Profesjonalne zdjęcia pracowników mogą stanowić część identyfikacji wizualnej firmy. Te z odpowiednim tłem, odpowiednio wykadrowane, z dobrym oświetleniem mogą stać się jej wizytówką. Ujednolicone fotografie umieszczone na przykład na stronie www będą służyć kreowaniu wizerunku zarówno firmy, jak i pracowników. Niestety, wiele osób (zwłaszcza spoza działów marketingu i managementu) nie przykłada do zdjęć wielkiej wagi i uważa je za mało potrzebne i spycha je na dalszy plan. Jest to spory błąd, ponieważ żyjemy w czasach kultury obrazkowej, gdzie fotografie naprawdę mają znaczenie. Jak zatem skutecznie przygotować zespół do sesji wizerunkowej, aby przebiegła ona w sposób szybki, a zarazem skuteczny? 

Przed sesją 

Jeżeli sesja zdjęciowe odbywa się w waszym biurze to pomyśl nad tym, gdzie znajduje się do tego najlepsze miejsce. Zaplanuj także wcześniejsze spotkanie z fotografem, które pozwoli wam się lepiej poznać i zrozumieć wasze wizje. Wytłumacz mu jaki efekt chcesz osiągnąć, omówicie plan zdjęciowy i kadry. Możecie również pokusić się o krótkie zdjęcia próbne.  

Załóżmy, że chcesz zrobić sesję pracownikom i umieścić ich fotografie oraz informacje o stanowisku na stronie internetowej. Jak do tego podejść 

Zacznij od powiadomienia swoich pracowników o planowanej sesji zdjęciowej odpowiednio wcześnie. Zaznacz jaki jest cel sesji, do czego zdjęcia mają być użyte. Ustal także określone sloty czasowe na każdego uczestnika sesji. 

Poinformuj ich o preferowanym stroju (np. koszula, marynarka). Zwróć uwagę na to, aby nie były to ubrania w drobne wzory (żadnych pasków, ani drobnej kratki). Warto wziąć ze sobą również dodatkową koszulę, bluzkę lub sukienkę, aby uniknąć ewentualnych zabrudzeń, które mogą pojawić się podczas noszenia przez cały dzień.  

Daj znać zainteresowanym o tym, czy na miejscu mogą liczyć na profesjonalną wizażystkę, czy powinni umalować się samodzielnie. W przypadku mężczyzn zazwyczaj wystarczy lekkie przypudrowanie skóry. Damski makijaż może być nieco mocniejszy niż na co dzień, ale nie powinien być zbyt świecący. 

Zwróć uwagę także na włosy. Im bardziej naturalnie tym lepiej. U mężczyzn nie powinny być one zbyt mocno nażelowane, bo nada im to za dużo nienaturalnego blasku. U kobiet (zwłaszcza posiadających długie włosy) warto je nieco ujarzmić i odpowiednio ułożyć. 

W trakcie sesji 

Niestety, w trakcie sesji może okazać się, że nie wszyscy wezmą sobie do serca Twoje wskazówki.  Trzeba to przewidzieć i być na takie wypadki dobrze przygotowanym. 

W przypadku dużych sesji zdjęciowych angażujących wielu pracowników konieczna jest odpowiednia organizacja. Koordynacja i czuwanie nad przebiegiem prac jest niezbędna. W jednym czasie musisz być psychologiem, makijażystą, coachemasystentem fotografa. Musisz zadbać o wiele szczegółów, tym bardziej, że nie każdy pracownik może wziąć sobie do serca twoje wytyczne. Co powinieneś ze sobą zabrać? Najlepiej żelazko oraz – jeżeli masz możliwość – deskę do prasowania, suchy szampon, lakier do włosów, puder w neutralnym odcieniu, bibułki matujące.  

Warto zadbać także o odpowiednią atmosferę na sesji – muzykę, która pozwoli się odstresować, dobrą kawę, czy małe przekąski. Rozmawiaj z uczestnikami sesji, staraj się ich rozluźnić. Odstresowany pracownik na zdjęciu będzie prezentował się dużo lepiej! 

Na udaną sesję zdjęciową składa się połączenie zadowolenia fotografa, modela, project managera i szefa. Sporo tego, prawda? 😉  Na szczęście jest to do wypracowania. Odpowiednie przygotowanie, myślenie pragmatyczne, dobra organizacja oraz umiejętność przewidywania to elementy, dzięki którym sesja nie tylko się uda, ale przebiegnie w sposób sprawny. 

Paulina Czyżewska – Social Media Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie