Korzystając z Internetu, każdego dnia ulegamy sile wezwań do działania. Robisz zakupy online? Pobierasz materiały edukacyjne? Dołączasz do grona subskrybentów? Za każdą z tych czynności stoi Call to Action, które powoduje, że decydujesz się wykonać kolejny ruchJego poprawne zastosowanie pozwala znacząco zwiększyć wyniki sprzedaży sklepów internetowychZ tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę, by Twoje CTA było skutecznym drogowskazem dla odbiorcy. 

 

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci 3 min.    

Z tekstu dowiesz się:   

  • Czym jest Call to Action? 
  • O czym należy pamiętać, tworząc wezwanie do działania? 
  • Jak mierzyć jego skuteczność? 

 

1. Czym jest CTA? 

 

CTA (ang. Call to Action) to wezwanie do działania, które stanowi drogowskaz dla odbiorcy naszych treści. Pełni bardzo istotną funkcję w marketingu i sprzedaży – za jego pomocą zachęcamy do wykonania konkretnej akcji. Może to być zapisanie się do newslettera, kupno produktu czy zapoznanie się konkretnym artykułem na naszej stronie. Potrafi znacznie zwiększyć współczynnik konwersji na stronach produktowych
Wezwanie do działania może być pytaniemwykrzyknikiem lub… przyciskiem. Pamiętajmy jednak, że aby działał prawidłowo musi być dobrze widoczny. 

Poniżej znajdziesz wskazówki i przykłady, dzięki którym stworzysz skuteczny komunikat CTA. 

 

2. Czaruj słowem – konstrukcja i forma komunikatów 

 

Tworząc Call to Action, należy pamiętać o kilku zasadach: 

 

  • Stosuj tryb rozkazujący 

Słowo pisane ma siłę, która w przypadku tego rodzaju działania ma duże znaczenie. Stworzony przez Ciebie komunikat musi być jasny, tak by odbiorca od razu wiedział, czego od niego oczekujesz lub co proponujeszNie wahaj się używać w tym celu trybu rozkazującego. Prawidłowo sformułowane CTA nie są odbierane jako polecenia. Twój komunikat powinien też jasno informować o celu lub miejscu przekierowania 

 

Źródło: Facebook Cofeedesk 

 

  • Mów językiem korzyści i używaj sprawdzonych zwrotów 

Wszyscy lubimy coś dostawać, prawda? Zakomunikuj swojemu odbiorcy, co otrzyma w zamian za kliknięcie. Przekonaj go, że warto to zrobić, rozwiej ewentualne obawy i podkreśl wartość Twojej ofertyNajlepiej na naszą uwagę działają hasła unikalne i indywidualnie dopasowane do marki i witryny np. „Wejdź i zyskaj szansę na dom marzeń”, „Zapisz się i zdobywaj więcej klientów”. Warto też używać sprawdzonych już fraz np. “Dołącz za darmo” czy “Dodaj do koszyka”. 

 

Źródło: eobuwie.com.pl 

 

  • Dopasuj język do odbiorcy 

Jeśli wiesz, że możesz pozwolić sobie na mniej formalną komunikację ze swoją grupą docelową – wykorzystaj to i wyróżnij się! Pomyśl nad tekstem, który będzie nietypowy, czy też zabawny i przyciągnie uwagę. Przecież na tym właśnie Ci zależy. 

 

Źródło: ikea.com 

 

  • Pokaż łatwość zadania 

W Internecie lubimy działać szybko i bezproblemowo, dlatego Twoje Call to Action nie powinno zapowiadać skomplikowanego zadania do wykonania, które musi wykonać odbiorca, np. wypełnienie krótkiego formularza lub zapisanie się do newsletteraby dostać to, czego chce. Podkreślaj zatem prostotę wykonania akcji: np. poprzez zaznaczenie jak mało czasu, użytkownik poświęci na wykonanie danego działania. 

 


Źródło: fooder.pl 

 

3. Przyciągnij formą – wygląd i umiejscowienie CTA 

 

Pamiętaj – masz tylko kilka sekund, by zrobić dobre wrażenie. Postaraj się, by Twoje CTA w formie przycisku od razu zwróciło uwagę odbiorcy. O czym należy pamiętać przy jego projektowaniu? 

 

  • Postaw na dobrą ekspozycję 

Pierwsza i najważniejsza zasada – przycisk CTA musi być widoczny. Zadbaj o to, aby się wyróżniał, a odbiorca od razu wiedział, gdzie ma kliknąć. Jego rozmiar też ma znaczenie. Przycisk CTA musi być na tyle duży, by użytkownik od razu wiedział, że to właśnie w to miejsce powinien kliknąć.  

 

Źródło: zalando.pl 

 

  • Dobierz kolorystykę 

Warto, żeby kolor przycisku przyciągał uwagę, kontrastował z otoczeniem, ale również współgrał z całym projektem strony. Pamiętaj – kolor czerwony nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Miej na uwadze Communication Identity swojej marki, a także ładunek emocjonalny, jaki niosą za sobą poszczególne kolory (czerwony kojarzy się z ostrzeżeniem, zielony zaś ze spokojem/zaufaniem). Wezwanie do działania musi się wyróżniać, ale powinno również komponować się z resztą treści. 

 

Źródło: newsletter Uber Eats 

 

  • Bierz pod uwagę różne urządzenia  

Według czerwcowego raportu Gemiusjuż 73% internautów w Polsce robi zakupy online. Coraz częściej wykorzystujemy do tego celu urządzenia mobilne. Odbiorcy naszych treści korzystają także z tabletów i laptopów, a każde z nich ma inną wielkość ekranuW każdym z tych przypadków CTA powinno wyświetlać się poprawnie i być czytelne. Pamiętaj, aby zapewnić klientom korzystającym z telefonów komórkowych możliwość kliknięcia w CTA zarówno prawym, jak i lewym kciukiem, wyświetlając je na całej (lub prawie całej) szerokości ekranu. 

 

Źródło: aplikacja Rossmann 

 

  • Stosuj tylko jedno CTA 

 Skoncentruj się na zachęcaniu użytkowników do wykonania tylko jednej akcjiStaraj się nie umieszczać w jednym materiale kilku CTA, np. z pobraniem e-booka i zapisaniem się do newslettera. Nie rozpraszaj zbytnio uwagi odbiorcy –  niech skupi ją na wykonaniu jednej, określonej akcji. 

 

Źródło: newsletter Booking.com 

 

4. Jak sprawdzić, czy CTA jest skuteczne? 

 

Jeśli chcesz zmierzyć skuteczność Twoich komunikatów CTAmożesz wykorzystać wskaźnik klikalności – CTR (ang. Click Trough Rate). To procentowy stosunek liczby unikalnych kliknięć w przycisk/wezwanie do akcji, w stosunku do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę. W przypadku e-mail marketingu – do wszystkich wysłanych wiadomości e-mail). Dane na jego temat znajdziesz w Google Analytics czy w statystykach na Twoich profilach społecznościowych. Jak go obliczyć? 

 

O czym warto pamiętać stosując CTA? Testuj jeanalizuj  i na bieżąco optymalizuj Dzięki temu przekonasz się, co działa najskuteczniej, a z czego lepiej zrezygnować. Pamiętaj, że CTA powinno być testowane w połączeniu z innymi ważnymi elementami strony: tekstami, zdjęciami, grafiką, czy oferowanymi promocjami.  

Szukasz zespołu, który pomoże Ci tworzyć angażujące treści? Napisz do nas! 🙂

 

Kamila Trzepizur – Junior Content Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie