Wróć do poprzedniej strony

Budowanie wartościowej sieci kontaktów na LinkedIn krok po kroku

LinkedIn to największa sieć społeczności zawodowej na świecie, z 645 milionami użytkowników w ponad 200 krajach. Dlatego niezwykle ważne jest, aby w umiejętny sposób dobierać swoje kontakty i tworzyć relacje, które będą wspierać nasz biznes.

sieć kontaktów, linkedin, kosz do koszykówki

Na co warto zwrócić uwagę, budując swoją siatkę kontaktów na LinkedInie?

 

1. Adekwatność

Wysyłaj zaproszenia do tych osób, które z biznesowego punktu widzenia są dla Ciebie wartościowe i z którymi potencjalnie możesz nawiązać współpracę. Jeśli jesteś sprzedawcą oprogramowania dla branży farmaceutycznej, niekoniecznie będziesz miał wspólne biznesowe tematy z inżynierem produkcji w firmie meblarskiej. Albo jeśli Twoja firma obsługuje klientów jedynie na terenie Polski, to kontakty z Indii czy Kanady również nie będą Twoją grupą docelową.

Kto z nas nie miał sytuacji, gdy otrzymaliśmy zaproszenie do sieci od kogoś, kto nie ma z nami i naszą pracą zupełnie nic wspólnego? Zazwyczaj jest to po prostu irytujące i prowadzi do automatycznego kliknięcia w przycisk “Ignoruj”.

2. Inspiracja

Oprócz potencjalnych klientów, warto mieć również w swojej sieci kontaktów osoby z naszej branży, od których możemy czerpać wiedzę i inspirację. W końcu nie tylko klientami człowiek żyje. W wyborze kontaktów kieruj się pytaniem, czyj content jest dla Ciebie wartościowy i jakie firmy chciałbyś obserwować? Wymiana doświadczeń to jedna z najcenniejszych cech LinkedIna, dlatego nie bój się, że konkurencja ukradnie Twój know-how. Pomyśl, co możecie sobie wzajemnie dać, żeby każdy na tym skorzystał.

3. Więcej nie znaczy lepiej

Zwracaj uwagę na jakość kontaktów a nie ilość – to, że będziesz mieć w sieci kontaktów 20 000 osób nie wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek eksperta, jeśli będą to osoby w żaden sposób niezwiązane z Twoim życiem zawodowym. Ideą LinkedIna jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz zdobywanie leadów, dlatego ważne, aby na Twojej tablicy pojawiały się treści osób, które mogą Ci to zapewnić.

4. Otwartość

Nie bójmy się zapraszać nieznajomych, LinkedIn to kanał o zupełnie innej specyfice niż Facebook. Tutaj nasza sieć kontaktów opiera się o szanse sprzedażowe, nie lata znajomości. Przecież nasza rodzina lub znajomi mogą zajmować się czymś zupełnie niezwiązanym z naszą branżą, więc niekoniecznie muszą być częścią naszej siatki kontaktów w tym kanale. Pamiętaj, że na LinkedIn nie dzielimy się prywatnym życiem, a zawodowym. Nie musisz się więc obawiać, że obcy ludzie będą mieli dostęp do Twoich osobistych informacji.

5. Uprzejmość

Powiększając swoją sieć kontaktów, dbaj o kulturę osobistą i okazywanie szacunku. Dobrą praktyką jest dodanie osobistej notatki do zaproszenia, w której napiszemy dlaczego chcemy mieć daną osobę w sieci kontaktów (wspólne zainteresowania lub doświadczenia zawodowe, potencjał współpracy etc.).

 

Budowa sieci kontaktów na LinkedIn to nie jednorazowe wysłanie kilkuset zaproszeń, a długotrwały proces. Możemy porównać ją do ogrodnictwa – nie wystarczy zasiać ziarno, aby cieszyć się bujną roślinnością. Musimy podlewać nasiona, zapewnić im odpowiednie nasłonecznienie i doglądać ich. Tak samo musimy dbać o nasze kontakty – dostarczać im wiedzy oraz inspiracji i pokazywać, że warto mieć nas w swojej siatce znajomości.

 

Ten temat może również Ciebie zainteresuje?

Może zadajesz sobie czasem pytanie „po co mi ten profil na LinkedIn?” Nie martw się, nie jesteś sam. Wiele osób uważa, że ​​jedynym zastosowaniem LinkedIn jest poszukiwanie nowej pracy.

Wydawać by się mogło, że napisanie posta czy ogólna komunikacja na LinkedIn, to nie są trudne rzeczy. Ale bardzo łatwo popełnić błędy.

Jakie wersje Sales Navigatora są dostępne? Co czego służy? Jak wykorzystywać Sales Navigatora do działań sprzedażowych? Sprawdź!