Wróć do poprzedniej strony

Jak mierzyć wyniki programu Employee Advocacy?

Rola pracowników w strategii komunikacji marki rośnie. Są oni wiarygodnym źródłem informacji, a także najlepszą referencją naszej firmy. Coraz więcej firm wprowadza programy Employee Advocacy, licząc na efekty biznesowe. Jak mierzyć te działania, aby faktycznie realizowały zamierzone cele?

Efekty

Pierwszych efektów biznesowych możemy spodziewać się po ok. pół roku od wprowadzenia programu. Oczywiście, w zależności od przebiegu oraz zaangażowania ambasadorów, ten okres czasu może się zwiększyć lub zmniejszyć. Przez 6 miesięcy budowane są kompetencje ambasadorów w zakresie obsługi kanałów, budowanie sieci kontaktów, a także zaplecza treści.

Proces

Na przykładzie LinkedIn, po zgromadzeniu społeczności liczącej 2-3 tysiące kontaktów, możemy spodziewać się zasięgów liczących kilka-kilkadziesiąt tysięcy, w zależności od konkretnych treści. Pojawią się także pierwsze trwałe relacje biznesowe (nie tylko z potencjalnymi, ale też obecnymi klientami), a także zapytania i propozycje współpracy. Po pół roku program powinien zostać całkowicie wdrożony, czyli stać się stałym elementem kultury organizacji. Z biegiem czasu jego formuła może się zmieniać, a efektywność będzie wzrastać, jednak po pierwszym okresie testowania i przecierania szlaków możemy mówić o jego pełnym wprowadzeniu do firmy.

Realizacja celu

Założeniem programu Employee Advocacy jest realizacja założonych celów biznesowych, dlatego analizowanie wyników pracy ambasadorów jest bardzo ważne. Aby robić to skutecznie, należy wyznaczyć wspólne mierniki dla wszystkich uczestników programu, oraz odstępy czas i formę w jakiej będą odnotowywane. Prosty arkusz kalkulacyjny jest wystaczający, aby zapisywać i analizować postępy.

Mierniki

Regularnie sprawdzając poszczególne mierniki, nie tylko mamy możliwość testowania nowych pomysłów i wdrażania planu naprawczego, jeśli to konieczne, ale także motywowania uczestników programu. Podnoszenie poprzeczki i elementy grywalizacji przynoszą bardzo dobre efekty.

Jakie mierniki możemy analizować?

  • Wielkość sieci kontaktów
  • Zasięgi poszczególnych postów
  • Zaangażowanie (polubienia, komentarze udostępnienia)
  • Wyświetlenia profilu
  • Wyświetlenia postów
  • Pozyskane leady (klienci lub kandydaci)
  • Liczba osób, które skontaktowały się w wiadomości prywatnej

Długofalowy plan działania, regularna praca i konsekwentna realizacja celów to przepis na skuteczny program Employee Advocacy. Analizując wyniki i optymalizując plan działania zwiększamy szansę na dobry wynik. Chcesz dowiedzieć się, jak zacząć? Zapraszamy na nasze szkolenia!

* Tekst jest fragmentem artykułu opublikowanego w magazynie HR Business Partner, wydanie: marzec/kwiecień 2019