Współczesny pracownik marketingu to prawdziwy człowiek renesansu – powinien być zarówno kreatywny, jak i analityczny. Aż 61% marketerów ocenia poprawę swojej zdolności do mierzenia i analizowania działań marketingowych jako istotny priorytet.[1] Niestety analityka content marketingu jest niezwykle złożona, ponieważ trudno określić, które z działań przynosi realne rezultaty.  

Często jest to wręcz niemożliwe, dlatego warto prowadzić jak najgłębsze analizy, które pozwolą działowi marketingu uzyskać najwyższą wiarygodność. Oto 3 sposoby na mierzenie skuteczności działań content marketingowych.

 

Wyznaczenie KPI: 

W strategii content marketingowej, oprócz planów działania i publikacji contentu powinny znaleźć  się cele, oraz kluczowe wskaźniki efektywności, czyli zarówno finansowe jak i poza finansowe mierniki. Pozwala to zidentyfikować najefektywniejsze działania oraz lokalizację problemów i wyzwań. Jest to również baza do tworzenia feedbacku dotyczącego efektowości działań pracowników. Kluczowymi dla content marektingu są KPI takie jak2: 

– liczba unikalnych użytkowników oraz czas spędzony na stronie lub podstronie, 

– procent powracających użytkowników,
– konwersje dla CTA (Call To Action),
– ilość pobranych e-bookówwhitepaper’ów oraz subskrypcji newsletter,
– ilość komentarzy,
  

W przypadku contentu publikowanych w mediach społecznościowych istotna jest analiza: 

– ilości publikowanych treści, 

– przyrostu liczby followers’ów,
– ilości polubieni, poleceń i komentarzy,
– współczynnika konwersji (liczba odbiorców, którzy zostali przekierowani na stronę i wykonali określone działania np. zapis do newsletter’a),
– wspomnień o marce lub produkcie w mediach społecznościowych lub w sieci, 

 

Wykorzystanie narzędzi: 

Niezbędne do mierzenia skuteczności działań content marketingowych jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi.  Duża część z nich jest darmowa lub posiada wersję demo, która pozwala ocenić, czy dane narzędzie będzie opłacane. Programy poniżej wypisane powinny sprawdzić się w każdej firmie: 

– Google Analytics – to podstawowe, całkowicie darmowe narzędzie do mierzenia skuteczności działań content marketingowych. Instalacja jest niezwykle intuicyjna i odbywa się w kilku krokach. Dzięki jego wykorzystaniu możesz analizować min. ilość odwiedzin na stronie i podstronach, procent odrzuceń oraz źródło wejść na stronę. Ułatwia on również optymalizację strony WWW.  

– Google AdWords – narzędzie umożliwia śledzenie słów kluczowych oraz weryfikację skuteczności płatnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych. Dla wielu firm jest to obligatoryjne narzędzie ponieważ aż 66% content marketingowców korzysta z płatnych reklam w celu promowania swojego contentu.[2] Program pozwala również uzyskać dane dotyczące współczynnika klikalności (click through rate), czyli proporcji między liczbą kliknięć w reklamę, a ilością wyświetleń. 

 – Brand24 – program, który umożliwia monitoring sieci oraz mediów społecznościowych. Dzięki niemu jesteśmy w stanie śledzić pojawiające się w sieci wspomnienia o marce, produkcie lub konkretnych słowach. Ułatwia to natychmiastową reakcję na pojawiające się w Internecie wspomnienia o firmie i produkcie oraz zapytania użytkowników.  

 

Regularność:

Nawet wykorzystując wszystkie powyższe czynniki strategia content marketingowa nie przyniesie oczekiwanych korzyści bez systematyczności mierzenia wskaźników wydajności. Najczęściej wybieranym okresem jest miesiąc. Pozwala on ocenić efekty zarówno efektywność krótko- jak i długoterminowych działań oraz ich bieżącą optymalizację. Należy jednak pamiętać o regularnej analizie krótkoterminowych kampanii płatnych.  

 Samo zbieranie danych i tworzenie raportów nie wystarczy. Kluczem jest tu weryfikacja skuteczności działań content marketingowych oraz wyciąganie wniosków zawartych w statystykach. Dzięki obserwacji wskaźników można zauważyć, które treści cieszą się największą popularnością i generują wysoką konwersję. Pozwala to również poznać potrzeby grupy docelowej. Ze względu na przeciążenie wewnętrznych działów marketingu i sprzedaży firmy często decydują się na obsługę agencji marketingowych, które zarówno tworzą treści, jak i są w stanie prowadzić zaawansowaną identyfikację ich skuteczności. Jeżeli szukasz agencji marketingowej, która kompleksowo wesprze Twoje działania content marketingowe, zapraszamy do kontaktu!

[1] https://www.siegemedia.com/strategy/content-marketing-statistics#ch1 

[2] https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/06/04/5-content-marketing-statistics 

 

 

Maja Hołub – content specialist

 

Copyright 2018 SocialCube. Wdrożenie