Wiele osób zastanawia się, czy aby tworzyć teksty na dany temat, potrzebna jest wiedza specjalistyczna. Jakiś czas temu pisałam o tym w artykule Jak tworzyć angażujące treści dla branży IT”.  Przedstawiłam Wam wówczas perspektywę Copywritera, który nie ma wykształcenia ani doświadczenia zawodowego w dziedzinie technologii informatycznychale jest w stanie tworzyć zrozumiałe i ciekawe posty dla grupy docelowej z obszaru IT.  Analogiczne zasady sprawdzą się również w przypadku content marketingu dla branży budowlanej. 

 

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci ok. 5 min. 

Z tego tekstu dowiesz się: 

 

  • Od czego zacząć współpracę z klientem z branży budowlanej? 
  • Jak zbierać wsad do treści? 
  • W jaki sposób uatrakcyjnić treści techniczne? 

 

1. Poznaj adresata i nadawcę 

 

Swoje działania zawsze warto zaczynać od researchu oraz rozmowy z Klientem. Nikt nie wie na temat swojej firmy i branży tyle, co jej właściciel lub pracownik. Doświadczenia osoby z wewnątrz organizacji to skarbnica wiedzy na temat rynku budowlanego oraz potencjalnych odbiorców naszych treści. 

Przygotuj się na dogłębny wywiad, w którym zadasz Klientowi niezbędne pytania, a także dasz mu przestrzeń na swobodne opowiadanie o swojej ofercie i jej wyróżnikach. 

Możesz się zdziwić, ile tematów do postów może powstać podczas takiego kilkugodzinnego warsztatu!  

Oto kilka przykładowych pytań, które możesz zadać podczas pierwszego spotkania: 

  • Czym jest Wasz produkt/usługa i jakie problemy klientów rozwiązuje? 
  • Jak przebiega współpraca z klientem od pierwszego kontaktu, po finalizację projektu? 
  • Co wyróżnia Waszą firmę na tle konkurencji? 
  • Co najbardziej cenią we współpracy z Wami klienci? 
  • Kim jest Wasza grupa docelowa?  

Notatki, powstałe na bazie takiego wywiadu, to solidna baza do powstania pierwszych treści eksperckich. 

 

2. Kto pyta nie błądzi 

 

To naturalne, że stykając się po raz pierwszy z nową branżą, potrzebujesz czasu oraz wsparcia. Nie bój się pytać Klienta i prosić o wskazówki. Jemu również zależy na tym, aby powstałe treści były wartościowe i merytoryczne, dlatego z pewnością chętnie rozwieje Twoje wątpliwości.  

Na początku współpracy łatwiej o pomyłkę, ale nie jest to powód do zniechęcania się. Po kilku rozmowach z ekspertami budowlanymi z pewnością poczujesz większą pewność siebie.  

Warto również szukać inspiracji do artykułów na stronach branżowych lub w raportach rynkowych. Zaglądaj regularnie na topowe portale poświęcone budownictwu i nieruchomościom, np. Murator Plus, Property News czy Inżynier Budownictwa. 

Pomocnym narzędziem w wyszukiwaniu takich treści może być  Feedly, które na bazie słowa kluczowego wyszykuje aktualne publikacje. 

 

Wraz z upływem czasu zauważysz, że coraz więcej zagadnień jest dla Ciebie zrozumiałych, a konsultacje z Klientem będą dotyczyć głównie bardzo specjalistycznych obszarów. 

 

3. Zobacz procesy “od kuchni” 

 

Jeśli masz możliwość zobaczenia na żywo procesów, o których będziesz pisać, to koniecznie skorzystaj z tej okazji!  

Spędzając dzień na placu budowy lub hali produkcyjnej i rozmawiając z osobami, które na co dzień zajmują się danym produktem lub usługą, dużo lepiej przyswoisz wiedzę. 

Jeśli na przykład będziesz pisać o kotwach mechanicznych, to postaraj się wziąć udział choćby w krótkiej prezentacji produktowej, podczas której zobaczysz jak takie elementy montować i jakie mają zastosowanie. 

Wiedząc jak w praktyce wygląda praca Twojego Klienta, dużo łatwiej będzie Ci o niej pisać. W przypadku, gdy nie możesz na żywo uczestniczyć w pokazie, poproś Klienta o zdjęcia lub filmy z miejsca pracy, które chociaż w niewielkim stopniu przybliżą Ci specyfikę działalności firmy. 

 

4. Zrób przestrzeń na kreatywność 

 

Pisząc o budowie hal stalowych lub montażu kołków fasadowych, nie musisz cały czas używać technicznego i poważnego języka. 

Choć z pozoru tematyka wydaje się trudna, to możesz wpleść w nią dawkę kreatywności i lekkości. 

Wystarczy prosta gra słów, nawiązująca do branży budowlanej, np. “Z nami sukces jest murowany” lub “Budujemy silne relacje itp.. 

Możesz również poszukać wpadających w ucho nazw dla serii tematycznych lub znaleźć zabawne porównania wizualne, które nadadzą treściom lekkości i wywołają w odbiorcach uśmiech, a co za tym idzie – pozytywne skojarzenia z marką. 

 

Pamiętaj, dzięki odpowiednim przygotowaniom jesteś w stanie napisać angażujący tekst na KAŻDY temat. Jeśli zrozumiesz cel swojego komunikatoraz potrzeby grupy docelowej, to nawet skomplikowane technicznie zagadnienia będziesz w stanie przedstawić w atrakcyjnej formie. 

Chcesz nauczyć się pisać i planować content, który wzbudza pozytywne emocje? Zapraszamy na nasze szkolenia!

 

 

Aleksandra Batycka – Social Media Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie