LinkedIn to największa sieć społeczności zawodowej na świecie, z 645 milionami użytkowników w ponad 200 krajach*. Dlatego niezwykle ważne jest, aby w umiejętny sposób dobierać swoje kontakty i tworzyć relacje, które będą wspierać nasz biznes. 

 

Przeczytanie tego tekstu zajmie Ci ok. 5 minut.  

Dla kogo? Wszystkich aktywnych użytkowników LinkedIna. 

Z artykułu dowiesz się:  

  • Co jest istotne w budowaniu sieci kontaktów na LinkedIn? 
  • Według jakich kryteriów zapraszać kontakty do sieci? 
  • Kogo warto mieć w swojej sieci kontaktów? 

 

Na co warto zwrócić uwagę, budując swoją siatkę kontaktów na LinkedInie? 

 

1. Adekwatność 

 

Wysyłaj zaproszenia do tych osób, które z biznesowego punktu widzenia są dla Ciebie wartościowe i z którymi potencjalnie możesz nawiązać współpracę. Jeśli jesteś sprzedawcą oprogramowania dla branży farmaceutycznej, niekoniecznie będziesz miał wspólne biznesowe tematy z inżynierem produkcji w firmie meblarskiej. Albo jeśli Twoja firma obsługuje klientów jedynie na terenie Polski, to kontakty z Indii czy Kanady również nie będą Twoją grupą docelową. 

Kto z nas nie miał sytuacji, gdy otrzymaliśmy zaproszenie do sieci od kogoś, kto nie ma z nami i naszą pracą zupełnie nic wspólnego? Zazwyczaj jest to po prostu irytujące i prowadzi do automatycznego kliknięcia w przycisk “Ignoruj”. 

 

2. Inspiracja 

 

Oprócz potencjalnych klientów, warto mieć również w swojej sieci kontaktów osoby z naszej branży, od których możemy czerpać wiedzę i inspirację. W końcu nie tylko klientami człowiek żyje. W wyborze kontaktów kieruj się pytaniem, czyj content jest dla Ciebie wartościowy i jakie firmy chciałbyś obserwować? Wymiana doświadczeń to jedna z najcenniejszych cech LinkedIna, dlatego nie bój się, że konkurencja ukradnie Twój know-how. Pomyśl, co możecie sobie wzajemnie dać, żeby każdy na tym skorzystał. 

 

3. Więcej nie znaczy lepiej 

 

Zwracaj uwagę na jakość kontaktów a nie ilość – to, że będziesz mieć w sieci kontaktów 20 000 osób nie wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek eksperta, jeśli będą to osoby w żaden sposób niezwiązane z Twoim życiem zawodowym. Ideą LinkedIna jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz zdobywanie leadów, dlatego ważne, aby na Twojej tablicy pojawiały się treści osób, które mogą Ci to zapewnić. 

 

4. Otwartość 

 

Nie bójmy się zapraszać nieznajomych, LinkedIn to kanał o zupełnie innej specyfice niż Facebook. Tutaj nasza sieć kontaktów opiera się o szanse sprzedażowe, nie lata znajomości. Przecież nasza rodzina lub znajomi mogą zajmować się czymś zupełnie niezwiązanym z naszą branżą, więc niekoniecznie muszą być częścią naszej siatki kontaktów w tym kanale. Pamiętaj, że na LinkedIn nie dzielimy się prywatnym życiem, a zawodowym. Nie musisz się więc obawiać, że obcy ludzie będą mieli dostęp do Twoich osobistych informacji. 

 

5. Uprzejmość 

 

Powiększając swoją sieć kontaktów, dbaj o kulturę osobistą i okazywanie szacunkuDobrą praktyką jest dodanie osobistej notatki do zaproszenia, w której napiszemy dlaczego chcemy mieć daną osobę w sieci kontaktów (wspólne zainteresowania lub doświadczenia zawodowe, potencjał współpracy etc.).  

 

Budowa sieci kontaktów na LinkedIn to nie jednorazowe wysłanie kilkuset zaproszeń, a długotrwały proces. Możemy porównać ją do ogrodnictwa – nie wystarczy zasiać ziarno, aby cieszyć się bujną roślinnością. Musimy podlewać nasiona, zapewnić im odpowiednie nasłonecznienie i doglądać ich. Tak samo musimy dbać o nasze kontakty – dostarczać im wiedzy oraz inspiracji i pokazywać, że warto mieć nas w swojej siatce znajomości. 

 

*https://about.linkedin.com/pl-pl  

 

Aleksandra Batycka – Social Media Specialist

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie