Wróć do poprzedniej strony

3 sposoby na mierzenie skuteczności content marketingu

Współczesny pracownik marketingu to prawdziwy człowiek renesansu – powinien być zarówno kreatywny, jak i analityczny. Aż 61% marketerów ocenia poprawę swojej zdolności do mierzenia i analizowania działań marketingowych jako istotny priorytet. Niestety analityka content marketingu jest niezwykle złożona, ponieważ trudno określić, które z działań przynosi realne rezultaty.

Często jest to wręcz niemożliwe, dlatego warto prowadzić jak najgłębsze analizy, które pozwolą działowi marketingu uzyskać najwyższą wiarygodność. Oto 3 sposoby na mierzenie skuteczności działań content marketingowych.

content marketing dłoń rzutka trafia w środek tarczy

Wyznaczenie KPI:

W strategii content marketingowej, oprócz planów działania i publikacji contentu powinny znaleźć się cele, oraz kluczowe wskaźniki efektywności, czyli zarówno finansowe jak i poza finansowe mierniki. Pozwala to zidentyfikować najefektywniejsze działania oraz lokalizację problemów i wyzwań. Jest to również baza do tworzenia feedbacku dotyczącego efektowości działań pracowników. Kluczowymi dla content marektingu są KPI takie jak2:

– liczba unikalnych użytkowników oraz czas spędzony na stronie lub podstronie,

– procent powracających użytkowników,
– konwersje dla CTA (Call To Action),
– ilość pobranych e-booków, whitepaper’ów oraz subskrypcji newsletter,
– ilość komentarzy,

W przypadku contentu publikowanych w mediach społecznościowych istotna jest analiza:

– ilości publikowanych treści,

– przyrostu liczby followers’ów,
– ilości polubieni, poleceń i komentarzy,
– współczynnika konwersji (liczba odbiorców, którzy zostali przekierowani na stronę i wykonali określone działania np. zapis do newsletter’a),
– wspomnień o marce lub produkcie w mediach społecznościowych lub w sieci,

 

Wykorzystanie narzędzi:

Niezbędne do mierzenia skuteczności działań content marketingowych jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Duża część z nich jest darmowa lub posiada wersję demo, która pozwala ocenić, czy dane narzędzie będzie opłacane. Programy poniżej wypisane powinny sprawdzić się w każdej firmie:

Google Analytics – to podstawowe, całkowicie darmowe narzędzie do mierzenia skuteczności działań content marketingowych. Instalacja jest niezwykle intuicyjna i odbywa się w kilku krokach. Dzięki jego wykorzystaniu możesz analizować min. ilość odwiedzin na stronie i podstronach, procent odrzuceń oraz źródło wejść na stronę. Ułatwia on również optymalizację strony WWW.

Google AdWords – narzędzie umożliwia śledzenie słów kluczowych oraz weryfikację skuteczności płatnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych. Dla wielu firm jest to obligatoryjne narzędzie ponieważ aż 66% content marketingowców korzysta z płatnych reklam w celu promowania swojego contentu. Program pozwala również uzyskać dane dotyczące współczynnika klikalności (click through rate), czyli proporcji między liczbą kliknięć w reklamę, a ilością wyświetleń.

– Brand24 – program, który umożliwia monitoring sieci oraz mediów społecznościowych. Dzięki niemu jesteśmy w stanie śledzić pojawiające się w sieci wspomnienia o marce, produkcie lub konkretnych słowach. Ułatwia to natychmiastową reakcję na pojawiające się w Internecie wspomnienia o firmie i produkcie oraz zapytania użytkowników.

Regularność:

Nawet wykorzystując wszystkie powyższe czynniki strategia content marketingowa nie przyniesie oczekiwanych korzyści bez systematyczności mierzenia wskaźników wydajności. Najczęściej wybieranym okresem jest miesiąc. Pozwala on ocenić efekty zarówno efektywność krótko- jak i długoterminowych działań oraz ich bieżącą optymalizację. Należy jednak pamiętać o regularnej analizie krótkoterminowych kampanii płatnych.

Samo zbieranie danych i tworzenie raportów nie wystarczy. Kluczem jest tu weryfikacja skuteczności działań content marketingowych oraz wyciąganie wniosków zawartych w statystykach. Dzięki obserwacji wskaźników można zauważyć, które treści cieszą się największą popularnością i generują wysoką konwersję. Pozwala to również poznać potrzeby grupy docelowej. Ze względu na przeciążenie wewnętrznych działów marketingu i sprzedaży firmy często decydują się na obsługę agencji marketingowych, które zarówno tworzą treści, jak i są w stanie prowadzić zaawansowaną identyfikację ich skuteczności.

Jeżeli szukasz agencji marketingowej, która kompleksowo wesprze Twoje działania content marketingowe, zapraszamy do kontaktu!

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Nawet najlepszy tekst jest niewiele wart, jeśli nie dotrze do odpowiednich odbiorców. Już nasza, marketerów, w tym głowa, aby tworzyć treści dostosowane do grupy docelowej i odpowiednio je dystrybuować.

Jak realizować działania Content Marketing, aby przynosiły efekty biznesowe? Przede wszystkim – działając strategicznie. Dowiedz się jak!