Skuteczne wprowadzenie programu Employee Advocacy do firmy wymaga strategicznego  podejścia. Wyznaczamy cele, planujemy, przygotowujemy narzędzia dla ambasadorów, a następnie realizujemy założenia, mierzymy i optymalizujemy.  

 

Przeczytanie tego tekstu zajmie Ci ok. 5 minut. 

Z artykułu dowiesz się: 

  • Od czego zacząć wdrożenie programu Employee Advocacy? 
  • Jak wybrać ambasadorów marki? 
  • Jakie treści publikować na profilach ambasadorów? 
  • Jak wspierać pracowników w realizacji celów? 

 

Ten program to żywy organizm, w który zaangażujemy kilku pracowników. Warto zatem dobrze się do tego przygotować.  

Proponujemy, aby zaplanować wdrożenie w 5 krokach:  

1. Wyznacz cele 

Zespół projektowy, czyli ambasadorzy i osoby wspierające program operacyjnie, muszą wiedzieć, jaki jest cel. Warto zastanowić się, co konkretnie chcecie osiągnąć wdrażając program Employee Advocacy do organizacji? Dlaczego to robicie? Uświadomienie ambasadorom celu z pewnością wpłynie na ich zaangażowanie oraz zrozumienie całego projektu.  

Co może być Waszym celem?  

  • Zbudowanie społeczności składającej się z X osób (czyli poszerzanie sieci kontaktów). 
  • Pozyskanie X leadów w ciągu Y czasu. 
  • Zbudowanie rozpoznawalności marki w konkretnej grupie odbiorców. 
  • Zwiększenie sprzedaży o X%. 

To tylko kilka przykładów. Istotne jest, aby cel był zawsze określony konkretnie: w liczbach oraz czasie realizacji. Taki plan, z którego jako zespół możecie się później rozliczyć, ma większą szansę powodzenia. Każdy członek zespołu będzie wiedział, w jakim zmierzacie kierunku oraz na jakim etapie jesteście obecnie.  

2. Wybierz ambasadorów 

Kto powinien reprezentować firmę w mediach społecznościowych? Jakie cechy i kompetencje powinna mieć ta osoba? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z naszego doświadczenia wynika, że w roli ambasadorów świetnie sprawdzają się osoby zaangażowane w życie organizacji. Takie, które wiążą z nią swoją przyszłość, ale też identyfikują się z firmą. Aby skutecznie realizować założenia programu Employee Advocacy pomocne są także charyzma i komunikatywność. Trzeba po prostu lubić ludzi!  

Najważniejsze są jednak kompetencje cyfrowe. Osoby zaangażowane w projekt powinny potrafić poruszać się w mediach społecznościowych, rozmawiać z ludźmi, mieć łatwość nawiązywania kontaktów online czy komunikacji pisemnej. Z rolą ambasadora wiąże się też często występowanie na branżowych wydarzeniach, aktywny udział w tworzeniu filmów eksperckich czy webinariów.  

 W pierwszym etapie programu polecamy zaangażować trzech ambasadorów: prezesa lub osobę z top managementu, reprezentanta sprzedaży oraz specjalistę ds. produktu. Taki zespół nazywamy “trójkątem ambasadorskim” – uzupełniają się kompetencjami oraz obszarami, w których działają. 

  1. Prezes – wizja, przywództwo, trendy branżowe. 
  2. Sprzedawca – biznes, doradztwo i język korzyści. 
  3. Specjalista ds. produktu – język techniczny, merytoryka, doradztwo. 

 3. Stwórz treści 

Podstawowym elementem programów Employee Advocacy jest publikowanie treści w mediach społecznościowych. Skąd ambasadorzy mają je brać? Są 3 drogi: mogą je pisać sami, może je dostarczać dział marketingu lub zewnętrzna agencja. Każde z tych rozwiązań ma swoje pozytywy. Najważniejsze jednak jest to, aby wspierać ambasadorów i ułatwiać im regularne publikowanie eksperckich treści.  

Planowanie publikacji 

W celu usprawnienia pracy warto planować kalendarz treści np. z miesięcznym wyprzedzeniem. Jako zespół projektowy możecie wspólnie ustalać tematy i tworzyć teksty np. na tydzień do przodu. Dzięki temu nawet w przypadku dużej ilości zadań czy spotkań, ambasadorzy będą regularnie publikować. Dobrym rozwiązaniem jest też podzielenie się tematami lub produktami po to, aby kilka osób nie pisało równocześnie o tym samym.  

Niezwykle ważne jest, aby treści (zarówno teksty, jak i materiały graficzne lub video) były odpowiedniej jakości. Poprawność językowa, merytoryka, język korzyści i proste, zrozumiałe dla szerokiego grona odbiorców przesłanie – pamiętajmy, że budowanie pozytywnego wizerunku to dbałość o każdy szczegół.  

4. Dostarcz wiedzę 

Przed wdrożeniem nie wszyscy ambasadorzy będą sprawnie posługiwać się narzędziami marketingowymi. Warto ich regularnie szkolić! Na początku dobrze jest przeprowadzić cykl szkoleń z wykorzystania LinkedIn w biznesie, budowania marki osobistej czy wystąpień publicznych. W ten sposób nabiorą swobody w korzystaniu z narzędzi.  

Koordynacja i workbook 

Dobrym pomysłem może się też okazać stworzenie przewodnika po programie Employee Advocacy, czyli dokumentu, w którym spiszecie wszystkie zasady udziału: 

  • cele, 
  • wytyczne graficzne, 
  • wytyczne co do poruszanych tematów, 
  • częstotliwość publikacji, 
  • workflow, zasady współpracy, 
  • kulturę organizacji. 

Taki workbook to dobry punkt odniesienia w przypadku nieporozumień lub niejasności. Każdy z ambasadorów będzie mógł w dowolnej chwili do niego wrócić i upewnić się, że działa zgodnie z wytycznymi. To także zbiór zasad, których wszyscy zobowiążecie się przestrzegać podczas trwania programu.  

Wsparcie merytoryczne dla ambasadorów to absolutny must have. Nie mogą oni pracować pozostawieni sami sobie. Bardzo ważne jest, aby koordynator czuwał nad ich pracą, weryfikował działania, a w razie pytań służył radą. Rolą takiej osoby jest także motywowanie zespołu! 

5. Analizuj i ulepszaj  

Nie ma złotego przepisu na sukces sprzedażowy w mediach społecznościowych. W jednej branży sprawdzą się najlepiej webinaria, w innej artykuły eksperckie, a w jeszcze innej inspiracyjne talk show. Warto testować różne formaty, terminy publikacji oraz częstotliwość. Zależy nam na osiągnięciu jak największego zaangażowania odbiorców, a finalnie oczywiście sprzedaży.  

Modyfikacja planu działania 

Czy warto tworzyć raporty z działań wewnętrznych? Oczywiście, że tak! Dzięki temu będziecie mogli podsumowywać każdy miesiąc, wyciągać wnioski i ulepszać swoje działania. Które posty spotkały się z największym zaangażowaniem? Kto zareagował na opublikowany film i czy były to osoby z naszej grupy docelowej? Z kim udało się wejść w bezpośredni kontakt? Te i podobne pytania warto zadawać sobie regularnie.  

Na podstawie analizowanych statystyk i informacji, warto raz na jakiś czas wprowadzać usprawnienia lub modyfikacje, np. nowe obszary tematyczne czy treści sprofilowane dla węższego grona odbiorców. Pamiętajcie o grupie docelowej i wyznaczonym celu. To one są najlepszym drogowskazem dla Waszej pracy w programie Employee Advocacy. 

 Marlena Stremler – Digital Marketing Leader

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie