Jak realizować działania Content Marketing, aby przynosiły efekty biznesowe? Przede wszystkim działając strategicznie. Określony plan, ustrukturyzowane i mierzone aktywności oraz wysokiej jakości treści pozwolą nam na pracę w kontrolowanych warunkach. Jeżeli coś nie zadziała, możemy to zmienić. Jeżeli zadziała – powtórzmy to!  

 

 Przeczytanie tego tekstu zajmie Ci ok. 5 min.

Z cyklu artykułów dowiecie się więcej o: 

  • Celach sprzedażowych i narzędziach marketingowych – jak je łączyć? 
  • Wyborze kanałów – jak je dobierać, co ze sobą łączyć? 
  • Kiedy tekst sprzedaje? – wskazówki i rezultaty.  
  • Ścieżce zakupowej – o czym pisać na poszczególnych etapach? 
  • Pomocnych narzędziach w content marketing. 

Część pierwszą znajdziesz tutaj.

Część trzecią znajdziesz tutaj. 

 

Wybierz kanały 

 

Bardzo istotnym elementem budowania komunikacji jest wybór kanałówKażdy z nich charakteryzuje się inną specyfiką publikowanych treści, językiem czy popularnymi formatami. Powinniśmy podjąć tę decyzję, jeszcze przed samym procesem tworzenia interesującego contentu i planowania content marketingu.  

Kiedy odbiorca przychodzi do nas (odbiorca konsumuje je z własnej inicjatywy, np. odwiedza nasz blog), mamy do czynienia z kanałami inbound, takimi jak: 

  • Social Media (LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram) 
  • Newsletter 
  • Strona internetowa i blog 

Niektórzy twierdzą, że social media wyparły blogi. Jesteśmy jednak zdania, że treści publikowane na firmowych stronach pozwalają na pokazywanie eksperckości i w łatwy sposób umożliwiają odbiorcom pogłębianie wiedzy o naszym produkcie lub usłudze. Szczególnie potrzebują tego potencjalni klienci z sektora B2Bw którym budowanie wiarygodności i zaufania jest niezwykle istotne w długim procesie decyzyjnym.   

Kiedy my przychodzimy do odbiorcymamy do czynienia z kanałami outbound (pomagające zwiększyć grono odbiorców), takimi jak: 

  • Kampanie reklamowe – w social mediach i wyszukiwarkach internetowych 
  • Cold mailing 
  • Reklama w mediach 

Warto zachować względną równowagę w obu typach kanałów i wartościowy content uzupełniać o sprofilowaną reklamę, by poszerzać grono odbiorców. Pamiętajmy, że nie wystarczy raz zostać zauważonym, żeby zostać zapamiętanym. Dzięki kilku kanałom komunikacji, będziemy mogli dotrzeć do odbiorców z paru stron, zwiększając prawdopodobieństwo zapamiętania naszych komunikatów. 

 

Zaplanuj działania 

 

Podstawą skutecznych działań content marketing jest stworzenie strategii marketingowej, która pomoże nam w publikowaniu spójnych i dobrze dopasowanych komunikatów w odpowiednich kanałach.  Jeżeli jej nie macie, zdecydowanie warto to nadrobić. Na początek możecie odpowiedzieć sobie na te pytania: 

  • Przeanalizujcie, z jakich kanałów korzysta Wasza grupa docelowa (social mediawyszukiwania, serwisy internetowe) 
  • Sprawdźcie, jakich informacji szuka (np. rozmawiając z działem handlowym)Dowiedzcie się, co ich boli i co może wydłużać proces zakupowy, jakich informacji nie mają i jakich potrzebują. Takie dane to świetne źródło do tworzenia kolejnych treści i gwarancja tego, że kogoś faktycznie zainteresują.  
  • Zastanówcie się, jakie są Wasze cele krótko- i długofalowe, by móc się z nich skutecznie rozliczać. Dzięki temu dowiecie się czy treści są efektywne, czy spełniają potrzeby grupy docelowej (a może same potrzeby się zmieniły?) i czy wasze działania realizują założone cele.  
  • Stwórzcie mediaplan, który pomoże Wam zarządzać treściami w wielu kanałach i zaplanować pracę. Pomogą w tym takie narzędzia jak matryca treści, czy choćby zrobiony w excelu harmonogram publikacji. Planowanie pracy i konsekwentnie realizowanie jej, systematyzuje działania i pomaga nam uzupełniać treści pod kątem brakującej tematyki oraz zyskać szerszą perspektywę. 

 

O czym warto pamiętać przy planowaniu treści? 

 

  • Harmonogram treści – odpowiednie rozłożenie contentu na ścieżce zakupowej. Spraw, aby treści się uzupełniały i przeprowadzały odbiorcę przez kolejne kroki wtajemniczenia.  
  • Kuracja treści – oszczędzaj czas i daj odbiorcom szansę zapamiętać najważniejsze informacje, wykorzystywanie wielokrotnie, np. z jednego artykułu cykl postów, klient kilka razy przeczyta treść, dzięki czemu ją zapamięta. 

 

Kiedy tekst sprzedaje? 

 

Na to pytanie lubimy odpowiadać “To zależy”. Tak bardzo, jak zróżnicowani potrafią być nasi odbiorcy, tak samo różnorodne powinny być tworzone dla nich treści. W przypadku marki SocialCube sprawdziły się teksty, zawierające chwytliwy tytuł i opisanie konkretnego przykładu – pokazuje naszą eksperckość i to, że mamy coś do powiedzenia, uwiarygodnia naszą postać. Warto podawać przykłady case’ów, które budzą emocje, a ich zrozumiały tekst dociera do szerokiego grona odbiorcówNprofilu jednego z naszych klientów na LinkedIn, zaproponowaliśmy bezpłatne konsultacje. Rezultat? Dwa kontrakty Odbiorca dostaje od nas jasny komunikat, wie czego się spodziewać decyduje czy jest tym zainteresowany. Dodatkowo, mówimy do niego językiem korzyści, a odbiorca widzi realną wartość tego komunikatu. Nie polecamy jednak bezpośrednio sprzedażowych treści bez dodatkowej wartości – ludzie lubią smakować treści (wchodząc z nami w interakcje, korzystając z dostarczanej im przez nas rozrywki) zanim zdecydują się na zakup. 

 

Tekst sprzedaje zatem, gdy jest dobry, czyli: 

  • Daje odbiorcom wartośćMusi wnosić coś do życia odbiorcy – rozwiązywać jego problem lub zaspokajać potrzebę. 
  • Komunikuje jasny, zrozumiały przekaz. W zależności, w którym etapie zapoznania się z marką jest klient, musimy komunikować się z nim bardziej przystępnym lub specjalistycznym językiem. 
  • Opowiada historię, której bohaterem jest odbiorcaKoncentrujemy się na odbiorcy, nawet opowiadając o sobie czy dzieląc się naszą wiedzą. 
  • Nie pozostawia w zawieszeniu (kieruje dalej). Za pomocą call to action (np. przeczytaj lub zobacz więcej, możesz kupić tutajdajemy odbiorcom możliwość kontynuowania interakcji z marką i pozwalamy zostać jak najdłużej 
  • Sprzedaje, ale nie narusza przestrzeni osobistej odbiorcyNikt nie lubi, kiedy się go irytuje. Pozwólmy zatem odbiorcom przyjść  do nas, kiedy będą mieli na to ochotę i będzie to jest ich decyzja. 

 

Poznaj ścieżkę zakupową klienta – spotkaj się z nim! 

 

Ścieżka zakupowa – podróż, jaką odbywa odbiorca swojej interakcji z marką. Ścieżka zakupowa stanowi drogę do poznania marki, przez zaangażowanie, po zakup, a nawet dłużej (jeżeli zakup może być powtarzalny). Zbadasz ją, tworząc Customer Journey Map, która pomoże nam określić etapy, na których znajduje się klient. 

  • Punkty styku – miejsca i momenty, kiedy klient spotyka się z marką, gdzie może zdobyć pierwsze doświadczenia i natknąć się na nasze treści, np. reklama w social mediach. 
  • Myśli i czyny – to etap, w którym zastanawia się nad zakupem, przechodzi do czynów, podejmuje decyzje zakupowe. 
  • Momenty bólu – niepewności, wątpliwości, obawy – klient nie wie, jak się przygotować, zaplanować budżet do zakupu. Na tym etapie musimy zaspokoić jego potrzebę informacji. 
  • Emocje – pojawiają się podczas momentu niepewności. To miejsce na odpowiednią reakcję z naszej strony, okazanie zrozumienia i empatii. 
  • Możliwości poprawy – zaproponowanie rozwiązania, złagodzenie obaw klienta. 

Chcesz dowiedzieć się, jak to robić w praktyce? Porozmawiajmy! W naszym programie Connect Influence Grow wykorzystujemy dobre treści, aby zwiększać sprzedaż!

 

Aneta Sikora – Project Manager

 

Marlena Stremler – Digital Marketing Leader

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie