Wróć do poprzedniej strony

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię rekrutacyjną za pomocą Social Mediów?

Czy można zatrudnić zespół wartościowych pracowników tylko za pomocą mediów społecznościowych?
Można. A w dodatku może się to okazać nie tylko skuteczną metodą, ale również korzystną finansowo, w porównaniu z wykorzystaniem tradycyjnych mediów, takich jak billboard czy reklama w radiu.

kampania rekrutacyjna biurko leży na nim cv długopis

Spójrzmy na największe korzyści, płynące z prowadzenia kampanii Employer Brandingowej za pomocą Social Mediów:

  1. Możemy kierować nasze ogłoszenie do sprecyzowanej grupy odbiorców, która faktycznie będzie zainteresowana naszym komunikatem.
  2. Jesteśmy w stanie mierzyć skuteczność naszego przekazu i na bieżąco go modyfikować, w zależności od wyników.
  3. Według raportu Work Service już 1/3 Polaków szuka pracy za pomocą mediów społecznościowych. Jeśli chcemy więc dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych kandydatów, nie może nas tam zabraknąć.

Jak zatem przygotować kampanię Employer Brandingową w Social Mediach i na co należy zwrócić uwagę?

Cel

Na samym początku powinniśmy zastanowić się nad celem, a raczej dwoma nadrzędnymi celami – jaki wizerunek siebie jako pracodawcy chcemy wykreować i jaki rodzaj oraz ilość konwersji nas interesują (zebranie 100 CV, czy może 50 wiadomości na Facebooku w sprawie ogłoszenia).

Od tego, w jaki sposób chcemy zaprezentować swoją firmę, zależą wszystkie następne kroki.

Warto zatem zastanowić się, czy stawiamy na konkurencyjne wynagrodzenia, atmosferę pracy czy może doskonałą lokalizację? Kluczowe jest znalezienie wyróżnika, który sprawi, że potencjalny pracownik wybierze nas, a nie konkurencję. Jeśli Twoja konkurencja oferuje kartę Multisport i ubezpieczenie prywatne, to zamiast zachęcać za pomocą tych samych benefitów, znajdź coś, co oferuje tylko Twoja firma – być może zapewniacie godzinę dziennie na lunch albo możliwość pracy z domu?

Kreacja

Aby zachęcić potencjalnych pracowników do wysłania CV, trzeba zaserwować im atrakcyjną kreację.

Jeśli więc wybrałeś sposób, w jaki chcesz przedstawić swoją firmę, warto zastanowić się nad zobrazowaniem swoich wyróżników.

Umożliwiasz swoim pracownikom pracę z domu? W takim razie może warto zrealizować sesję zdjęciową jednego z pracowników, który siedzi w zaciszu swojego mieszkania i w atmosferze relaksu wykonuje swoje zadania?

Pamiętaj, że w mediach społecznościowych obrazy odgrywają ogromną rolę – według badań Zabisco i 3M, aż 90% docierających do mózgu informacji to dane wizualne. Co więcej – zdjęcia lub grafiki są przetwarzane przez nasz mózg 60 tysięcy razy szybciej niż tekst.

Dlatego niezwykle istotna jest inwestycja w profesjonalną sesję zdjęciową lub współpracę z grafikiem, który w kreatywny sposób przedstawi zalety pracy w naszej firmie.

 

kampania rekrutacyjna kobieta i mężczyzna ściskają sobie dłoń

Kanały

Skoro już wiesz co chcesz przekazać, jakie wyniki chcesz osiągnąć i za pomocą jakiej kreacji będziesz komunikował do odbiorców, to warto wybrać kanały.

Wybór medium społecznościowego powinien być oparty na analizie grupy docelowej (o tym w kolejnym podpunkcie).

W zależności od tego, czy będziesz poszukiwał millenialsów na kreatywne stanowiska czy operatorów maszyn budowlanych z wieloletnim doświadczeniem – kanały komunikacji będą różne.

Jeśli szukasz osób w przedziale 20-30, które będą prowadzić w Twojej firmie kreatywne działania, to idealnym kanałem na pozyskanie takich pracowników będzie Instagram.

Jeśli zaś poszukujesz osób na stanowiskach kierowniczych z sektora finansowego, to największe szanse dotarcia do właściwych kandydatów będziesz mieć prawdopodobnie na Linkedin.

Facebook to z kolei kanał z największą liczbą użytkowników, więc warto go wybrać przy szerokiej grupie docelowej.

Targetowanie

Wybierając adekwatne kanały i rozpoczynając tworzenie reklam, konieczne jest zdefiniowanie odbiorców. W tym miejscu musisz zastanowić się jakie stanowiska mogą mieć w tej chwili Twoi potencjalni pracownicy, jakie są ich zainteresowania oraz jakie strony obserwują.

Warto również zastanowić się nad aspektami demograficznymi – jeśli szukasz pracownika, z 20-letnim doświadczeniem, to warto targetować na grupę wiekową 40+, jeśli zaś szukasz Juniora, to targetowanie na osoby w wieku powyżej 35 lat może okazać się bezowocne.

Istotne jest również miejsce zamieszkania danej osoby – jeśli Twoje biuro mieści się w Krakowie, to targetowanie na całą Polskę mija się z celem. Być może znalazłoby się kilka osób, które rozważyłyby przeprowadzkę, jednak zazwyczaj szukamy pracy w naszym mieście.

Zbyt szerokie targetowanie to niepotrzebne wyczerpywanie budżetu – dlatego lepiej kierować komunikat do wąskiej grupy docelowej, która rzeczywiście zainteresuje się naszą ofertą pracy.

Mierzenie efektywności

Pamiętaj – nie ilość, a jakość.

Dlatego nie warto skupiać się jedynie na liczbie wyświetleń i kliknięć, ponieważ przy bardzo szerokim targetowaniu może okazać się, że masz niesamowicie wielkie zasięgi, ale nic za nimi nie stoi.

Przy kampaniach rekrutacyjnych bardzo ważnym elementem jest mierzenie konwersji.

Jeśli Twoim celem jest zebranie określonej liczby CV, to warto zastanowić się nad dedykowanym Landing Page’em, który będzie służył do zbierania dokumentów potencjalnych pracowników. Wyposażając taką stronę w tag śledzący konwersje, możesz zaobserwować skuteczność swoich reklam i wyróżnić tę kreację, która przynosi najlepsze wyniki.

Może się okazać, że z pięciu kreacji, tylko dwie przynoszą konwersje. Wtedy nie warto inwestować kolejnych kwot w reklamy, które nie wzbudzają zainteresowania. Lepiej zwiększyć budżet tam, gdzie możemy zaobserwować zyski.

 

Social Media to nie tylko rozrywka – to również morze możliwości dla firm, które chcą zwiększyć swoją sprzedaż, lub pozyskać wartościowych pracowników. Podchodząc do nich strategicznie, możemy w krótkim czasie osiągnąć założony przez nas cel.

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Może zadajesz sobie czasem pytanie „po co mi ten profil na LinkedIn?” Nie martw się, nie jesteś sam. Wiele osób uważa, że ​​jedynym zastosowaniem LinkedIn jest poszukiwanie nowej pracy.

Sprawna komunikacja zdalna z zespołem lub klientem jest możliwa. Jakie narzędzia mogą się w niej przydać? Oto kilka pomysłów.

Jakie kanały wykorzystać w komunikowaniu treści Employer Brandingowych? Jak dopasować konkretne kanały do swojej grupy docelowej?Dowiedz się!