Wróć do poprzedniej strony

Sztuka pisania, czyli jak konstruować efektywne posty. (cz.1)

Jak umiejętnie publikować treści w social mediach? Nie ma na to gotowej recepty, jednak można zastosować się do kilku podstawowych zasad pozwalające stworzyć efektywne posty, które będą chętnie czytane i pozytywnie odbierane.

Stworzenie postu idealnego jest sztuką. Wiele czynników wpływa na to jak będą one odebrane przez internautów. Istotna jest ich długość, konstrukcja zdań, odpowiednio dobrana grafika, zastosowany język, a nawet godzina publikacji. Poniższe wskazówki pomogą w tworzeniu postów, które zainteresują odbiorcę i wyróżnią się na tle innych.

Język

Posty powinny być dopasowane zarówno do grupy odbiorców, danej branży, jak również do danego kanału społecznościowego. Aby jak najtrafniej dostosować język publikacji, należy zdefiniować typ naszej grupy docelowej oraz obranego przez nas portalu społecznościowego. Redagując treść przeznaczoną dla branży IT powinniśmy dobrać inny sposób wypowiedzi, niż w przypadku postów skierowanych do miłośników mody. Analogicznie treści publikowane na Facebook’u mogą być napisane dużo swobodniejszym językiem, niż na biznesowym portalu LinkedIn.

Długość postów

Obecnie przyswajamy bardzo dużo informacji, dlatego największym zainteresowaniem cieszą się krótkie i treściwe przekazy. Nie istnieje recepta na idealną długość posta. Długie treści potrafią przyciągnąć o wiele więcej odbiorców niż te kilku zdaniowe, jednak przy tworzeniu treści na portale społecznościowe zawsze trzeba kierować się zasadą zwięzłości. W social mediach nie ma miejsca na rozwlekłe treści. Liczą się treściwe i zwięzłe informacje. Należy również zwrócić uwagę na liczbę stosowanych hashtagów. Ich nadmierne użycie jest odczytywane jako infantylne i bezsensowne. W szczególności użytkownicy LinkedIn są na to szczególnie wyczuleni. Należy nie przekraczać liczy 5 hashtagów w poście.

Tworzenie treści

Poprzez zastosowanie kilku dobrych praktyk, można zainteresować odbiorcę, nawet bardzo długim i potencjalnie odstraszającym postem. Stosowanie pytań do czytelników, zachęcanie ich do dyskusji jest dobry sposobem na wzbudzenie zainteresowania, a nawet do wejścia w bezpośrednią interakcję z użytkownikami. Często stosowane są również tytuły postów. Jeżeli będzie on chwytliwy, zachęci czytelnika do kliknięcia w link. Zainteresowanie cieszą się również posty z pytaniem (Czy wiesz jak…), bądź wykorzystujące lukę informacyjną (Funkcje …., o których nie wiesz), lub liczbę (5 rzeczy których nie wiesz o …). Warto również uwzględniać ciekawe cytaty, czy stosować przyciągające oko liczby np. statystyki.

Istotna jest również sama struktura tekstu. Dobrze jest rozbijać tekst zarówno postu, jak i artykułów. Odbiorców odstraszają długie i zbite treści. Dodatkowo użytkownicy skanują treści pionowo, nie poziomo. Jeśli zobaczą post, który ma kilkanaście wersów, nie będą chcieli czytać „bryły” tekstu. Najlepiej sprawdzają się krótkie zdania, które zmieszczą się w jednym wersie, a każde kolejne zaczyna się od nowej linijki. Po każdym z nich możemy zrobić odstęp. Dzięki temu tekst nabiera przestrzeni.