Pracownicy odchodzą od szefów, a przychodzą do…? Najlepszą referencją kultury organizacji, jej wartości oraz poziomu kompetencji zespołu są pracownicy. To z zespołem spędzamy 1/3 doby, dzieląc przestrzeń i projekty. Employee Advocacy, czyli program budowania wizerunku organizacji za pomocą marek osobistych pracowników to duża szansa na zwiększenie efektów działań Employer Brandingowych.

Wyzwania marki pracodawcy

Według raportu HRM „Employer Branding w Polsce 2018”[1], 57% pracowników odchodzi z firmy, bo chce więcej zarabiać, 38% – chce podejmować nowe wyzwania, a 26%… odchodzi od szefów.  W zależności od branży wyzwania marek jako pracodawców są różne, są jednak pewne punkty wspólne:

  • Nagradzanie i motywowanie – Benefity, takie jak pakiet medyczny czy karnet na fitness, nie są już dziś niczym ekstra. Pracownicy chcą czuć się ważni, wyróżnieni i docenieni. Warto podejść do tematu kreatywnie i zaproponować program motywacyjny, gdzie nagrodą będzie egzotyczna podróż, lub zorganizowanie firmowego klubu sportowego czy kapeli muzycznej współfinansowanej przez firmę.
  • Zaufanie – to podstawa każdej relacji, również tej pracownika z marką. Według Edelman Trust Barometer[2] marki z roku na rok to zaufanie do mediów, polityków czy marek maleje. Rośnie natomiast wiarygodność ludzi „takich jak my”, czyli w tym konkretnym przypadku – pracowników.
  • Komunikacja – żeby zbudować pozytywny wizerunek, trzeba dać się poznać. Dotyczy to zarówno komunikacji na zewnątrz (do kandydatów), jak i do wewnątrz (tworzenie kultury organizacji). Wyzwaniem w tym przypadku jest stworzenie strategii komunikacji dopasowanej do ludzi, którzy faktycznie tworzą firmę, ale także dobranie odpowiednich kanałów, by do nich dotrzeć (np. social media, intranet, newsletter, ambient)
  • Rozwój – ciekawe projekty, możliwości poszerzania doświadczeń i zyskiwania nowych umiejętności, jak wykazał raport HRM, są bardzo ważne. I wcale nie chodzi o to, by dokładać zadań czy skracać terminy – wręcz przeciwnie! Rolą organizacji jest dbanie, aby zespół poszerzał swoje kompetencje, a tym samym, lepiej wykonywał swoją pracę.

Wpływ marki osobistej

Pracownicy, którzy są świetnymi ekspertami w swojej dziedzinie, rozwijają się i dzielą się wiedzą na zewnątrz są najlepszym świadectwem tego, jakich ludzi zatrudnia organizacja, jaka jest jej kultura i czy firma spełni oczekiwania kandydata. Z drugiej strony inspirujący lider również może stać się fantastycznym ambasadorem marki. Historia zna w końcu wiele przypadków, gdy wizjoner porywał tłumy – w przypadku firm wcale nie jest inaczej!

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że już niemal 80% szukających pracy wykorzystuje w tym celu media społecznościowe[3]. To właśnie tam szukamy informacji, które potwierdzą wiarygodność organizacji, pozwolą kandydatowi podjąć decyzję, czy będzie mu się w wybranej firmie dobrze pracować. Budowanie marek osobistych pracowników również poprzez Social Media przynosi zatem bardzo dobre rezultaty. Odbiorcy mają okazję nie tylko zdobyć informacje na temat firmy, ale także z bezpośrednio poznać ludzi, którzy ją tworzą. Przeczytać publikacje, porozmawiać, obserwować i spotkać się w „realu”.

Wiarygodność

Ludzie chcą pracować w firmach, z którymi wiążą ich także wspólne wartości. To właśnie one powinny stać u podstawy strategii Employer Branding. Powinny one wynikać z faktycznego kierunku działań biznesu – warto pamiętać, że kłamstwo ma krótkie nogi w każdym przypadku. Wartości są czymś, co powinno łączyć wszystkich pracowników. Być punktem wspólnym, który przyświeca nam na każdym etapie pracy, również podczas budowania marki osobistej. Przykładowo, jeżeli organizacja deklaruje transparentność –pracownicy również powinni być szczerzy i otwarci; rozwój oparty na mentoringu – niech ambasadorami marki zostaną osoby, które faktycznie są mentorami.

Warto się wyróżniać tym, co naprawdę jesteśmy w stanie zaoferować. Niemal każda organizacja, bez względu na budżet, wyzwania czy kulturę, ma w swoich szeregach ekspertów, a także lojalnych pracowników, którzy chętnie podzielą się swoją ekspercką wiedzą z szerszą publicznością. Employee Advocacy zakłada korzystanie z pomocy zaangażowanych osób po to, aby rozwijać biznes zarówno pod kątem wizerunkowym, jak i sprzedażowym.

 

marlena-stremler

Marlena Stremler – Social Media Specialist

[1] https://www.hrminstitute.pl/trendy-employer-brandingowe-2018-czesc-druga/

[2] https://www.edelman.com/trust-barometer

[3] https://business.linkedin.com/talent-solutions/c/16/3/employer-branding-statistics

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie