O tym, że obecność marki w mediach społecznościowych jest niezwykle ważna, zapewne słyszeliście już wiele razy. Czy jest sens udzielać się w Internecie, nie mając jasno określonej strategii komunikacji i pomysłu na swoją firmę? Publikowanie bez strategii działania prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto więc przygotować się i zaplanować aktywność marki. 

 

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci 4 minuty. 

Z tekstu dowiesz się: 

  • Czym jest tone of voice? 
  • Dlaczego jest tak ważny? 
  • W jaki sposób go stworzyć? 
  • Gdzie stosować wypracowany ton komunikacji? 

 

Tone of voiceczyli...? 

 

W świecie marketingu często stosujemy określenia zapożyczone z angielskiego, ponieważ jest to dziedzina na tyle świeża, że czasami nie nadążamy z tworzeniem polskich odpowiedników. 

Tone of voice możemy śmiało przetłumaczyć jako ton komunikacji. Czyli język, którym Twoja marka zwraca się do odbiorców. Co istotne – ma on przełożenie nie tylko w warstwie tekstowej, ale również na innych płaszczyznach, m.in. w grafikach, na zdjęciach czy materiałach drukowanych. 

Kluczowa jest spójność. Obierając konkretny styl komunikacji, powinniśmy konsekwentnie stosować go na wszystkich punktach styku MARKA -> KLIENT, a nawet wewnątrz organizacji. 

Pamiętaj, że tone of voice Twojej firmy będzie kształtował jej wizerunek i tworzył konkretne skojarzenia w głowach odbiorców. Powinien być zatem przemyślany, a przede wszystkim autentyczny. 

 

Czy to niezbędne? 

 

Tak, jeżeli zależy Ci na budowaniu profesjonalnego wizerunku i nawiązaniu interakcji ze swoją grupą docelową. Definiując ton wypowiedzi swojej marki pokazujesz światu, że wiesz kim jesteś i do kogo mówisz. To wpływa na zaufanie wobec organizacji, a także utożsamienie się z nią przez klientów. 

Tone of voice to oczywiście tylko jeden z wielu elementów strategii komunikacji, który bezpośrednio łączy się ze storytellingiembuyer personą, misją, wizją czy wyróżnikami. 

Punktem wyjścia powinna zawsze być Twoja grupa docelowa – kim jest potencjalny klient, jakie są jego potrzeby i oczekiwania? 

W końcu to do niego będziesz się zwracać m.in. poprzez media społecznościowe. 

Pamiętaj, że jasno zdefiniowany ton komunikacji pozwoli Twojej marce wyróżnić się od konkurencji i wyeksponować jej największe atuty. 

 

Od czego zacząć? 

 

Tworząc ton komunikacji, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pomogą wyklarować ogólną wizję na temat Twojej marki: 

  • W jaki sposób wspierasz swoich klientów? 
  • Jakie uczucia chcesz wzbudzać w swoich odbiorcach? 
  • Co jest najmocniejszą stroną Twojego biznesu, w porównaniu z konkurencją? 
  • Co łączy Twój zespół (np. umiłowanie do piłki nożnej czy Gwiezdnych Wojen)? 
  • Czy Twoi klienci oczekują poważnych komunikatów, czy wolą zabawne treści? 
  • Czym interesują się prywatnie Twoi klienci i jak spędzają czas wolny? 
  • Czy Twoje produkty są innowacyjne czy może wytwarzane według tradycyjnych metod? 

Możesz również skorzystać z przygotowanej przez nas skali i oznaczyć na niej poziom danej cechy: 

Sprawdzonym rozwiązaniem będzie wsparcie ekspertów, którzy stworzą dla Ciebie kompletną strategię komunikacji, na bazie wspólnego warsztatu. 

 

Gdzie spotkasz się z tone of voice? 

 

Niemalże wszędzie! Od ogłoszenia na przystanku autobusowym, przez stronę internetową, po metkę na bluzce. Wszędzie tam, gdzie jest marka, występuje ton komunikacji. Oczywiście może być on prosty i niezawierający ładunku emocjonalnego, wtedy także mamy do czynienia z konkretnym stylem wypowiedzi. 

Zauważ, że to daje niezwykłe możliwości ubarwienia komunikatów, które z pozoru są nudne. Nawet na etykiecie produktowej możesz “przemycić” zabawną sentencję lub wizjonerską myśl. 

Oto kilka przykładów zastosowania wyrazistego, ciekawego tonu komunikacji (nawet w nietypowych miejscach): 

Przyjacielskie powitanie, nawiązujące do brand hero marki Gong – psa. 

Źródło: Czat na stronie www.Gong.com    

 

 

Pokazanie poczucia humoru, z dozą sarkazmu, na metce koszulki. 

Źródło: Pinterest (https://www.pinterest.ca/pin/303500462359240139/), koszulka: TopGear dla BBC 

 

 

Luźna, zabawna komunikacja, w konwencji pirackiej. 

Źródło: Newslettera CQURE Academy (www.cqureacademy.com)  

 

 

Zastosowanie gry słownej, nawiązującej do storytellingu marki, opartego o motyw jedzenia. 

Źródło: LinkedIn SocialCube: https://www.linkedin.com/company/socialcube-pl  

 

Jak widzisz, słowa mają ogromne znaczenie w budowie wizerunku marki. Warto stawiać na kreatywny i profesjonalny content. 

Jeśli szukasz wsparcia w stworzeniu wyrazistej komunikacji, zgłoś się do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić 😊 

 

Aleksandra Batycka – Social Media Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie