! Spisz sobie to na kartce i przedstaw zespołowi projektowemu. Brawo! – właśnie zdefiniowałeś/aś założenia tego projektu.

Nie ma się co oszukiwać – lubimy wiedzieć z kim podejmujemy współpracę, komu powierzamy swoje pieniądze, dlatego też – pokaż kim jesteś naprawdę! Poza aspektami zawodowymi warto pokazać, że twój zespół to również świetny team, wyselekcjonowani specjaliści, którzy są gotowi na wyzwania stawiane przez klientów, a co istotne – kochają to, co robią! Nikt nie lubi smutasów, a świat pełen jest stresu, dlatego też nie ma akceptacji na udawane emocje i sztywne zasady. Chcesz się promować jako marka podążająca za światowymi trendami, a sam pokazujesz się w scenach, które czasy świetności miały 10 lat temu? W takim razie coś poszło nie tak.

3, 2, 1… Kamera, akcja!

Każdy spot, każde nagranie wideo wiąże się z zaangażowaniem osób trzecich. Bądź przygotowany do tego wydarzenia, przygotuj na to swój zespół. Jeżeli dzień nagrań ma być poprzedzony wielogodzinnymi obradami, niech tak będzie! Obecność kamery nie spowoduje nagle, że będziesz wiedział/a co robić. Jeżeli nie określisz tego wcześniej, czas na realizację materiału znacząco się wydłuży, co wcale nie musi przełożyć się na jakość. Szanuj swój czas oraz czas osób zaangażowanych w projekt, ponieważ nikt nie lubi poczucia zmarnowanego potencjału. Jedna z psychologicznych sztuczek, która ma za zadanie pomóc w realizacji celów, mówi o tym, że, aby doprowadzić do realizacji postawionego celu, musi mieć on realny deadline. Nie oznacza to jednak, że w przypadku tego projektu trzeba skończyć w ciągu jednego dnia, bo tak założyliśmy. Jeżeli podczas realizacji, okaże się, że pewne sceny znacząco się wydłużą, większą wartością będzie rozłożenie tego na drugi termin, niż realizowanie przeciętnych ujęć czy niedopracowanych scen. Przypomnij sobie swój cel – chcesz się pokazać jako ekspert w swojej dziedzinie, a więc nie ma miejsca na półśrodki czy bylejakość.

Jak Cię widzą…

Wiadomo, że najtrudniej ocenić samego siebie, głośno powiedzieć o swoich mocnych (zwłaszcza tych!) i słabych stronach, czy oglądać siebie na ekranie, dlatego też warto poprosić kogoś o opinię. Najlepiej kogoś, kto dobrze nas zna i szczerze powie, jakie są nasze największe wartości. Podobno dominującą cechą ludzi ambitnych jest podejście krytyczne do samego siebie, dlatego pozwól innym, aby ocenili Twój projekt. Być może niepotrzebnie odrzucasz kawał świetnej roboty.

Pamiętaj, że konkurencja również Cię obserwuje, dlatego w bardzo łatwy sposób rozpozna, że nie jesteś szczery w przekazie, wykorzystując to przeciwko Tobie, a tego byśmy nie chcieli.

Zatem skąd wiedzieć, że to, co pokazujemy w video promo jest naturalne? Jeżeli nie czujesz się swobodnie w danej sytuacji, z trudnością przychodzi Ci odegranie roli, oddalasz się od tego, jaki jesteś na co dzień. Dlaczego najlepiej wychodzimy na zdjęciach, kiedy nie wiemy, że ktoś je nam robi? Ponieważ zachowujemy się naturalnie, wyzbywając się pozowania, które w naszym mniemaniu ma nas pokazać z jak najlepszej strony, co niekoniecznie jest prawdą.

Podsumowując:

· Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

· Znaj swoją wartość

· Otwórz się na inspiracje

· Pokaż się w sposób autentyczny i nie bój się naturalnych emocji

· Rozmawiaj z innymi!

· Bądź otwarty na nowości

· Nie bądź dla siebie zbyt krytyczny/a.

Zatem… do dzieła!

 

Ps. Jeżeli po roku stwierdzisz, że w spocie wizerunkowym mogłeś/aś poprawić to czy tamto – gratuluję, bo to oznacza, że mocno rozwinąłeś się w temacie własnej promocji. 😊 A jeśli poszukujesz ekipy, która pomoże Ci płynnie przejść przez projekty związane z materiałami video, od scenariusza poprzez realizację, to dobrze trafiłeś – zapraszamy do kontaktu!

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Każdy, kto chce budować markę osobistą w mediach społecznościowych, prędzej czy później zmierzy się oko w oko z…. kamerą!

Jakie formy video możesz wykorzystać w mediach społecznościowych? W jaki sposób wypromować treści video w Social Mediach? Sprawdź!

Profesjonalne zdjęcia pracowników mogą stanowić część identyfikacji wizualnej firmy. Te z odpowiednim tłem, odpowiednio wykadrowane, z dobrym oświetleniem mogą stać się jej wizytówką. Ujednolicone fotografie umieszczone na przykład na stronie www będą służyć kreowaniu wizerunku zarówno firmy, jak i pracowników.