Wróć do poprzedniej strony

Sztuka pisania, czyli jak konstruować efektywne posty. (cz. 2)

Jak umiejętnie publikować treści w social mediach? Nie ma na to gotowej recepty, jednak można zastosować się do kilku podstawowych zasad pozwalające stworzyć efektywne posty, które będą chętnie czytane i pozytywnie odbierane. Czas publikacji i odpowiednia oprawa graficzna także mają wpływ na responsywność Waszych postów.

Stworzenie postu idealnego jest sztuką. Wiele czynników wpływa na to jak będą one odebrane przez internautów. Istotna jest ich długość, konstrukcja zdań, odpowiednio dobrana grafika, zastosowany język, a nawet godzina publikacji. Poniższe wskazówki pomogą w tworzeniu postów, które zainteresują odbiorcę i wyróżnią się na tle innych.

Czas publikacji

Ustalenie w jakich porach dnia i tygodnia najlepiej jest publikować treści jest niezwykle ważna – zmiana czasu publikacji nawet o godzinę, może znacząco zwiększyć liczbę wyświetleń. Aby najtrafniej dobrać odpowiedni czas publikacji należy wczuć się w rolę naszego odbiorcy. Jak wygląda jego dzień, kiedy jest zajęty, a kiedy ma chwilę, żeby przejrzeć Facebooka lub Twittera? Nie zawsze jest to jednak proste do ustalenia, dlatego można oprzeć się na badaniach określających najwyższa aktywność użytkowników na portalach społecznościowych:

  • Najlepszymi godzinami na publikacje na Facebook’u są godziny między 12 a 15 w ciągu tygodnia, natomiast w weekendy: 12-13.
  • Najwięcej użytkowników jest aktywnych na LinkedIn w ciągu tygodnia, między 7-9, 11-13 i 16-18.
  • Na Twitter’rze najbardziej angażujące są posty opublikowane pod poniedziałku do czwartku w godzinach 13-15.

Czas publikacji powinien być dobrany w zależności od typu treści. Rano lepiej sprawdzają się posty graficzne. W późniejszej części dnia można już publikować dłuższe posty lub zwierające linki do artykułów i filmów.

Grafika

Publikując należy pamiętać, że większość użytkowników przeglądając posty na portalu społecznościowym najpierw zauważa zdjęcie lub grafikę, później tytuł, a w dalszej kolejności czyta treść wpisu. Z badań wynika że posty zawierające grafikę uzyskują o 98% więcej wyświetleń. Jednak dobór odpowiedniego zdjęcia do postu bywa problematyczny. Z najlepszym odbiorem, spotykają się grafiki, które luźno nawiązują do tekstu, a nawet są lekko abstrakcyjne. Niezwykle ważne w odbiorze jest również jakość zdjęcia. Użytkownicy odbierają publikowanie postów z rozmazanymi czy spikselowanymi grafikami jako mało profesjonalne. Istotna jest również spójność grafik na profilu. Nie jest to łatwe ponieważ liczy się zarówno różnorodność jak i konsekwencja. Wystarczy jednak, aby miały one wspólne elementy, takie jak podobna stylistyka, kolorystyka czy użycie tych samych czcionek. Dzięki temu będą ze sobą współgrały i pozwoli to uniknąć chaosu na profilu.

Media społecznościowe całkowicie odmieniły sposób w jaki czytelnicy konsumują treści. Liczy się treściwość i atrakcyjna wizualnie otoczka. Dostosowanie się do tych wymogów bywa wyzwaniem, jednak dzięki wypracowaniu spójnego modelu komunikacji, można w pełni wykorzystać potencjał social mediów w docieraniu do odbiorców i klientów.