Wróć do poprzedniej strony

Jak motywować ambasadorów w programie Employee Advocacy?

Marlena Stremler

Entuzjazm wzbudzony pierwszymi aktywnościami w social media, zasięgami, komentarzami i dyskusjami, szybko mija. Zadania związane z programem ambasadorskim przestają być miłą odmianą, a stają się jednym z wielu codziennych obowiązków naszych pracowników. Jak pobudzać ich do działania i utrzymać zaangażowanie?

Strategiczne podejście

Jasno określony cel, przejrzysty plan i wytyczone kolejne etapy projektu to bardzo ważne elementy, które mają wpływ na skuteczność programu Employee Advocacy. Jeżeli wiemy dokąd zmierzamy, a na naszej drodze spotykamy drogowskazy – jest nam po prostu łatwiej. Strategia działania pozwoli pracownikom lepiej zrozumieć pewne zjawiska, np. niezbyt wysokie zasięgi przy pierwszych publikacjach, konieczność comiesięcznego planowania działań czy regularnego ogrzewania potencjalnych leadów.

Każdy etap i każda czynność zbliżają nas do wytyczonego celu. Ta wiedza i pewność jest potrzebna, aby zespół po prostu czuł, że to, co robi ma sens. I przyniesie wymierne korzyści. Warto zatem podzielić się z ambasadorami wizją całego programu i wyznaczyć punkty, które będą kamieniami milowymi projektu. Metodą małych kroków, zespołowo pracujecie na sukces organizacji.

Spotkania 1:1

Jaką rolę w projekcie mają koordynatorzy po stronie firmy i agencji, która wspiera realizację programu Employee Advocacy? Ogromną! To na ich barkach spoczywa koordynacja wszystkich zadań, a także modyfikacja strategii działania na każdym etapie. Mają bezpośredni i regularny kontakt z ambasadorami, dlatego istotne jest, aby były to osoby, które wzbudzają zaufanie i są dla pracowników autorytetem.

Spotkania 1:1 z koordynatorami projektu pozwalają ambasadorom pracować nad strategią dla własnej marki osobistej. Mają także okazję zadawać pytania dotyczące poszczególnych zadań i rozwiać wszelkie wątpliwości. Spotkania 1:1 to często także kreatywne burze mózgów, podczas których wspólnie wymyślane są tematy publikacji czy nowe sposoby dotarcia do potencjalnych klientów i zaangażowania ich w relację z marką. Mają być dla pracowników inspirujące i motywujące.

Mierzenie efektów

Nie ma silniejszego motywatora, niż coraz lepsze wyniki – wyższe zasięgi, większe zaangażowanie odbiorców czy podpisane kontrakty dzięki działaniom Social Selling. Analizowanie aktywności w Social Media jest potrzebne nie tylko po to, aby weryfikować skuteczność działań, ale także pokazywać realne efekty pracy ambasadorom.

Analizowanie statystyk postów, zdobytych dzięki aktywności w sieci leadów, a także skuteczności rozmów i spotkań biznesowych pomoże zespołowi zweryfikować strategię. Każdy ambasador chce działać skutecznie i się wykazać. Dajmy mu tę możliwość dostarczając liczb, które potwierdzają efekty działania programu Employee Advocacy.

Celebracja małych sukcesów

Skoro już mamy efekty ciężkiej pracy zespołu, warto zauważać i celebrować te osiągnięcia. Nie chodzi oczywiście o premie, podwyżki czy medale (choć zapewne nikt by się nie obraził) – wystarczy pochwała na forum zespołu i wyciągnięcie wniosków z dobrych praktyk wprowadzonych przez ambasadora.

Przy większych programach można pokusić się o elementy grywalizacji – rankingi najbardziej skutecznych ambasadorów, a nawet program nagrodowy. Po roku osoby, które przyniosły najwięcej kontaktów biznesowych do firmy mogą wyjechać w egzotyczne miejsce lub wziąć udział w prestiżowej konferencji. Dobrze przemyślana nagroda, dopasowana do oczekiwań pracowników, może podnieść efektywność programu!

Utrzymanie motywacji pracowników w programie Employee Advocacy to nie łatwe zadanie. Proces to praca u podstaw, a pierwsze wymierne efekty mogą pojawić się nawet dopiero po kilku miesiącach. Warto zatem dobrze zarządzać energią zespołu i zaplanować działania, aby ambasadorzy przez cały czas byli zaangażowani. Ich regularna aktywność jest niezbędna, aby osiągnąć zamierzony cel – większą sprzedaż i świadomość marki.