Materiały filmowe to już ponad 80% wszystkich publikowanych w internecie treści. [1] Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na włączenie wideo marketingu do swoich strategii promocyjnych i sellingowych. Dobrze przygotowane materiały filmowe pomagają zwiększyć rozpoznawalność marki i wymiernie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. [2] 

 

Różne treści – różne formy 

Tworzenie dobrych i skutecznych treści wideo nie jest jednak proste. Materiały filmowe mogą spełniać cały szereg funkcji. Podczas przygotowywania strategii musimy określić, jaki komunikat chcemy przekazać, do kogo jest on skierowany oraz, co najważniejsze, w jakiej formie chcemy się komunikować. Wybór grupy docelowej jest jedynie pierwszym krokiem. Dobór odpowiedniej formuły wideo będzie definiowany także przez planowany model dystrybucji. Jedne reguły rządzą materiałami tworzonymi z myślą o intencjonalnych odtworzeniach (na przykład formaty eksperckie lub poradnikowe), a zupełnie inne dotyczą materiałów, które mają rozprzestrzeniać się organicznie (przykładowo filmy promocyjne, wizerunkowe czy storytellingowe). W tym artykule przybliżę specyfikę tej drugiej kategorii. 

Nie istnieje oczywiście żadna złota reguła gwarantująca wysokie zasięgi i wyświetlenia. Jednak podczas lat pracy z social wideo zebrałem kilka rad i obserwacji, które mogą okazać się pomocne. 

 

Im krócej, tym lepiej 

Internet to nie telewizja. Boleśnie przekonały się o tym największe polskie portale informacyjne, kiedy próbowały zachęcić swoich użytkowników do oglądania 40-minutowych materiałów w social mediach. Wideo, które ma angażować użytkowników, musi być krótkie, możliwe do obejrzenia w czasie przysłowiowej krótkiej przerwy w pracy. Jeśli potencjalny odbiorca zobaczy, że materiał trwa kilkanaście minut, pokręci głową i zapewne szybko przejdzie do następnego posta. Nie oznacza to oczywiście, że należy rezygnować z merytorycznych treści. Powinny być one jednak podane w atrakcyjnej formie. 

 

Angażuj od pierwszej sekundy 

Masz tylko jedną szansę na przykucie uwagi. W przypadku wideo pierwsze wrażenie jesz wyjątkowo istotne. Potencjalny odbiorca przeglądający social media zatrzyma wzrok na materiale zaledwie na chwilę. Jeśli nie zachęcisz go w jakiś sposób do zapoznania się z materiałem, po prostu pójdzie dalej. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest rozpoczynanie materiałów statycznymi kadrami lub animacjami z logo. Wideo tworzone do internetu musi mieć nie tylko dynamiczną treść, ale przede wszystkim angażujący początek. Ostatecznie wszystko zależy od formatu i treści filmu. W jednej produkcji może być to bezpośredni zwrot do adresata, w innej wystarczy dynamiczny najazd kamery. 

 

Pamiętaj o mobile 

Mobilne wideo, podobnie jak to w internecie, zyskuje na popularności z roku na rok. Według raportu Cisco, w 2022 roku treści wideo będą stanowić już ponad 75% mobilnego transferu. [3] Tego typu treści rządzą się jednak swoimi własnymi prawami. Przede wszystkim ludzie zazwyczaj oglądają je… bez dźwięku. Dlatego właśnie twoje materiały muszą być dostosowane do użytkownika mobilnego. Filmy powinny mieć napisy. Wszystkie grafiki i animacje muszą być czytelne nawet na małym ekranie. 

 

Przypisy:

[1] https://www.digitalinformationworld.com/2019/01/infographic-video-marketing-statistics.html 

[2] https://www.renderforest.com/blog/video-marketing-statistics-2019 

[3] https://nscreenmedia.com/mobile-video-consumption-10x-growth-2022/ 

 

igor-wolek

Igor Wołek – Content and Video Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie