Wiele mówi się o tym, w jaki sposób Social Selling wspiera sprzedaż, umacnia świadomość i rozpoznawalność marki, a także napędza rozwój organizacji. Często zapominamy jednak o trzecim filarze – działach HR. Jednocześnie są one ogromnym wsparciem w realizacji programu i mogą wykorzystać go jako swoje narzędzie pracy. W jaki sposób?

 

Rolą działów HR w programach Social Selling jest wsparcie wdrożenia i realizacji Employee Advocacy. Wspierają działy sprzedaży i marketingu w rekrutacji adwokatów, dostosowaniu zasad programu do strategii organizacji oraz wewnętrznych procesów, a także wprowadzają Social Selling do kultury organizacji. To narzędzie służy także celom związanym z zarządzaniem pracownikami. Aktywność w mediach społecznościowych to dziś kluczowy filar komunikacji – nie tylko tej marketingowo-sprzedażowej.

Rekrutacja

Portale wykorzystywane w rekrutacji zmieniają się. Dziś już 79% osób poszukujących pracy wykorzystuje do tego media społecznościowe[1]. To właśnie tam pojawiają się nie tyko ogłoszenia o pracę, ale także research dotyczący potencjalnego pracodawcy, a także head hunting.

Dobrze wypozycjonowany profil firmowy lub marki osobiste pracowników przyciągają potencjalne talenty. W końcu pracujemy z ludźmi – autorytetami i ekspertami. Za pośrednictwem Content Marketingu w mediach społecznościowych możemy wysyłać komunikaty do określonych grup odbiorców i pozyskiwać kandydatów, którzy mają pozytywne doświadczenia związane z marką (np. kontakt z pracownikami). Efekt – mniej przypadkowych osób w procesie rekrutacji.

Employer Branding

Całkowity koszt zastąpienia pracownika to równowartość jego rocznego wynagrodzenia[2]. Chyba nikomu nie trzeba już dłużej tłumaczyć, jak istotne jest dbanie o pozytywne doświadczenia pracowników i markę pracodawcy?

85% pracowników twierdzi, że są bardziej zmotywowani, gdy aktualności o firmie są publikowane regularnie[3]. Dostęp do informacji, ale także promowanie pracowników jako ambasadorów marki ociepla jej wizerunek i zwiększa wiarygodność. Media społecznościowe to doskonałe narzędzie kontaktu zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi pracownikami. Dają możliwość dystrybucji informacji, dzielenia się sukcesami i pokazywania organizacji „od kuchni”. Takie treści angażują i motywują – są po ludzku ciekawe.

Rozwój kompetencji

Media społecznościowe nie muszą być zjadaczem czasu – można je wykorzystać produktywnie. Networking, czytanie materiałów branżowych i ciekawych raportów, a także wymiana wiedzy i doświadczeń z innymi ekspertami to inwestycja w rozwój pracownika. Warto umożliwić mu budowanie marki osobistej w sieci, a prawdopodobnie zaprocentuje to zaproszeniami na konferencje w roli prelegenta, potencjalnymi Klientami, a także mnóstwem pomysłów, które wpłyną na rozwój biznesu.

Social Selling to holistyczna strategia komunikacji i sprzedaży. Jej siłą, podobnie jak całej organizacji, są pracownicy. To oni dystrybuują informacje, edukują rynek, pozyskują kontakty, a w reszcie sprzedają. Inwestycja w ich rozwój, a także tworzenie marek ekspertów to szansa, na której skorzystają obie strony.

marlena-stremler

Marlena Stremler – Social Media Specialist

[1] Resources.glassdoor.com

[2] HBRP.pl

[3] Tradepressservices.com

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie