Wróć do poprzedniej strony

Jak wybrać grafikę do postów?

Podobno żyjemy w erze obrazkowej. Treści w Internecie przeglądamy i oglądamy – konsumujemy je coraz szybciej. Jakie znaczenie w Content Marketingu ma obraz i jaki wybrać, aby nasze treści angażowały i zostały lepiej zapamiętane?

grafika dzieci malują farbami na sztalugach

Visual Content Marketing

Zwykły tekst po 3 dniach pamiętamy jedynie w 10%. Jeśli jednak dodamy do niego grafikę, ilość zapamiętanej treści zwiększa się do 65%. Warto zatem, aby treści publikowane w mediach społecznościowych zawierały infografiki, materiały video lub zdjęcia – są wówczas bardziej angażujące, przyciągają uwagę odbiorców i… ułatwiają im zapamiętywanie. Wizualna strona treści jest dziś równie ważna, co warstwa tekstowa. Przyjrzyjmy się jej dzisiaj bliżej.

Zdjęcie czy grafika?

Odpowiedź jak zwykle brzmi: to zależy. Od tego, co chcesz przekazać. Grafiki lub infografiki świetnie sprawdzą się np. przy promocji eventu, gdzie bardzo istotną informacją jest czas i miejsce wydarzenia. Podobnie sprawy mają się w przypadku treści, które chcemy zobrazować po to, aby odbiorca lepiej je zapamiętał i zrozumiał. Nie oznacza to jednak, że zdjęcia są bezużyteczne czy przynoszą gorsze efekty – inspirujący lub zaskakujący obrazek może równie skutecznie przyciągnąć uwagę internautów.

Jak zrobić grafikę do mediów społecznościowych?

Nie każdy, kto chce budować markę osobistą w Internecie, musi mieć do dyspozycji grafika lub umiejętności, by tworzyć skomplikowane projekty. Czasami warto postawić na minimalizm – wykorzystać proste narzędzia, np. Canva lub Camtasia, by stworzyć prostą infografikę.

Warto pamiętać, aby znalazły się na niej tylko najpotrzebniejsze informacje – przekaz powinien być jasny i przejrzysty, a przede wszystkim zrozumiały na pierwszy rzut oka. Natłok zdjęć, tekstu czy ikon może zniechęcić odbiorców („Tyle informacji do przyswojenia! Nie chce mi się”). Często taka grafika jest też po prostu nieestetyczna. Przygotowując tego typu treści samodzielnie kierujmy się zasadą „less is more”.

Skąd brać zdjęcia do postów?

Możemy korzystać ze zdjęć robionych samodzielnie, jeżeli tylko dysponujemy takimi odpowiedniej jakości. Są one oryginalne, często mają w sobie osobisty pierwiastek i mamy gwarancję, że nikt inny nie opublikuje takiej samej ilustracji. Kolejną możliwością jest publikowanie zdjęć nas samych – to również dobra praktyka, które podnosi rozpoznawalność naszej marki osobistej. Nie warto jednak tego robić zbyt często, aby nie zostać uznanym za narcyza!

Trzecią możliwością jest wybór zdjęć stockowych. Możemy korzystać z płatnych banków zdjęć (np. Shutterstock, Fotolia, Adobe Stock) lub darmowych (Pexels, Unsplash, Pixabay) – powinniśmy jednak zawsze zwracać uwagę, czy są to zdjęcia z licencją CC0 pozwalającą na wykorzystanie ich w celach komercyjnych.

Jakie zdjęcia wybierać?

Z pewnością nie wystarczy, aby były „ładne”. Oczywiście, kompozycja, kolorystyka i estetyka obrazu mają bardzo duże znaczenie – powinien on być przyjemny dla oka. Istotna jest także jego treść. Zdjęcie powinno nawiązywać do tekstu, którego będzie ilustracją. Jeśli piszemy o wiatrakach – niech na ilustracji znajdzie się wiatrak. Jeżeli o rekrutacji – rozmawiający ze sobą ludzie. Dobrą praktyką jest także posiłkowanie się metaforami, np. w artykule o Social Selling przyrównać metodykę do maratonu i załączyć zdjęcie biegacza.

W przypadku zdjęć ze stocków nie wybierajmy tych najbardziej popularnych. Przejdźmy do 2-3 strony wyszukiwarki – publikowanie w mediach społecznościowych fotografii, które wszystkim się już „opatrzyły” nie jest w dobrym tonie. Podobnie sprawy mają się z nudnymi obrazkami :

  • panowie w garniturach podający sobie ręce
  • mężczyzna w koszuli z laptopem na drewnianym stole
  • ludzie przybijający sobie piątkę w biurze

Kojarzysz te zdjęcia? Neutralny obraz nikogo nie zainteresuje, a tym bardziej nie zostanie zapamiętany.

Zdjęcie, które widzieli już wszyscy

Zdjęcie, które intryguje

Co jest najważniejsze w wyborze grafiki do postu?

Po pierwsze, musi wzbudzać zainteresowanie. Wybierając zdjęcie lub tworząc grafikę zastanów się, czy przeglądając swoją tablicę taki obraz przyciągnąłby Twoją uwagę. Istotna jest również estetyka i jasny przekaz – taki, który będzie faktycznie nawiązywał do treści artykułu czy posta. Pamiętaj, że być może obraz nie zawiera tak wiele merytoryki jak tekst, ale to on jako pierwszy jest zauważany przez odbiorcę. Właśnie dlatego warto zadbać, aby wizualny aspekt treści był równie wysokiej jakości.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Content Marketing to proces, który skupia się na tworzeniu i dystrybucji treści. Celem jest zrozumienie i zaspokojenie potrzeb naszego klienta! Strategia Content Marketingu to realizacja postawionych celów, dystrybucja wartościowych treści oraz ciągłe ulepszanie działań.

Tworzysz treści, ale nie przekłada Ci się to na sprzedaż? Dowiedz się jak tworzyć content, który sprzedaje.

Proste, rzeczowe zdania, teza poparta argumentami, zwięzły język – idealny przepis na perfekcyjne treści? No cóż… nie do końca. A przynajmniej nie w content marketingu. Jak zaciekawić odbiorców, zbudować ich zaufanie oraz stworzyć spójny i emocjonalny obraz marki? Wystarczy opowiedzieć im jakąś historię. Według Moniki Górskiej storytelling to „sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor.” Powoduje, że czujemy sympatię do danej marki, a jak wiadomo, kupujemy, to co lubimy.