Nawet najlepszy tekst jest niewiele wart, jeśli nie dotrze do odpowiednich odbiorców. Już nasza, marketerów, w tym głowa, aby tworzyć treści dostosowane do grupy docelowej i odpowiednio je dystrybuować. Jak sprawdzić czy robimy to dobrze? Analizowanie naszych działań to podstawa, by nie przepalać energii zespołu i budżetu.  

 

Przeczytanie tego tekstu zajmie Ci ok. 7 minut.

 

Dla kogo? Marketing, management, C-level.

 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wyznaczać cele działań Content Marketingowych?
  • W jaki sposób mierzyć wyniki Content Marketingu?
  • Z jakich narzędzi warto korzystać?
  • W jaki sposób analizować wyniki Content Marketingu?

 

Wyznaczaj cele 

Każda kampania powinna mieć jasno sprecyzowane KPI. Po co właściwie publikujecie treści? Jakie są oczekiwania względem wprowadzonych działań? Dla uproszczenia możemy podzielić je na: 

  • Wizerunkowe 
  • Sprzedażowe 
  • Informacyjne 

Co dalej? Zastanów się, do ilu osób powinny dotrzeć treści, jakie wzbudzić reakcje i co zmienić. Ustal cele krótko- i długoterminowe. Mogą one opierać się o różne wskaźniki: zasięgi, zaangażowanie, sprzedaż i wiele innych. Przykładowe cele: 

  • Kampania na polubienia na Facebooku. Cel: 200 nowych obserwatorów w ciągu miesiąca. 
  • Wysyłka newslettera do 1000 osób. Cel: zakup produktu przez 5% odbiorców.  
  • Tworzenie bloga firmowego. Cel: zwiększenie świadomości klientów.  

Mierz 

Co właściwie powinniśmy mierzyć? Jak zwykle: to zależy. Od naszego celu oraz od tego, jakimi danymi dysponujemy. Dostępnych informacji jest bardzo wiele i łatwo się w nich zagubić. Warto zatem wybrać wskaźniki, które mają największe znaczenie dla osiągnięcia wyznaczonego celu. W wielu przypadkach są to: 

  • Unikalni użytkownicy oraz czas spędzony na stronie – to liczba osób odwiedzających naszą witrynę oraz ich czas poświęcony na przeglądanie naszych treści. Dążymy do tego, aby użytkownicy przeglądali je jak najdłużej – wtedy wiemy, że opublikowany content jest dla nich wartościowy.  
  • Zaangażowanie – w przypadku mediów społecznościowych będą to interakcje. Oczywiście, zależy nam na tym, aby ich liczba rosła i były to reakcje pozytywne. Komentarze użytkowników oraz publikowane przez nich treści są także cennym źródłem informacji o ich potrzebach!  
  • Cost per lead to koszt pozyskania danych kontaktowych użytkownika, np. poprzez formularz kontaktowy lub zapisanie się do newslettera 
  • Liczba obserwatorów – to wskaźnik wykorzystywany w analizie mediów społecznościowych. Im większa liczba obserwatorów, tym większe zasięgi mamy możliwość uzyskać. Istotne jest jednak to, aby nasi obserwatorzy byli jakościowi. Chcemy, aby “follow” klikały osoby, które faktycznie są zainteresowane publikowanymi treściami. 

Monitoruj 

Jednym z kluczowych mierników Content Marketingu są reakcje. Szczególnie w przypadku działań płatnych! Regularnie sprawdzaj, które treści cieszą się większym zainteresowaniem i optymalizuj strategię. Dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwolą Ci sprawdzić, jakie wyniki uzyskują publikowane materiały, m.in. 

  • Facebook Analytics 
  • Google Analytics 
  • Brand24 
  • Bazoo 
  • Active Campaign 

Optymalizuj 

Testuj różne kreacje reklamowe i wybieraj te najbardziej efektywne. Dostosowuj treści publikowane na blogu do wyszukiwanych przez klientów fraz kluczowych, a newslettery weryfikuj za pomocą wskaźnika otwarć i konwersji. To tylko kilka przykładów na to, jak w prosty sposób obserwować swoich odbiorców i dostosowywać do nich działania Content Marketing. Obserwuj skuteczność publikowanych treści. Tylko w ten sposób jesteś w stanie obrać najbardziej optymalną drogę do celu. 

Zaplanuj raportowanie miesięczne, które usprawni analizę wyników. Na ich podstawie weryfikuj działania i ustalaj kolejne kroki. Przykładowo, jeżeli obserwujesz duże zainteresowanie frazą “smart home”, wykorzystaj to i stwórz kilka treści o tej tematyce. Innym przykładem mogą być wyjątkowo dobre wyniki konkretnej kampanii reklamowej na Facebooku. Przeanalizuj, co mogło przyciągnąć odbiorców i… powiel pomysł!  

Wyciągaj wnioski 

Wszystkie informacje oraz dane są przydatne wtedy, gdy potrafimy połączyć puzzle w jedną całość. Zanim zmienisz strategię i wdrożysz nowy plan działania zastanów się, z czego mogą wynikać liczby widniejące w raportach? W którym kierunku zmierzać, aby zrealizować założone cele? Twój plan powinien mieć podstawy w liczbach – te nie kłamią, ani nie mają osobistego gustu!  

Marlena Stremler – Digital Marketing Leader

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie