Wróć do poprzedniej strony

Co oznacza hashtag i jak z niego korzystać?

W mediach społecznościowych w ostatnim czasie pojawia się dużo terminów, które są poprzedzone kratką # np. #socialselling #marketing. Nie jest to przypadkowe działanie – wszystko ma swój sens w sieci. Używa się ich do kategoryzacji i śledzenia tematów na Twitterze i innych portalach społecznościowych takich jak LinkedIn, Instagram, Pinterest i Facebook. Użytkownicy Internetu za pomocą hashtagów mogą wyszukiwać posty, które są w kręgu ich zainteresowań.

Krótka historia #hashtaga

W sieci był używany już od późnych lat osiemdziesiątych i służył do kategoryzacji tematów na popularnym w ówczesnych czasach czacie IRC. Prawdziwy rozwój hashtaga zaczął się w nowym millenium, kiedy użytkownik Twittera Chris Messina w sierpniu 2007 roku za pomocą tweeta zasugerował wprowadzenie hashtagów do tej platformy: „co sądzisz o używaniu # (funtów) dla grup. Jak w #barcamp [msg]?”

Jeszcze tego samego dnia Messina zamieścił na swoim blogu artykuł zatytułowany “Grupy na Twitterze lub propozycja kanałów tagów na Twitterze”, chcąc rozwinąć ideę ulepszenia podziału treści na Twitterze za pomocą tagów. Sugerował, że użycie hashtagu na Twitterze ułatwi użytkownikom, dotarcie do konkretnych informacji.

Już dwa miesiące później internauci ze Stanów Zjednoczonych po tragicznym w skutkach pożarze lasów w San Diego, zaczęli wrzucać posty z użyciem hashtagu #sandiegofire. W krótkim czasie tysiące postów zostało oznaczone tym hashtagiem, co obrazuje siłę oddziaływania nowego znacznika.

Z roku na rok hashtag staje się ważnym elementem portali społecznościowych. Wykorzystywany jest w każdej dziedzinie: polityka, kultura, sztuka, sport, biznes, ekonomia, technologia itd.

Dlaczego ludzie używają hashtagów?

Użytkownicy Internetu publikują w mediach społecznościowych dużo treści co powoduje, że coraz trudniej znaleźć posty, które chcemy przeczytać, bądź osoby, które omawiają interesujące nas tematy. W międzyczasie pojawiają się tysiące nowych informacji, których znalezienie byłoby czasochłonne, zaś wiele istotnych tematów mogłoby zostać przeoczonych.

Celem hashtagów jest rozwiązanie tego problemu ułatwiając wyszukiwanie tematów, które nas interesują.

#socialmedia
#socialselling
#mediaspolecznosciowe

Używając powyższych otrzymamy listę wszystkich ostatnich postów, które użytkownicy wrzucili w oznaczonej tematyce.

Jak stworzyć hashtag?

Nie trzeba mieć żadnego specjalnego oprogramowania i doświadczenia z kodowaniem, żeby stworzyć hashtag. Jedyne o czym musisz pamiętać, to trzy podstawowe zasady:

  • żadnych odstępów
  • bez interpunkcji
  • bez znaków specjalnych

Jakie korzyści?

Istnieje wiele powodów, dla których warto używać hashtagów w mediach społecznościowych. Oto kilka z nich:

  • poprzez hashtagi docelowi odbiorcy łatwiej do Ciebie dotrą – jeśli będziesz korzystać z hashtagów, które są interesujące dla twojego klienta to zwiększysz tym szansę dotarcia do twojego posta (produktu, firmy, idei)
  • hashtagi poprawiają współczynniki klikalności – posty z hashtagami otrzymują dwa razy więcej zaangażowania niż, te które ich nie wykorzystują
  • hashtagi pomagają w prowadzeniu badań– jeśli przygotowujesz materiały, których zebranie wymaga dużego zaangażowania czasowego, to o wiele łatwiej możesz to zrobić wyszukując po konkretnych hashtagach
  • używając hashtagów z listy popularnych trendów w lewym panelu na Twitterze podłączasz się natychmiast do dyskusji w obecnie ważnym temacie, np #smog
  • tworząc własny hashtag określający Twoją firmę lub aktywność zyskujesz wyróżnik, wokół takiego oznaczenia możesz budować społeczność klientów, użytkowników, itp.

Hashtagi to szybki i łatwy sposób na znalezienie ludzi o podobnych poglądach oraz przyciągnięcie większej uwagi do zamieszczanych postów i wyróżnienia naszej aktywności w mediach społecznościowych. Nie bójmy się używać hashtagów publikując w social media – przynoszą wiele korzyści.